Filur Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Jeg skjønner at dette er et eksepsjonelt teit spørsmål, men jeg trenger å vite siden det kanskje blir en aktuell problemstilling i nærmeste fremtid.. Si at man suger og får satsen i munnen rett før man skal sove. Er det da skadelig å bare svelge unna før man sovner, og ikke stå opp å pusse/skylle? Jeg ville jo aldri gått til sengs etter jeg hadde spist uten å pusse først, men jeg vet ikke om sæd er noe å bekymre seg for..?
Gjest Yihaa Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Jeg må innrømme at det kommer opp en del probelmstillinger her på KG som jeg aldri tidligere har tenkt over.
Filur Skrevet 18. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2009 Jeg er litt for trøtt til å bruke søkefunksjonen, men dette ble plutselig en veldig reell problemstilling for meg og jeg har vanskelig for å tro at ingen har tenkt på det før.. Det er jo kos å sovne med ettersmak, men ikke så kos at det rettferdiggjør en tur til tannlegen.
Gjest :) Skrevet 18. april 2009 #6 Skrevet 18. april 2009 Høm høm...kanskje derfor jeg har så gule tenner...
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 Vet ikke om det er skadelig en skjelden gang, men tannskader blir faktisk sett på som en indikasjon på mulige orale overgrep på barn.
Gjest Christabelle Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Er det noen som tør å spørre tannlegen sin om dette?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Vet ikke om det er skadelig en skjelden gang, men tannskader blir faktisk sett på som en indikasjon på mulige orale overgrep på barn. Det har jeg også hørt, så vil tro det er skadelig ja.
Gjest nobilian Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Det har jeg også hørt, så vil tro det er skadelig ja. *** Dette har jeg ALDRI hørt, er tilbøyelig til å tro at det er fri fantasi. Eller, inntil link har presentert seg selv, ER det fri fantasi.
#Angel# Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Jeg må innrømme at det kommer opp en del probelmstillinger her på KG som jeg aldri tidligere har tenkt over. Hehe.. sant må få med meg svaret her
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #13 Skrevet 19. april 2009 *** Dette har jeg ALDRI hørt, er tilbøyelig til å tro at det er fri fantasi. Eller, inntil link har presentert seg selv, ER det fri fantasi. http://209.85.129.132/search?q=cache:zxtZf...=clnk&gl=uk Blåmerker, hode - hals regionen – Sår på tunge, kinn-slimhinne, gane, leppebånd, tannskader kjappeste jeg fant som ikke bare var forum ol.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #14 Skrevet 19. april 2009 Jeg har lest og hørt at det er veldig skadelig for tennene. Derfor jeg aldri får det i munnen. Ps, er temmelig forfengelig når det gjelder tennene.
Gjest Gjest som måtte svare Skrevet 19. april 2009 #15 Skrevet 19. april 2009 Tannskader og hull i tennene kan være en indikasjon på omsorgssvikt som igjen kan settes i sammenheng med overgrep. Dette har dog lite med sæd i seg selv å gjøre. Sæd har en pH på ca 7,5 lik saliva (spyttet). Ergo ingen fare for erosjon/syreskader. Dog inneholder sæd glukose/sukker og dette er et substrat bakterier i munnhulen kan benytte seg av å forårsake karies dvs hull i tennene. Mengden sæd og eksponeringshyppigheten vil her kunne påvirke kariesraten teoretisk sett. Men risikoen er svært liten med tanke på hvordan sæd kommer i munnen og hvordan den ikke eksponeres for alle tennene (dette er tross alt noe man enten svelger eller som kommer ut igjen rimelig raskt, sæd brukers jo ikke akukrat som skyllemiddel...) Så min konklusjon er: sæd er ikke farlig for den orale helsen.
Pialill Skrevet 19. april 2009 #16 Skrevet 19. april 2009 Har hørt man får gule tenner av det.. Det er faktisk helt feil! Det er et stoff i sæden som bleker tennene faktisk Det leste jeg i Redbook (et amerikansk blad) men om du bør pusse tennene etterpå aner jeg ikke:P
Gjest Glør Skrevet 19. april 2009 #17 Skrevet 19. april 2009 Vet ikke om det er skadelig en skjelden gang, men tannskader blir faktisk sett på som en indikasjon på mulige orale overgrep på barn. Det kommer vel ikke av sæd, men av at barn som får ting presset inn i munnen ofte vil få en sperre mot å pusse tenner, og å gå til tannlegen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. april 2009 #18 Skrevet 19. april 2009 Jeg har ingen anelse, så dette er kun "hva jeg har hørt". når man har hatt det i munnen og ikke vasker ut etterpå, så stivner deler av sæden imellom tennene og det er visst dette smusset og at det setter seg som et belegg som er skadelig. Som sagt, jeg veit ikke, jeg opplyser kun om hva jeg har hørt fra andre kanter.
Gjest lege Skrevet 19. april 2009 #19 Skrevet 19. april 2009 Sæd inneholder omtrent 7kcal pr tskje, så en gjennomsnitss"ladning" inneholder som regel 10-20kcal. Dette tilsvarer omtrent et halvt lite eple. Så om du ikke er redd for å få ødelagte tenner av et halvt eple, så er heller ikke en dose sæd noe å være redd for. Sæd har også helt nøytral PH.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå