Ella* Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 (endret) Mulig dette er postet på feil plass, men jeg prøver her! Jeg begynner snart å jobbe hver tredje helg, to kveldsvakter og en dagvakt. Til sommeren vil jeg jobbe ca. 90%. Jobber som sykepleier på sykehjem. Jeg ammer nå 4-5 ganger om dagen, alltid i tillegg til annen mat da. Jeg kan godt kutte ned litt på amminga (skal slutte i sommer når han blir 1 tenkte jeg), men vil helst ikke slutte helt på grunn av jobbing bare tredjehver helg i en periode framover. Gutten vår nekter å drikke MME, og er også svært skeptisk til pumpet MM, noe som gjør alt mye vanskeligere. Er ikke bare å pumpe seg og satse på at han drikker fra flaske, for han nekter... (Han drikker vann fra flaske, men MME/pumpet MM nekter han å drikke fra flaske, tutekopp, kopp og skje). Tror dere arbeidsgiver vil se på det som negativt at jeg benytter meg av retten til ammefri...? (Er nyansatt). Noen andre som vet hvordan man løser det med ammefri i praksis? Er vel ikke bare å dra hjem en tur for å amme når man er på vakt, liksom... Burde jeg drive intensiv tilvenning til MME/pumpet MM før jeg begynner å jobbe kanskje? Han drakk det når han var veldig liten, men nå er det full nekt om det ikke er ekte fersk vare Endret 10. mai 2009 av Ella*
Soul Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Hva med at du benytter retten til ammefri og har kortere dager, f.eks. slutter tidligere?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Ei dame på jobben fikk besøk hver dag klokka elleve... det var mannen hennes som var i pappaperm, og han tok med seg datteren for å få en lunsj med morsmelk Da satte de seg på et rolig rom, og min kollega fikk amme i fred. Det varte jo bare et par måneder, så hadde jenta sluttet med pupp og kollegaen trengte ingen ammefri. Men i den perioden det pågikk, så var det null problem verken for arbeidsplassen eller henne. Kanskje vurdere en sånn løsning? Hvis ikke blir jo babyer fort vant til ting. Om du vil fortsette ammingen, så er det bare å amme så ofte du har mulighet (og kanskje få pappaen på besøk). Men hvis du ikke er der, så klarer han å spise på annet vis- trust me!
Ella* Skrevet 18. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2009 Hva med at du benytter retten til ammefri og har kortere dager, f.eks. slutter tidligere? Var kanskje litt lite detaljer i innlegget, men kveldsvaktene er nok det som gjør det vanskelig. Han legger seg ca. kl 19, og jeg kommer hjem 22... Ei dame på jobben fikk besøk hver dag klokka elleve... det var mannen hennes som var i pappaperm, og han tok med seg datteren for å få en lunsj med morsmelk Da satte de seg på et rolig rom, og min kollega fikk amme i fred. Det varte jo bare et par måneder, så hadde jenta sluttet med pupp og kollegaen trengte ingen ammefri. Men i den perioden det pågikk, så var det null problem verken for arbeidsplassen eller henne. Kanskje vurdere en sånn løsning? Hvis ikke blir jo babyer fort vant til ting. Om du vil fortsette ammingen, så er det bare å amme så ofte du har mulighet (og kanskje få pappaen på besøk). Men hvis du ikke er der, så klarer han å spise på annet vis- trust me! Ja, det går jo an at de kommer til meg på jobben. Men, litt upraktisk å måtte kjøre til jobben min i leggetida hans... Ellers hadde det gått an. Vi var borte fra ham i tre dager, da nektet han å innta MME og drakk kanskje to eller tre små flasker MM (nesten under tvang), så jeg har egentlig ikke helt tro på at han plutselig skal godta det. Men grøt, middag, litt brød og vann får han i seg ja
jolie Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 (endret) Han overlever nok helt fint om han ikke får kveldspuppen et par kvelder hver tredje uke. Om han ikke får melk i det hele tatt, men bare vann, det ene måltidet, så er ikke det noen krise. Tanken er nok verre for deg enn for han. Siden han er 8 mnd er "normalt sett" ikke MM eller MME hovedernæringen hans (jeg fullammet førstemann omtrent til hun var 8 mnd, så jeg vet at ikke alle barn er stor grøtspisere ved 6 mnds alder), så at kveldspuppen forsvinner noen dager betyr bare at han må finne seg i "erstatningskos" - fx sang i armkroken til pappa. Men dere bør nok øve et par kvelder på at pappaen legger - med vannflaske tilgjengelig. Ta deg en tur ut; kino, gåtur, skravlekveld med venninne. Edit: typo Endret 19. april 2009 av jolie
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Du har krav på ammefri så lenge du ammer barnet. Ammepausene må dekke reise hjem og tilbake samt tiden det tar å amme. Hvor mange slike pauser du har krav på i løpet av en vakt, er jeg usikker på, men det må uansett dekke barnets behov. Om barnet er såpass stort at det kan klare seg uten morsmelk, er uvesentlig så lenge du har valgt å fortsette å amme. Et sted jeg arbeidet tidligere, fikk en kvinne ammepauser à ca 2 timer til tross for at barnet var 2,5 år gammelt. Ikke vær beskjeden, stå på krava!!
Umuriel Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Jeg hadde ammefri to timer daglig så lenge jeg ammet. Sluttet to timer tidligere på dagvakt og begynte to timer senere på aftenvakt. Dette har du krav på, og det skal du ikke være redd for å be om. De to timene tar du når det passer deg og ditt barn. Lykke til!
Ella* Skrevet 19. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. april 2009 Han overlever nok helt fint om han ikke får kveldspuppen et par kvelder hver tredje uke. Om han ikke får melk i det hele tatt, men bare vann, det ene måltidet, så er ikke det noen krise. Tanken er nok verre for deg enn for han. Siden han er 8 mnd er "normalt sett" ikke MM eller MME hovedernæringen hans (jeg fullammet førstemann omtrent til hun var 8 mnd, så jeg vet at ikke alle barn er stor grøtspisere ved 6 mnds alder), så at kveldspuppen forsvinner noen dager betyr bare at han må finne seg i "erstatningskos" - fx sang i armkroken til pappa. Men dere bør nok øve et par kvelder på at pappaen legger - med vannflaske tilgjengelig. Ta deg en tur ut; kino, gåtur, skravlekveld med venninne. Edit: typo Ja, han overlever helt sikkert uten kveldspuppen men så har jo kommunalt ansatte rett på ammefri, så da ble jeg litt nysgjerrig på mulighetene dette gir. Han får grøt morgen og kveld, frukt/brød til lunch, middag, og lite mellommåltid mellom middag og kveldsgrøt. Morsmelka er "tilleggsnæring", men han er veldig avhengig av den foreløpig. Takk for tips. Du har krav på ammefri så lenge du ammer barnet. Ammepausene må dekke reise hjem og tilbake samt tiden det tar å amme. Hvor mange slike pauser du har krav på i løpet av en vakt, er jeg usikker på, men det må uansett dekke barnets behov. Om barnet er såpass stort at det kan klare seg uten morsmelk, er uvesentlig så lenge du har valgt å fortsette å amme. Et sted jeg arbeidet tidligere, fikk en kvinne ammepauser à ca 2 timer til tross for at barnet var 2,5 år gammelt. Ikke vær beskjeden, stå på krava!! Jeg er ganske beskjeden og forsiktig, dessverre. Er litt redd for at arbeidsgiveren skal synes at jeg er lat/grådig/arbeidssky/vanskelig hvis jeg vil ha ammefri, amtidig har jeg jo rett til å ta fri, og er fullt klar over det. Er ikke så lett å "stå påkrava" som nyutdannet og nyansatt heller. Jeg hadde ammefri to timer daglig så lenge jeg ammet. Sluttet to timer tidligere på dagvakt og begynte to timer senere på aftenvakt. Dette har du krav på, og det skal du ikke være redd for å be om. De to timene tar du når det passer deg og ditt barn. Lykke til! Hm... Hvordan løste arbeidsplassen dette i praksis? (Hvis du jobbet som sykepleier). Hadde vært interessant å høre. Takk
Umuriel Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Hm... Hvordan løste arbeidsplassen dette i praksis? (Hvis du jobbet som sykepleier). Hadde vært interessant å høre. Takk De greide seg fint uten sykepleier de to timene jeg hadde ammefri. Som regel er vi flere på samtidig på dagtid (bortsett fra nettopp helger og kveld). Men hvordan arbeidsgiver ønsker å løse dette problemet blir deres utfordring. At du ønsker ammefri i et par måneder bør ikke være noe problem. Selv begynte jeg å jobbe 100% da sønnen min var ni måneder gammel, og hadde ammefri daglig i fire måneder.
Ella* Skrevet 19. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. april 2009 De greide seg fint uten sykepleier de to timene jeg hadde ammefri. Som regel er vi flere på samtidig på dagtid (bortsett fra nettopp helger og kveld). Men hvordan arbeidsgiver ønsker å løse dette problemet blir deres utfordring. At du ønsker ammefri i et par måneder bør ikke være noe problem. Selv begynte jeg å jobbe 100% da sønnen min var ni måneder gammel, og hadde ammefri daglig i fire måneder. Ok. Ja, helger og kvelder er den største utfordringen. Tenkte dere hadde noen lure løsninger jeg kunne presentere for arbeidsgiver, skjønner du Jeg skal jobbe 20% fram til midten av juni, da blir det mellom 75% og 100% stilling. Først så jeg for meg at jeg måtte slutte helt med amminga når jeg gikk opp i stilling, men kanskje er det mulighet for at jeg kan fortsette til han fyller 1 år (29. juli). Det hadde vært kjempeflott! Får mote meg opp og ta en samtale med arbeidsgiver.... De har vært veldig greie med å tilpasse turnus til barnehageplass fra høsten av allerede, så jeg føler at jeg maser. Men, men... Det er jo en grunn til at man har rett til ammefri.
Umuriel Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Jeg var "grei" mot min arbeidsgiver ved å ta ammefri når det var minst å gjøre på jobb, altså ved dagvaktens slutt og ved aftenvaktens begynnelse. Det er jo alltid mest å gjøre før lunsj og utover kvelden, så da valgte jeg å være på jobb. Så om du har kvaler for å be om ammefri, så kan du jo velge den løsningen.
Ella* Skrevet 27. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 27. april 2009 Takk for tips! Tok det opp med arbeidsgiver i dag, og hun hadde aldri hørt om ammefri. Måtte slå det opp, og der sto det jo svart på hvitt med uthevet skrift Hun skulle snakke med gruppeleder etter å ha snakket med meg, så vi kunne finne en løsning som passer både barn og arbeidsplass. Er veldig spent på å høre hva de har kommet fram til. Hun virket ikke negativ, heldigvis.
Umuriel Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Du har krav på ammefri både ifølge arbeidsmiljøloven og sykepleierforbundets egen tariffavtale. Arbeidsmiljøloven sier minst en time daglig uten lønn, mens tariffen for sykepleierne sier max to timer daglig med lønn.
Ella* Skrevet 28. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 28. april 2009 (endret) Du har krav på ammefri både ifølge arbeidsmiljøloven og sykepleierforbundets egen tariffavtale. Arbeidsmiljøloven sier minst en time daglig uten lønn, mens tariffen for sykepleierne sier max to timer daglig med lønn. Hun så i Hovedtariffavtalen. Ble helt sånn: 2 timer?!? Det var mye det! Endret 28. april 2009 av Ella*
Ella* Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 6. mai 2009 Er visst ikke så enkelt dette. Alle er klar over at jeg har rett på ammefri, og sier at de er positive til det, men samtidig finner vi ingen løsning på det. Jeg har tatt det opp med sjefen tre ganger, fagsykepleier en gang og "gruppa" en gang. Sjefen spør om jeg har prøvd MME, pumping, gi fra skje/kopp osv., noe jeg har og vet ikke fungerer. (Men jeg burde vel uansett ikke måtte unnskylde/forklare at jeg vil amme til han blir ett år...). Sjef og fagsykepleier spør om hvordan jeg har tenkt å løse det i praksis, og jeg har forklart at jeg gjerne regulerer ammetidene så det passer best mulig for dem. Men, de vet ikke hva som passer best for dem, for de sier ikke så mye. Gruppa skjønner meg, men samtidig vil de at jeg skal komme til vanlig tid, for kommer jeg senere/går tidligere går det utover den jeg er på vakt sammen med. Og det er ikke gøy! Vil jo ikke at det skal bli masse merarbeid for kollegaene. Kan kommunen få støtte fra NAV til innleie, eller må de evt. dekke dette selv...? Skal i møte med dem i morgen og er spent på hva som vil bli sagt. Nå har dette nesten blitt en prinsippsak, samtidig vil jeg ikke være til bry for dem jeg jobber sammen med.
Gjest Mor til tre Skrevet 6. mai 2009 #16 Skrevet 6. mai 2009 Du har krav på ammefri så lenge du ammer barnet. Ammepausene må dekke reise hjem og tilbake samt tiden det tar å amme. Hvor mange slike pauser du har krav på i løpet av en vakt, er jeg usikker på, men det må uansett dekke barnets behov. Om barnet er såpass stort at det kan klare seg uten morsmelk, er uvesentlig så lenge du har valgt å fortsette å amme. Et sted jeg arbeidet tidligere, fikk en kvinne ammepauser à ca 2 timer til tross for at barnet var 2,5 år gammelt. Ikke vær beskjeden, stå på krava!! Et 2,5 år gammelt barn? Da er det vel på høy tid å avvenne barnet med MM, eller i det minste ha fornuft til å legge ammingen utenom arbeidstid. Slikt er bare ren utnytting av ammefri-ordningen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde reagert om du kom å spurte om ammefri når barnet er 8 mnd og spiser annen mat. Du kan pumpe deg på jobb og hjemme og fryse ned. Barnet klarer fint flaske eller kopp dersom det må. man har ofte lett for å gi opp når ting ikke går helt glatt. Det er du som har problemer her. Ja, jeg har selv erfaring med å pumpe meg på jobb, ha med frysebag og 1,5 t reisevei hjem. Ikke fordi jeg ville men jeg måtte og barnet var kun 3 mnd gammelt. Må bare legge til at jeg faktisk ammet til barnet var 9 mnd.
Ella* Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #18 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde reagert om du kom å spurte om ammefri når barnet er 8 mnd og spiser annen mat. Du kan pumpe deg på jobb og hjemme og fryse ned. Barnet klarer fint flaske eller kopp dersom det må. man har ofte lett for å gi opp når ting ikke går helt glatt. Det er du som har problemer her. Ja, jeg har selv erfaring med å pumpe meg på jobb, ha med frysebag og 1,5 t reisevei hjem. Ikke fordi jeg ville men jeg måtte og barnet var kun 3 mnd gammelt. Må bare legge til at jeg faktisk ammet til barnet var 9 mnd. Pumper jeg på jobb kommer det kanskje 40 ml, så det vil bli en langtekkelig affære. Når gutten nekter å drikke det, er det i alle fall håpløst. Synes du har en litt nedlatende holdning når du antyder at jeg nesten ikke orker å prøve... Føler ikke at jeg har problemer fordi jeg vil benytte meg av en rettighet jeg har. Føler at det er det beste for ungen min. Det blir jo anbefalt å amme fram til de er et år gamle. Håper virkelig at arbeidsgivere ikke har samme tankegang som deg.
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 Pumper jeg på jobb kommer det kanskje 40 ml, så det vil bli en langtekkelig affære. Når gutten nekter å drikke det, er det i alle fall håpløst. Synes du har en litt nedlatende holdning når du antyder at jeg nesten ikke orker å prøve... Føler ikke at jeg har problemer fordi jeg vil benytte meg av en rettighet jeg har. Føler at det er det beste for ungen min. Det blir jo anbefalt å amme fram til de er et år gamle. Håper virkelig at arbeidsgivere ikke har samme tankegang som deg. Ja,det er en rettighet. Men hvis det skaper mange praktiske problemer for arbeidsplassen og dette ikke lar seg løse på en ordentlig måte, så ville jeg uansett revurdert det hele. Hvordan gikk møtet med NAV?
Gjest FruFryd Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Ikke alltid det er så lurt å tviholde på sine rettigheter. I dette tilfellet her, når ungen er så "stor", spiser annen type mat og det er så sjelden så tviler jeg på at ungen har vondt av å ikke bli ammet. Uansett hvordan du gjør det så tror jeg at det vil gå utover dine kollegaer. Og det tror jeg ikke det er verdt. Hadde du vært min kollega hadde jeg mistenkt deg for at du hadde villet utnytte situasjonen til din fordel, og ikke ungen sin. Jeg sier ikke at du gjør det/tenker på å gjøre det. Men det vil medføre mer "arbeid" og "problemer" en goder ut av at du skal ha dine rettigheter. Det kan være greit å ha ett godt forhold til sine kollegaer og sjefer. Er en litt samarbeidsvillig er det mye lettere å "få gjennom" det som kanskje er mye viktigere senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå