Envy Skrevet 19. april 2009 #1 Del Skrevet 19. april 2009 Hei jenter. Jeg føler bare for å legge inn et lite innlegg etter en forferdelig opplevelse. Jeg vil bare, selv om det sikkert er 10 000 andre innlegg om akkurat det samme her inne, nok engang presisere viktigheten av forsiktighet med hensyn til tafikk og bil er. Grunnen til at jeg sitter her nå er bilbeltet, ene og alene, hadde jeg ikke hatt det hadde jeg sannsynligvis knekt nakken. Det som skjedde var at jeg var på vei hjem fra noen venner kl 3 i natt. Kjørte på en helt mørk vei uten lys, i 80 sone (mulig jeg lå oppunder 90). Plutselig ser jeg et par digre, gule øyne som lyser mot meg i veien. Av ren refleks bremser og svinger jeg, vet man ikke skal gjøre det, men det var rett og slett en panikkhandlig fordi dyret dukket opp så fort. Så jeg fikk en skikkelig skrens, og bilen fikk en god S oppe på veien før den fant grøfta. Der var det 2 m ned til jordet, så bilen snurrer, lander på taket. jeg slår hodet og når jeg åpnet øynene hadde bilen snurret vidre og tilslutt landet tilbake på dekkene. De sekundene etter du har mistet kontrollen over rattet, du hører skrensen, ser at du nærmer deg bakken og du merker bilen vil snu seg, det sekundet du hører samtlige ruter i bilen knuse av vekten fordi den treffer bakken med taket. Det er de sekundene man ønsker man hadde verdsatt livet mer. Jeg var heldig, jeg hadde englevakt og klarte å ringe politiet selv og komme meg ut av bilen. ambulansen var på stedet på under 5 min og jeg har ikke fått noen varige skader. men det var fordi jeg var heldig, det kunne gått så mye verre. Det eneste jeg vil med innlegget er vel egentlig bare fortelle hvor fort gjort det er, og jeg tenkte oxo en gang i tiden "det skjer ikke meg".. men det gjorde det. bilen er totalvrak. Bruk alltid bilbelte jenter, dere vet aldri når det skjer, jeg hadde kjørt i 25 min når det skjedde, det var 5 min til jeg var fremme. Og ha aldri løse gjenstander i bilen, i går så jeg virkelig hva slags ekstra kaos det skaper, og hvilket kraft de små prosjektilene kommer i når smellen er hard nok. Det er ikke mulig å forestille seg hvor ille det er før man faktisk er oppe i det, ta vare på dere selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 19. april 2009 #2 Del Skrevet 19. april 2009 Det er skremmende mange ulykker på veiene. Selv dødsulykker får bare notiser i avisene. Håper alle der ute kjører forsiktig - vi har ansvar for hverandre i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilm@ Skrevet 19. april 2009 #3 Del Skrevet 19. april 2009 Kan bare si Amen til den, var selv i en bilulykke for et halvt år siden og glemmer aldri lyden av hvordan det smalt, eller tankene som kommer når du skjønner at det ikke er noe annet å gjøre enn å vente på at det smeller. Bruk bilbelte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 19. april 2009 #4 Del Skrevet 19. april 2009 Vil også si amen til påminnelsen om ikke å ha løse gjenstander i bilen! Det er lite hjelp i bilbeltet hvis du omkommer på grunn av MagLiten som flyr i hodet på deg i det du krasjer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #5 Del Skrevet 19. april 2009 Vilm@ sier det veldig treffende. Jeg er fortsatt ikke 100% komfortabel med bilkjøring etter ulykken for tre måneder siden. Smellet sitter fortsatt veldig i kroppen og adrenalinrushet kommer hver gang noen kommer mot meg i litt høyere hastighet enn jeg syns er akseptabelt. Det går greit, men jeg har mistet den naive "det skjer ikke meg"-holdningen. Husk bilbelte, bruk gjerne nett i bagasjerommet (hvis du har stasjonsvogn) og sørg for at du ikke har glass i brillene dine (plastikk"glass" er tryggere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 19. april 2009 #6 Del Skrevet 19. april 2009 Stakkars deg, det må ha vært en grusom opplevelse. Godt at det gikk bra. Det forteller også at det finnes ting utenfor vår kontroll når vi kjører, og et dyr i veien er umulig å forutse. Derfor er det jo viktig, som du sier, å ta alle forhåndsregler. Selv skal jeg bli mer påpasselig med ting som ligger og slenger. Her tror jeg det syndes mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. april 2009 #7 Del Skrevet 19. april 2009 De sekundene etter du har mistet kontrollen over rattet, du hører skrensen, ser at du nærmer deg bakken og du merker bilen vil snu seg, det sekundet du hører samtlige ruter i bilen knuse av vekten fordi den treffer bakken med taket. Det er de sekundene man ønsker man hadde verdsatt livet mer. Signerer denne. Har ved et par anledninger kjørt av veien selv etter å ha fått sleng i bilen på skikkelig guffent slapseføre. Begge ganger la jeg merke til hvor lange sekundene var fra jeg skjønte at "åh, jeg har mistet kontrollen" til jeg sto i grøfta. Heldigvis har jeg aldri landet på taket, men en gang snurret bilen om sin egen akse i vertikalretningen før jeg sto i grøfta. Ble lange nok sekunder av det. Signerer også på at bilbelte er et must (jeg hoppet uskadd ut begge ganger - om enn sint som et lemen for at jeg ikke hadde klart å holde bilen på veien ). Og i min hatthylle er det bare bløte ting, og ikke mange av dem heller. Tyngre eller harde gjenstander plasseres på gulvnivå i bilen. Godt det gikk så bra med deg, Envy. Du hadde et tøffere rundkast enn de jeg har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 19. april 2009 #8 Del Skrevet 19. april 2009 Det er merkelig det som skjer i det man oppfatter at noe kommer til å gå galt. For et par år siden kræsjet jeg nesten front-mot-front med en bil som kjørte forbi i en sving som lå på en bakketopp. Hun kom ikke inn i mitt synsfelt før vi var så nærme hverandre at jeg så henne rett inn i øynene, og selv i dag er jeg 100% sikker på at jeg hadde kjent henne igjen hvis jeg så henne på gata. Tiden sto omtrent stille, før jeg fikk vrengt bilen ut i grøfta. Hadde så flaks som overhode mulig, lyktestolpene står tett langs den veien og jeg hadde nok ikke vært like hel etter et møte med en av dem... Da jeg endelig fikk stoppet bilen hadde den andre bilen kjørt videre. til deg Envy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 19. april 2009 #9 Del Skrevet 19. april 2009 Vel, den fluffy kosebamsen, som ikke veier mer enn ei tomflaske, er ikke fullt så koselig når den treffer deg i nakken med tjue kilos kraft, når du bråstopper fra 90 km/t. Tomme brusflasker (fulle er verre), mobiltelefoner, bærbare PC-er, DVD- og MP3-spillere, varer fra handleposer, leker og usikrede bikkjer knuser fort et hode. Alt forandrer karakter fra noe ufarlig, ettersom farten, og dermed G-kraften øker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlaJenta88 Skrevet 19. april 2009 #10 Del Skrevet 19. april 2009 Kjære tid. Her sitter jeg hormonell som få og hylgriner av å lese om deg! Jeg er så fantastisk glad for at du, et menneske jeg aldri har møtt, er i god behold! Nei, de hormonene er merkelig saker. Helt oppriktig er jeg veldig glad for at du ville dele den forferdelige historien med oss, og viktigheten av å bilbeltebruk! Jaja, det er godt at du er god behold i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #11 Del Skrevet 19. april 2009 Og i min hatthylle er det bare bløte ting, og ikke mange av dem heller. Tyngre eller harde gjenstander plasseres på gulvnivå i bilen. Men det hjelper kanskje ikke så mye hvis bilen taker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. april 2009 #12 Del Skrevet 19. april 2009 Men det hjelper kanskje ikke så mye hvis bilen taker... Sant nok, tenkte på det etter at jeg hadde skrevet det. (Men et eller annet sted skal jo ting være og sjansen for brå oppbremsing er vel tross alt større enn for fullt rundkast.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 19. april 2009 #13 Del Skrevet 19. april 2009 Sant nok, tenkte på det etter at jeg hadde skrevet det. (Men et eller annet sted skal jo ting være og sjansen for brå oppbremsing er vel tross alt større enn for fullt rundkast.) I kofferten, eller i bagasjerommet med "lokk" oppå eller netting mellom bagasjerom og kupe. Løse gjenstander i bilen er i sannhet livsfarlig. Kamikatze beskriver det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
m74 Skrevet 19. april 2009 #14 Del Skrevet 19. april 2009 Godt det gikk bra med deg!! Takk for påminnelse om løse gjenstander - her skal det skjerpes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 19. april 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 19. april 2009 Takk for gode tanker alle sammen Godt å se at så mange vil ta forhåndsregler - alt maset man alltid får høre om sikkerhet i bil er faktisk helt sant! Jeg er fortsatt helt i sjokk, fatter ikke hvordan det kunne gå til, og hvor få sekunder som skulle til.. Skulle bare ønske jeg hadde vært smart nok til å tenke på alle småtingene på forhånd.. hellet var jo at jeg hadde beltet da! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #16 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg kjører ikke en centimeter uten sikkerhetsbelte, MEN jeg har masse løst rundt i bilen. Det skal jeg forandre på så snart det blir dag. Takk for opplysningen. Fint det gikk bra med deg ts, og fint du har så stor omsorg for andre mennesker at du tar deg tid til å skrive disse rådene til oss andre. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 20. april 2009 #17 Del Skrevet 20. april 2009 Var en ulykke ved riksveien hos oss for ca et halv år siden. Et eldre ektepar med lille hunden sin i hattehyllen, fikk en bil halvveis i fronten. Hunden ble slengt ut gjennom frontruten og ble liggende hardt skadet i veibanen. Menneskene kom uskadet fra ulykken. Men de måtte vente en stund før en fra viltnemda (som politiet ringte til. Vetten bodde enda lengre unna.) kom til stede for å avlive. Det må ha vært tragisk! Så ikke bare bruk bilbelte selv, men husk å sikre kjæledyrene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 20. april 2009 #18 Del Skrevet 20. april 2009 Enig med Troyamin, husk å gjøre bilturen sikrest mulig for de pelskledte også. Solide bur i bagasjerommet, stroppet godt fast, er det beste stedet for et dyr. Jeg vil også be om respekt for "Fare for elg"-skiltene! Ingen kritikk til TS her, jeg aner ingenting om hennes situasjon, men jeg kjører mye i et område med mye elg, og der det står skilt og jeg vet det går elgtråkk, kjører jeg som regel littegrann saktere, og er mye mer oppmerksom på hva som befinner seg i grøftene. Og jeg ser elgen ofte. Men jeg er visst bortimot alene om det...på glatt føre og veier som er sterkt trafikkert av elg blir jeg da gjerne forbikjørt av biler som legger seg ti km/t over fartsgrensa - og så tar jeg dem igjen en kilometer lenger borte, der de står med flattrykt panser og elgblod over hele bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyK Skrevet 20. april 2009 #19 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Jeg var selv i en bilulykke da jeg var 6 år, og satt på en slik "pute" i midten bak med livbelte, ikke trepunktsbelte. Jeg fikk store indre skader da vi kolliderte, og er glad for å være her idag for å si det sånn. Nå da jeg er gammel nok til å kjøre bil og ta sertifikatet selv, så kjenner jeg hjertet i halsen hver gang jeg må kjøre forbi ulykkesstedet. Det setter en skikkelig støkk i deg, for å si det sånn. Husk å sikre barna, kjæledyrene og tingene dine godt nok!! Til TS: Godt å høre at det gikk bra med deg. Sender deg noen gode tanker nå, det er vondt i ettertid også. Håper du klarer deg bra når du skal ut på veien igjen. Ikke la det knekke deg. Endret 20. april 2009 av LadyK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #20 Del Skrevet 20. april 2009 Det er helt grusomt, godt det gikk bra med deg! Vi var selv i en bilulykke for snart 2 år siden (jeg og mannen). Vi var egentlig på vei for å hente datteren vår hos besteforeldrene, men mannen syntes bilen var så rar uten at han kunne beskrive det helt, så vi snudde og dro hjem igjen.. den hadde vært på reperasjon 2 ganger på kort tid i forveien. Vi kjørte på strak vei, i 60-sonen midt i rush-tida, så mister mannen plutselig kontrollen på bilen og havner i feil kjørefelt.. det kommer en bil imot, og til alt hell klarer han i den motgående bilen å svinge unna og i grøfta og vi treffer bilen i siden/bak istedenfor i fronten og havner i grøfta.. ingen ble særlig skadd, men bilene var totalvraket og jeg kom meg ikke ut av bilen på egenhånd. Jeg husker faktisk ikke krasjet, fikk helt blackout.. Husker bare jeg satt i bilen, og i neste øyeblikk satt jeg der i en totalkrasjet bil på motsatt side av veien.. ekkel opplevelse. Har fått et annet forhold til trafikk og bilkjøring etter dette, har enda angst for trafikk og ulykker. Tenker "tenk hvis vi hadde hentet jenta vår på 1,5 år den dagen, da hadde vi kjørt i 80-sonen en god stund, tenk om vi hadde mistet kontroll over bilen og frontkollidert der.." Tenk om det hadde vært en trailer som kom imot, en barnefamilie osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå