Gjest Gjest_moi_* Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Men hvor kan jeg få vaksinert meg mot TBE viruset? Må vi betale sprøyta sjøl? Gjør jeg gjerne..
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 En infisert flått kan i hovedsak overføre to typer sykdommer: Borreliose skyldes en bakterie. Derfor kan man ikke vaksineres mot dette, men sykdommen kan behandles med antibiotika. Litt over 300 tilfeller årlig i Norge. Skogflåttencephalitt skyldes et virus, og det er denne man kan vaksinere seg mot. Viruset kan i alvorlig form gi hjernebetennelse. Det er imidlertid bare 1-13 tilfeller årlig. Veldig mange blir bitt hvert år uten at de blir syke! Det som er positivt er at man vanligvis vet at man er blitt bitt siden dyret henger fast på deg. Da kan man fjerne den på hensiktsmessig måte, og så kan man følge med på bittstedet og sin egen allmenntilstand i tilfelle det skulle bli nødvendig å oppsøke lege. På folkehelseinstituttet sine sider kan du lese mer om TBE-vaksinen, borreliose og skogflåttencephalitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå