Gå til innhold

Han har dårlig syn


Gjest Gjest_Karianne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Karianne_*

Min onkel har dårlig syn. Tror han er langsynt. Jeg vet ikke akkurat hvor mye det er snakk om, det har ikke vært sjekket siden han var ung.

Men jeg tror at han burde brukt briller eller linser. Hva er grensen på det?

Han har ikke vært i noen ulykker eller noe, få vet at han ser dårlig så det er jo ikke sånn at han er så hemmet at noen legger merke til det. Selv ikke jeg, som vet at han ser dårlig merker noe til det..

Men jeg vil gjerne få han til å bruke noe, så synet ikke blir værre, for det blir det vel om man går rundt med dårlig syn? Ikke lyst til at han skal bli blind heller akkurat.

Men om jeg klarer å få han til en optiker, det vil vel ikke få noen konsekvenser for han?

Han har jo tatt lappen uten å sagt ifra om dårlig syn enda han er klar over det, og kjørt i mange år...

En annen ting, hvor mye koster det med synstest?

Og er briller og linser veldig dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Hvis han er langsynt har ikke det så store konsekvenser i trafikken som om han hadde vært nærsynt.

Det er også tull at man blir blind av å ikke bruke briller når man burde det. Man ødelegger ikke synet eller blir verre. Men man kan få hodepine, ømme nakke- og skuldermuskler fordi man myser.

En optiker vil ikke blande seg og "melde han" til politiet. De vil tilpasse briller eller linser og anbefale bruken av disse.

De aller fleste optikere har abonnementsordninger for linser og avdragsordninger for briller. Det er vanskelig å si noe om pris fordi det varierer fra linsetype til linsetype. Briller koster fort mange 1000 kroner hvis man har veldig dårlig syn.

Tilpasning aner jeg heller ikke hva koster da det er en del av mitt linseabonnement.

Veldig mange som ikke vil gå til optiker synes det er kjempeflaut å stirre på bokstaver som de ikke klarer å lese og føler det som en slags test som de stryker. Slik er det ikke - tvert i mot opplever jeg dagens optikere som svært dyktige, raske og profesjonelle. Det er noe helt annet enn den tavlen med bokstaver som i gamle dager hang på legekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo tatt lappen uten å sagt ifra om dårlig syn enda han er klar over det, og kjørt i mange år...

Det er vel heller slik at synet har forverret seg med alderen. Det skjer jo for de fleste av oss. Man skal gjennom helsesjekk før man tar lappen og her er synstest en viktig del. (Nå vet jeg ikke hvor gammel onkelen din er, men det var i allfall slik da jeg tok lappen for 25 år siden, så trolig har det vært regelen for ham også.)

Han blir ikke blind selv om han ikke får briller eller linser, men som forrige innlegger sier så kan han jo få problemer med hodepina osv. pga. anstrengelsen for å se skarpest mulig. Dessuten kan han jo være eller bli en potensiell fare i trafikken, selv om det har gått bra til nå. Det er nå en gang greit at bilførere ser noenlunde skarpt når de er ute og kjører.

Priser for synstest er jeg ikke sikker på ettersom jeg selv har årsabonnement på linser og prisen for undersøkelsen er da lagt inn i månedsbetalingen. Skal jeg gjette så vil jeg si 4-500 kr. men det er altså vill gjetting basert på priser hos lege eller tannlege som muligens er sammenliknbare. Jeg betaler noe mellom 300 og 400 kr. pr måned for linseabonnementet. Da får jeg linser pluss en undersøkelse pr . år.

Briller blir fort noen tusenlapper ja. Innfatninger kan ligge mellom 2000 - 4000 kr. (Kan sikkert bli enda dyrere hvis man går for de riktig "fine" merkene.) Hva glassene koster er helt avhengig av hva de skal korrigere. Sist jeg kjøpte full pakke med både nye glass og ny innfatning betalte jeg vel rundt 6000 men det er 7-8 år siden nå. (Jeg har ekstra dyre glass, riktignok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karianne_*

Takk for svar!

Jeg var under det inntrykket at man fikk dårligere syn av å ikke bruke briller når man burde, det snakket hvertfall min kusine om. Datteren hennes på 3 år har dårlig syn oghar briller. Og at hun må bruke de for at synet ikke skal bli verre, og kanskje også bli bedre. Men det er kanskje forskjell på små barn og voksne? Jaja. :)

Han har ofte vondt i hodet hvertfall. Han kommer på middag i dag og da skal jeg prøve å overbevise han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel har dårlig syn. Tror han er langsynt. Jeg vet ikke akkurat hvor mye det er snakk om, det har ikke vært sjekket siden han var ung.

Men jeg tror at han burde brukt briller eller linser. Hva er grensen på det?

For hundre år siden, når jeg fikk briller (ok, ikke hundre da, men ni), fikk jeg beskjed om at synet mitt var akkurat på grensa av hva som var lovlig med tanke på å måtte ha briller for å kjøre. Jeg hadde da -1 på hvert øye, og fikk streng beskjed av optikern at jeg måtte bruke briller eller linser når jeg skulle ut å kjøre.

Vet ikke om dette kravet har endret seg siden da, men kan ikke se for meg at det skal ha blitt så mye forandret, i så fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
For hundre år siden, når jeg fikk briller (ok, ikke hundre da, men ni), fikk jeg beskjed om at synet mitt var akkurat på grensa av hva som var lovlig med tanke på å måtte ha briller for å kjøre. Jeg hadde da -1 på hvert øye, og fikk streng beskjed av optikern at jeg måtte bruke briller eller linser når jeg skulle ut å kjøre.

Det er en enorm forskjell på nærsynthet (minus styrke på glass) og langsynthet (pluss styrke på glass). En nærsynt er nærmest for blind å regne med svært lav styrke på glasset - det er rett og slett fordi alt som ikke skjer i en viss nærhet foran øynene blir bare grums. Vi langsynte derimot kan se forholdsvis greit uten korreksjon selv om vi har stor styrke på glassene.

Jeg ville likevel aldri satt meg i en bil uten briller eller linser fordi det jo blir en viss påvirkning på synet likevel. Men jeg kan la være å ha på meg linser eller briller en hel dag uten at det er noe problem før jeg skal lese. En nærsynt kan ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en enorm forskjell på nærsynthet (minus styrke på glass) og langsynthet (pluss styrke på glass). En nærsynt er nærmest for blind å regne med svært lav styrke på glasset - det er rett og slett fordi alt som ikke skjer i en viss nærhet foran øynene blir bare grums. Vi langsynte derimot kan se forholdsvis greit uten korreksjon selv om vi har stor styrke på glassene.

Jeg ville likevel aldri satt meg i en bil uten briller eller linser fordi det jo blir en viss påvirkning på synet likevel. Men jeg kan la være å ha på meg linser eller briller en hel dag uten at det er noe problem før jeg skal lese. En nærsynt kan ikke det.

Jepp, jeg er avhengig av gode lysforhold for å kunne se klart selv på forholdsvis kort avstand. Når skumringa kommer begynner jeg å slite, og når det er mørkt har jeg ikke sjans. Hender jeg kjører uten briller i dagslys på kjente steder (ser jo fint folk og biler, men ikke skilt), men er det mørkt tar jeg ikke sjansen med mindre det er den ytterste nød.

Til TS: Råder deg til å forsøke å få onkeln din til optiker. Om han blir skyld i en ulykke pga dårlig syn og han ikke bruker briller eller linser, ser jeg for meg at det kan få ytterligere konsekvenser for han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...