Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja,det er en rettighet. Men hvis det skaper mange praktiske problemer for arbeidsplassen og dette ikke lar seg løse på en ordentlig måte, så ville jeg uansett revurdert det hele. Hvordan gikk møtet med NAV?

Jeg har tenkt ganske mye på det, og tenker ennå.

Har aldri vært snakk om noe møte med NAV, men jeg har snakket med arbeidsgiver.

Ikke alltid det er så lurt å tviholde på sine rettigheter.

I dette tilfellet her, når ungen er så "stor", spiser annen type mat og det er så sjelden så tviler jeg på at ungen har vondt av å ikke bli ammet.

Uansett hvordan du gjør det så tror jeg at det vil gå utover dine kollegaer. Og det tror jeg ikke det er verdt.

Hadde du vært min kollega hadde jeg mistenkt deg for at du hadde villet utnytte situasjonen til din fordel, og ikke ungen sin. Jeg sier ikke at du gjør det/tenker på å gjøre det. Men det vil medføre mer "arbeid" og "problemer" en goder ut av at du skal ha dine rettigheter.

Det kan være greit å ha ett godt forhold til sine kollegaer og sjefer. Er en litt samarbeidsvillig er det mye lettere å "få gjennom" det som kanskje er mye viktigere senere.

Jeg "tviholder" ikke på retten til ammefri bare fordi det er en rettighet... Jeg vil gjerne benytte meg av den fordi jeg føler det er det beste for barnet mitt. Grunnen er som nevnt tidligere væskeinntaket hans, ikke matinntaket. Han drikker kun litt vann hvis han ikke blir ammet, ikke MME eller pumpet MM, uansett hvor mye vi prøver.

Når han i tillegg er ganske hard i magen (til tross for svisker, olje og malt) er det ikke så moro å kutte ut amminga helt på grunn av en deltidsjobb (som blir heltids etter hvert da). Får eventuelt vurdere å kutte ut amming og gi vanlig/laktoseredusert melk blandet ut med vann før han fyller året da.

Vil gjerne ha et godt forhold til mine kollegaer, og vil ikke gjøre det vanskelig for dem. Det er det som gjør dette innviklet.

I helga kom jeg 1,5 time senere på kveldsvakt, og 1/2 time senere på dagvakt. Gikk tidlig fra dagvakt fordi jeg og kollegaen i samråd fant ut at det var mulighet til det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sykepleier
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men ville fortelle min erfaring:

Jeg begynte igjen i full jobb etter permisjon når babyen min var drøye 9 mnd. Er sykepleier, jobbet da på sykehjem. Jeg ammet på den tiden 3 ganger til dagen - morgen, middag/rett etter hjem fra barnehagen, og ved leggetid.

Min arbeidsgiver var vanskelig i forhold til ammefri, og det var uansett praktisk vanskelig å skulle dra noe sted. Så løsningen for meg ble å utsette vaktstarten - begynte 7.30 i stedet for 7. Det var min ammefri...

Men det fungerte, for da fikk vi ammet om morgenen (og barnehagen rakk å åpne før jeg dro på jobb), og jeg ammet ved middagstider/når vi kom hjem, og om kvelden. Når jeg skulle på seinvakt gikk han glipp av både middags- og kveldsammingen, men det gikk greit. Han reduserte uansett raskt selv til bare morgen og kveld. Jeg ammet for øvrig til han var drøye 14 mnd.

Men amming, ammefri og arbeid er jammen ikke lett... Det viktigste er at du sammen med arbeidsgiver finner en løsning som fungerer for deg! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...