Gå til innhold

Turnus. F3 og F5


Hexagon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber turnus, og har jobbet i påsken.

Før påsken hang det en lapp på tavla, der vi måtte skrive på om vi ville jobbe i påsken og F3 dagen. Jeg visste ikke hva F3 var, men skrev allikevel at jeg ville jobbe. Da jeg vil tjene mest mulig.

Jeg jobbet onsdag kveld (helligdag etter 12.00), skjærtorsdag kveld og 2. påskedag dag.

Utifra det jeg nå leser på nettet så skulle jeg hatt halvparten av de røde dagene fri egentlig. Men siden jeg jobbet allikevel, så har jeg 1,5 fridag tilgode da eller? For F3 er fridag med lønn?

Hadde vi hatt en ordentlig ledelse, skulle jeg spurt på jobb, men vi har ingen leder akkurat nå, og jeg har ingen å spørre :sjenert:

Har egentlig ikke helt skjønt dette med F1, F2, F3, F4 og F5, så blir glad for noen oppklaringer rundt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

F1 = Markering i turnus for lovbestemt fridag (35t fri), inngås som avtale samtidig med turnus

F2 = Ekstra ukefridag på grunn av gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, ingen krav til lengde

F3 = Fri på helge- og høytidsdager uten trekk i lønn

F4 = Avspasering av helgedagstillegg

F5 = Erstatningsfri for F1 (gjelder ikke Oslo og Staten som har andre bestemmelser her)

Hentet fra sykepleieforbundet.

Når det gjelder fri på røde dager mener jeg regelen er at man skal ha fra halvparten av alle røde dager pr kalenderår, ikke pr periode med røde dager (påske, pinse, jul osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sto på turnusen din at du skulle jobbe de dagene du nevner (avtalt på forhånd), så skal du jo ha 133% betaling for disse dagene. Du kan be om å få avspasert F3-dager i etterkant, men de skal i utgangspunktet avtales avspasseres innenfor påsketurnusen. Hva ønsker du helst? Mye penger utbetalt på neste lønning, eller mere fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Jeg fikk 2 f4 dager uten at jeg ville. Vil jo tjene mest mulig på røde dager. Nå mister jeg 133% pga de satte meg på 2 f4 dager. 

Anonymkode: 70bf7...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det slik at dersom man har jobbet en rød dag skal man ha fri den påfølgende røde dagen (annenhver beregning). Det oppfylles sannsynligvis her. Onsdag er en sort dag (det er kun en betalingsmessig dag med høytidstillegg og teller ikke som rød dag i denne forbindelse). Det vil si du jobbet skjærtorsdag men hadde fri langfredag og helgen og jobber ikke før mandag 2.påskedag igjen. Så med mindre du jobbet palmesøndag eller søndag etter påske har du ikke jobbet to på rad.

 

Alternativ to: tillitsvalgte har skrevet under på at man kan gjennomsnittsberegne de glad dagene. Da teller man alle søndager i påsketurnusen pluss helligdagene(ikke onsdag før skjærtorsdag). Antallet deles på to. Det er da då mange røde dager/søndager man kan arbeide i løpet av påsketurnusen. Du må jobbe mer enn halvparten i perioden for å ha krav på en F3-dag .

Anonymkode: 218de...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...