summerrain Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Noen her inne som har hatt kyssesyken? Hvor lang tid tok det før du ble HELT frisk igjen? Tenker ingen slapphet osv... Ligger her hjemme, syk med kyssesyken siden begynnelsen av desember... Er ikke syk hele tiden, men plutselig blir jeg helt utkjørt.. Begynner å bli lei av dette... Her kan folk også prate om kyssesyken, komme med spørsmål osv:)
Mir Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Jo eldre man er og får kyssesyken, jo lengre sliter man ofte ... En venninne av meg ( 23 år ) har nå hatt det siden August. Hun droppet nettopp ut av studiene fordi hun har ikke ork til å gjøre alt som trengs. Trøtt, sove hele tiden, sliten av hver minste ting. Resten av våren og sommeren skal hun bruke til å slappe av og "bli frisk" som hun sier. Jeg har selv hatt det da jeg var 15 år, men da var det 2 uker med høy feber og generell dritt-tilstand. Fikk mamma til å sette meg i en stol med hjul på slik at hun kunne rulle meg til noen, klarte ikke å gå .. Men det er veldig individuelt. Man er ofte sliten og trøtt i ukesvis etterpå. + at det ødelegger din fysiske kondisjon og treningsform hvis du har holdt på med trening.
Caboodle Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Jeg var syk fra februar til litt ut i/slutten av mars. Var i helt elendig form hele veien. Gikk to meter, og var helt utkjørt, og fikk nesten ikke pusten tilbake. Litt gradvis gikk det, men det gikk ganske kjapt til å bli mitt "normale" jeg. Og jeg er 21.
KatieH Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Jeg har nettopp vært hos legen og fått diagnosen kyssesyken. Det er et helvete! Jeg klarer ikke å svelge noe som helst, hodepine og feber. Svettetokter om natten og søvnløshet. Men nå ser det endelig ut til å bli bedre igjen, men jeg kan tydeligvis ikke drikke alkohol på en stund (avhenger av leververdiene mine) eller trene. Kyssesyken er noe dritt! Jeg har blitt anbefalt blåbærjuice, det skal være bra
thumbalina Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Kjør på med probiotika! Det hjelper... en stor del av immunsystemet ligger i tarmene våre - og kyssesyken ødelegger mange av de gode bakteriene vi skal ha der - og som immunsystemet trenger for å fungere.. Jeg hadde kyssesyken første år på vgs.. tok ca ett år før jeg følte meg frisk igjen.. tar laaaang tid.. men det viktigste er å la kroppen få hvile, og putte innpå med probiotika og vitaminer.. gi kroppen best mulig grunnlag for å få ordne på seg selv igjen.. Homeopater kan også hjelpe for energien!
Hermula Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Jeg har hatt kyssesyken siden månedsskiftet februar-mars. Kjenner som deg at det tar forferdelig lang tid å bli frisk. Begynte så vidt å jobbe sist uke, men vet ikke helt om det er lurt. Lå hele søndagen, da jeg var helt ferdig. Føler meg så topp de stundene jeg er bra, før jeg så kolapser. Burde jeg egentlig latt være å jobbe til jeg var helt bra? Ellers er det veldig variabelt hvordan forskjellige personer har det med kyssesyken. 90% av oss har hatt kyssesyken når de når en viss alder (ca 40?) Står litt forskjellig i ulike oppslagskilder. Mannen min hadde sykdommen i fjor, og fikk bare litt halsonde samt utslett på armer og ben. De aller fleste vet faktisk ikke at de har sykdommen i det hele tatt. Ellers er det jo fokus på dette med ME, at kyssesyken kan være årsaken til denne sykdommen. Det er vistnok derfor veldig viktig at man tar det med ro. Lykke til til dere alle. Skal følge denne tråden videre
Gjest LanaLane Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 (endret) Er 23, nettopp hatt/har fremdeles kyssesyken. Var supersyk i ca en uke(40 i feber, hvite,hovne mandler,pusteproblemer etc), men hadde endel forkjølelsessymptomer et par mnd i forveien. Skal begynne å jobbe igjen i morgen etter å ha vært sykmeldt i 3 uker. Er litt sliten enda, men regner med det skal gå bra Jobber bare 4timersskift, skal holde ut det. Gikk ned til byen i dag (30 min), gikk bra men tok trikken hjem igjen. Hadde ikke unormale leververdier, men skal ikke drikke på en stund allikevel, bare for å være sikker. Tror jeg slapp heldig fra den, men legen sa at siden jeg hadde et veldig svakt monospotresultat, var sjansen større for at jeg kunne få den igjen senere. Endret 20. april 2009 av LanaLane
summerrain Skrevet 20. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2009 Jeg fikk beskjed om å vente til jeg var HELT frisk med å begynne å jobbe... Begynner på mandag og lurer veldig på hvordan det kommer til å gå! Var ganske dum, tror jeg begynte å trene alt for tidlig. Men er så frustrerende å ligge hjemme hele tiden. Kjæresten min syns også det er kjedelig, for jeg kan jo aldri bli med ut på noe! LanaLane: Er det mulig å få kyssesyken to ganger?
Gjest LanaLane Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 LanaLane: Er det mulig å få kyssesyken to ganger? 1-2 prosent av befolkningen kan få kyssesyken om igjen. Har en venninne som her forleden hadde den for 3 gang
Silmarill Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 (endret) Man vil typisk føle seg svært trøtt i lang tid etter at selve sykdommen er overstått. Det går som regel flere måneder før man er helt på topp igjen etter å ha hatt kyssesyken. Tatt fra denne linken: Fakta om kyssesyken Både min lillebror (dengang var han 24 år) hans x kjæreste og ei veninne av meg har hatt Kyssesyken (Mononukleose) Ikke for å skremme deg men en barndomsveninne av lillebroren min (hun var vel 17 år dengangen)hun fulgte ikke legens råd om å ta det med ro - dro på håndballtrening og hun døde desverre. Endret 21. april 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Jeg var kjempesyk et par uker, kraftig redusert et par uker til og så i grei nok form til å begynne å jobbe. Etter 2 mnd var blodprøvene nesten normale, men helt normale var de ikke før etter 4 mnd. Var 29 da jeg hadde det.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Man kan bare få kyssesyken en gang, men den kan reaktiveres ved påkjenninger for kroppen som f.eks ulykker, operasjoner, annen sykdom som virker sterkt inn på kroppen, psykiske påkjenninger osv.
Silmarill Skrevet 21. april 2009 #13 Skrevet 21. april 2009 (endret) Man kan bare få kyssesyken en gang, men den kan reaktiveres ved påkjenninger for kroppen som f.eks ulykker, operasjoner, annen sykdom som virker sterkt inn på kroppen, psykiske påkjenninger osv. LanaLane skrev jo at hennes vennine hadde det for tredje gang! Du "gjest Line" skriver at man kan kun få det en gang! Vel, hva er rett? Endret 21. april 2009 av Silmarill
Gjest Grafica Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Nei, hun sier jo at det kan reaktiveres. Fordi viruset blir liggende i kroppen i passiv tilstand, men kan slå ut som aktivt igjen. Jeg hadde kyssesyken når jeg var 18, var utrolig dårlig i to uker (verk og vondt i kroppen, ekstremt sår hals, hodepine, trøtt og slapp, men ingen feber), var litt sliten i 2-3 uker i ettertid, og så var jeg mer eller mindre frisk (bortsett fra at jeg kjente det i leveren om jeg overdrev med for mye fysisk aktivitet)
Gjest LanaLane Skrevet 22. april 2009 #15 Skrevet 22. april 2009 (endret) Vel, slitsomheten stemmer iallefall. Var på jobb 4 timer i går og i dag er jeg TOTALT kake. Men det er jo ikke en grunn til sykmelding. Jeg gruer meg til å dra på jobb i dag også, vet at skoledagen min i morgen kommer til å bli ødelagt om jeg er så dau som jeg er i dag. Vondt i alle muskler, ser ut som jeg har blitt overkjørt,poser under øynene og jeg vet ikke hva. Noen som har erfaring og gode råd? Jeg har gått tur for å styrke kroppen hver dag siden jeg følte meg frisk nok, men huffamei, det funka ikke. Jeg liker ikke det at legen min sa jeg mest sannsynlig får det igjen siden utslaget var så svakt, hadde heller ikke unormale leververdier. Dustesykdom! Endret 22. april 2009 av LanaLane
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #16 Skrevet 22. april 2009 Ikke for å skremme noen, men jeg er 34 år og har slitt i 4 år nå med denne "dustesykdommen" .. Tok 2,5 år før legen fikk ferska den på en blodprøve. Ble sykemeldt i 6 mndr, fullstendig utmattet etter en 10 minutters spasertur.. Har i løpet av siste året kommet over "kneika", men tåler likevel ikke mye.. Har arytmi (ujevn hjerterytme), fascikulasjoner (leamus) i hele kroppen og dårlig næringsopptak som følge av det, mener legen.. Er helt knekt i dag, skjelven i kroppen og alle lemmer føles som sement, trøtt men får ikke sove... Vasket litt rundt i går, det er alt..
Hermula Skrevet 22. april 2009 #17 Skrevet 22. april 2009 Vel, slitsomheten stemmer iallefall. Var på jobb 4 timer i går og i dag er jeg TOTALT kake. Men det er jo ikke en grunn til sykmelding. Jeg gruer meg til å dra på jobb i dag også, vet at skoledagen min i morgen kommer til å bli ødelagt om jeg er så dau som jeg er i dag. Vondt i alle muskler, ser ut som jeg har blitt overkjørt,poser under øynene og jeg vet ikke hva. Noen som har erfaring og gode råd? Jeg har gått tur for å styrke kroppen hver dag siden jeg følte meg frisk nok, men huffamei, det funka ikke. Jeg liker ikke det at legen min sa jeg mest sannsynlig får det igjen siden utslaget var så svakt, hadde heller ikke unormale leververdier. Dustesykdom! Heisann! Jeg føler med deg!! jeg har det akkurat på samme måte skjønner du! Begynte på jobb som smått sist uke (skulle bare gå tilbake delvis!), men merker det er for mye. I går kolapset jeg etter jobb - sov 5 timer nesten i koma før jeg våknet. Min mor som kom innom ble ordentlig bekymret, hadde aldri sett meg så borte vekk før. Mente noen kunne stjålet alt jeg hadde uten at jeg ville merket det. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen igjen. Det er ikke bra å bli så sliten og utmattet. Du har sikkert hørt om skrekkeksemplene med de som får utviklet ME etter kyssesyken. Det er helst de som ikke greier å ta det med ro. Du bør nok absolutt ikke fult tilbake. Enig i at dette er en dustesykdom!! Og det som også er, ... er at den går på imunforsvaret og da er det lett å få all verdens andre sykdommer på toppen. Har akkurat fått påvist halsbetennelse og er igang med å knaske tabeletter mot det. Lå med høy feber i påska - influensa tror jeg. Akkurat som ikke kyssesyken er nok i seg selv!!! LYKKE TIL! IKKE SLIT DEG UT! INGEN TAKKER DEG NÅR DU KOLAPSER. ENESTE MEDISIN FOR Å BLI FRISK ER Å TA DET MED RO!!!
summerrain Skrevet 23. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 23. april 2009 Nå har kyssesyken fått ett stort "comeback" her også. Merker at jeg bare sover og sover, orker ingenting og har vondt i hodet. Kjedelig.. Men merker at det er litt deilig at det ikke bare er meg som har slitt med dette lenge! Unner selvfølgelig ingen denne sykdommen, men det er godt å vite at det ikke bare er meg som sliter...
Gjest LanaLane Skrevet 24. april 2009 #19 Skrevet 24. april 2009 Jeg fikk høre i går at det kan være jeg ikke har hatt kyssesyken, men at det er den bakterielle infeksjonen jeg ble syk av. Har jo fått påvist monospot, men kyssesyken kunne visst bare ligge "og slappe av litt" til den fant det for godt å blomstre opp en gang de neste månedene. Var jo bare syk i 3 uker, og bare skikkelig syk i 1 av dem, så jeg tenker dette kanskje stemmer. Ikke hadde jeg unormale leververdier heller, og det skal jo 90% få. Så jeg har vel ikke noe annet valg enn å vente og se...
thumbalina Skrevet 24. april 2009 #20 Skrevet 24. april 2009 Jeg vil anbefale alle sammen å ta en tur til homeopat. Viktig for immunsystemet å bygge opp en sunn baketerieflora i tarmene også! Ta probiotika! Da jeg hadde kyssesyka fikk jeg beskjed om å ta det med ro så fikset kroppen opp i det, fordi det finnes ingen medisiner mot det. Homeopater har diverse " medisiner" som styrker kroppen generelt - hjelper for å få energien tilbake igjen fortere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå