Gå til innhold

Hund alene på dagtid


Gjest Simbelmynë

Anbefalte innlegg

En valp skal ikke være 4 timer uten vann! Særlig ikke en valp. Alle hunder, uansett alder, skal ha tilgang på friskt vann døgnet rundt. Å frata vannet for å spare seg selv jobb er en veldig dårlig tilnærming til renslighetstrening, og kan være direkte skadelig for hunden. (bla. større fare for alvorlig urinveisinfeksjon hos valper).

Nei, ikke en valp på 8 - 10 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår godt hva du mener, og du har helt rett i at det er fare for urinveisinfeksjon hos valper, dette gjelder spesielt valper mellom 0 - 6 måneder. Valper trenger vann og å ha vann tilgjengelig for valper mellom 0 - 6 måneder, gjerne også 7 er nødvendig. Men nå mener ikke jeg at så små hunder bør være hjemme alene heller da.

Hunder er flinke til å regulere hvor mye vann de trenger selv, men mange drikker likevel mer enn de kanskje bør, vi snakket med dyrlegen om dette da vi følte hun drakk veldig mye, dette er kanskje en måned siden. Han sa at det ikke var nødvendig å ha vann til hunden hvis vi var borte i mindre enn 4 timer. De kan faktisk få uttynnet blod hvis de drikker for mye (dette er nok i nokså store mengder, så det er ikke stor sannsynlighet for dette). Men det er viktigere å se på hvor mye vann hunden drikker i løpet av hele døgnet. Drikker den lite, ja selvfølgelig sett fram skåla, så får den god tid til å 'smake' på.

Min mening er at det er ikke særlig renslig for hunden hvis den ligger i bånd eller i bur og må tisse pga at den har drukket mye vann. Som regel har den ikke så stort område og det er ubehagelig å ligge i sin egen urin. Dette er urenslig! Siden hunden vår drikker så mye som hun gjør i løpet av døgnet ser vi på det som en nødvendighet, og lar henne drikke vann før vi drar og når vi kommer hjem. Hvis vi har gått tur om morgenen før vi drar får hun også vann mens vi er borte, dette er jo viktig. Men jeg legger meg flat for det du sier, du har rett i at valper generelt bør ha tilgang til vann, men tror nok vi heller bør se på hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil at hunden skal bli liggende i sin egen urin kan man jo faktisk la være å putte den i bur eller binde den fast, i stedet for å nekte dem vann. Etter min mening skal hunder alltid ha friskt vann tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Hvis man ikke vil at hunden skal bli liggende i sin egen urin kan man jo faktisk la være å putte den i bur eller binde den fast, i stedet for å nekte dem vann. Etter min mening skal hunder alltid ha friskt vann tilgjengelig.

Signerer.

Tror jeg aldri ville funnet på å binde fast bikkja mi i huset i 4 timer å nekte den å drikke vann. Herregud, tiss og basj inne hører hjemme i valpeoppdragelse, og ved 8mnd alder burde du ha lært bikkja å ikke tisse inne.. Skvetting er da lov, og bikkja må ikke tisse med en gang han drikker, så kan jo fint være han tisser det han drakk før dere dro ( eller nekter dere han vann da og?)

Herregud

Endret av Wacmoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer.

Tror jeg aldri ville funnet på å binde fast bikkja mi i huset i 4 timer å nekte den å drikke vann. Herregud, tiss og basj inne hører hjemme i valpeoppdragelse, og ved 8mnd alder burde du ha lært bikkja å ikke tisse inne.. Skvetting er da lov, og bikkja må ikke tisse med en gang han drikker, så kan jo fint være han tisser det han drakk før dere dro ( eller nekter dere han vann da og?)

Herregud

Hunden tisser ikke inne nei, det ble det slutt på ved 3 måneders alder. Men når hun drikker så mye som hun gjør, sa dyrlegen at hun ikke behøvde vann de få timene. Jeg beklager, men jeg stoler på dyrlegen. Vi har nødt til å ha henne i bånd ennå, pga at vi har en eldre hund som har epilepsi, hun er 11 år og har begynt å blitt veldig gammel (fysisk og psykisk). Den nye hunden er veldig tøff og kan være ekkel mot 11-åringen når vi ikke er i nærheten (dette har vi sett før). Det går seg nok til etterhvert når hun har blitt eldre, men sånn som det er nå er det viktig at de to er adskilt.

Som jeg skrev i innlegget over: "Siden hunden vår drikker så mye som hun gjør i løpet av døgnet ser vi på det som en nødvendighet, og lar henne drikke vann før vi drar og når vi kommer hjem. Hvis vi har gått tur om morgenen før vi drar får hun også vann mens vi er borte, dette er jo viktig"

Jeg vet ikke om du la merke til det?

Og til slutt... ja, hun må ofte på do rett etter hun har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Hunden tisser ikke inne nei, det ble det slutt på ved 3 måneders alder. Men når hun drikker så mye som hun gjør, sa dyrlegen at hun ikke behøvde vann de få timene. Jeg beklager, men jeg stoler på dyrlegen. Vi har nødt til å ha henne i bånd ennå, pga at vi har en eldre hund som har epilepsi, hun er 11 år og har begynt å blitt veldig gammel (fysisk og psykisk). Den nye hunden er veldig tøff og kan være ekkel mot 11-åringen når vi ikke er i nærheten (dette har vi sett før). Det går seg nok til etterhvert når hun har blitt eldre, men sånn som det er nå er det viktig at de to er adskilt.

Som jeg skrev i innlegget over: "Siden hunden vår drikker så mye som hun gjør i løpet av døgnet ser vi på det som en nødvendighet, og lar henne drikke vann før vi drar og når vi kommer hjem. Hvis vi har gått tur om morgenen før vi drar får hun også vann mens vi er borte, dette er jo viktig"

Jeg vet ikke om du la merke til det?

Og til slutt... ja, hun må ofte på do rett etter hun har drukket.

Ja, har lest hva du har skrivd. JEG syntes hvertfall det er feil. Om dere ikke kan ha valpen løst fordi den eldre har epelepsi, kunne dere kanskje venta et par år før dere fikk dere valp istedet for å nekte den vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å være uenig. Jeg har snakket endel med dyrlegen om dette og han fortalte at det anbefales at en hund på 20 kg skal ha i underkant av 2 liter vann per dag. Vår hund drikker 3 - 4 liter. Som jeg skrev det er en nødvendighet at vi begrenser vannmengden litt. En hund som drikker nok, vil ha ganske lys og friskt gul urin. Hvis urinen derimot blir sterkt gul eller nesten litt orange-gul, er det på tide å sørge for at hunden drikker mer. Urinen til vår hund er bortimot helt blank, da må noe gjøres vet du. Det skjønner vel du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden er i bånd har forresten ingenting å gjøre med at hun ikke får vann (når vi er borte noen timer), bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Det er greit å være uenig. Jeg har snakket endel med dyrlegen om dette og han fortalte at det anbefales at en hund på 20 kg skal ha i underkant av 2 liter vann per dag. Vår hund drikker 3 - 4 liter. Som jeg skrev det er en nødvendighet at vi begrenser vannmengden litt. En hund som drikker nok, vil ha ganske lys og friskt gul urin. Hvis urinen derimot blir sterkt gul eller nesten litt orange-gul, er det på tide å sørge for at hunden drikker mer. Urinen til vår hund er bortimot helt blank, da må noe gjøres vet du. Det skjønner vel du også?

Joda, men syntes fortsatt det er feil å binde fast hunden uten tilgang til vann. Kan heller dele rom og putte hver hund i hvert sitt rom, og gi den nye litt vann, men ikke så mye som du sier den pleier å drikke... Blir helt feil for meg å binde fast en hund i huset sitt i 4 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nødt til å ha henne i bånd ennå, pga at vi har en eldre hund som har epilepsi, hun er 11 år og har begynt å blitt veldig gammel (fysisk og psykisk). Den nye hunden er veldig tøff og kan være ekkel mot 11-åringen når vi ikke er i nærheten (dette har vi sett før). Det går seg nok til etterhvert når hun har blitt eldre, men sånn som det er nå er det viktig at de to er adskilt.

O.T. Men når eldstehunden er blitt så gammel og er begynt å bli utfordret i lederskapet, er det ikke da på tide å ta siste turen til vetten? Det vil ikke gå seg til, det kommer til å bli værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bikkjer ligger hjemme i bur de timene jeg er borte, og over natta (pga jeg vil unngå at de spiser opp leiligheten, og jeg vil vite nøyaktig hvor bikkjene er dersom det skulle skje noe). De lider ikke av den grunn :) Har jeg full skoledag er jeg borte fra 7.30-16 ca, og har jeg jobb er jeg borte fra 7-15 (14.30-22). Det hender seg at de slipper å være alene hele den tiden alt etter hvordan sambo jobber. Hundene er fritiden min, og bruker ettermiddagene og kveldene til tur, trening, kos osv. De viser null tegn til mistrivsel, så jeg tar utgangspunkt i at de har det bra. Hunder kan ikke klokka og merker ikke om du er borte fem eller åtte timer. Som regel sover dyra når jeg er vekke uansett.

Dette blir litt for hardt for meg. Hvis jeg er borte så mye som 8 timer så får jeg alltid en nabo eller noen i familien til å innom å lufte hunden et par ganger. Men fire timer er jo ikke noe problem, hunden sover jo om natta. Da er den jo alene, eller har du den i senga kanskje også du wacmoc? Og bare en ting, selv om hunder ikke kan klokka, så merker de godt at den er hjemme alene - lenge. 8 timer i bur er ikke et hundeliv. Vi går som regel en tur om morgenen før vi drar bort (det er kanskje et par dager i uken hunden er noen timer alene hjemme), så er vi ute og leker oss om på ettermiddagen. Skal man ha hund bør man også ha tid til hunden. Men å la hunden være alene hjemme (i bånd) i fire timer er noe som skjer en gang i blant. Men det vil ikke si at man ikke tar vare på hunden sin fordi. Jeg risikerer ikke at hunden min skal få fortynnet blod, dette er også skadelig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.T. Men når eldstehunden er blitt så gammel og er begynt å bli utfordret i lederskapet, er det ikke da på tide å ta siste turen til vetten? Det vil ikke gå seg til, det kommer til å bli værre!

Man kvitter seg ikke med en hund fordi man skaffer seg en ny, selv om gammelhunden har epilepsi. Hun takler det godt, og har anfall bare et par ganger i uken (men vi vet jo aldri når dette skjer). Vi vet godt at yngstehunden er sjefen, det vet den gamle også, men nå er unghunden i rette alderen og det kommer til å bli bedre dette også. Vi er i et hundemiljø og kjenner mange som har hund - det går seg som regel til når unghunden blir større og mer fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Dette blir litt for hardt for meg. Hvis jeg er borte så mye som 8 timer så får jeg alltid en nabo eller noen i familien til å innom å lufte hunden et par ganger. Men fire timer er jo ikke noe problem, hunden sover jo om natta. Da er den jo alene, eller har du den i senga kanskje også du wacmoc? Og bare en ting, selv om hunder ikke kan klokka, så merker de godt at den er hjemme alene - lenge. 8 timer i bur er ikke et hundeliv. Vi går som regel en tur om morgenen før vi drar bort (det er kanskje et par dager i uken hunden er noen timer alene hjemme), så er vi ute og leker oss om på ettermiddagen. Skal man ha hund bør man også ha tid til hunden. Men å la hunden være alene hjemme (i bånd) i fire timer er noe som skjer en gang i blant. Men det vil ikke si at man ikke tar vare på hunden sin fordi. Jeg risikerer ikke at hunden min skal få fortynnet blod, dette er også skadelig for hunden.

Hunden sover i senga si på rommet mitt.

Og det er noe annet å sove om natta, enn å stå bindt fast i 4 timer. Men du får ha hundeholdet ditt som du vil. Skulle bare ha fram det at jeg ikke syntes det er måten å ha hunden da den er alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt behov for bur, bortsett fra på utstillinga og i bil. MEN! Minstebikkja har buret stående framme heile tida for han føler seg trygg inni der når vi får besøk, han bare vil være i fred, han går inn og spiser og liknende.

De andre to har hver sin kurv de ligger i fordi jeg ikke har brukt buret som "trygg plass", men kurven.

Jeg er oxo av den oppfattninga at mange glemmer at hundene tilpasser seg resten av menneskeflokken. Hvis det betyr opplæring på å ligge hjemme eller ligge i bur, så er det ikke sikkert de har det vondt av den grunn. Men er som alt annet i livet; det må gjøres med måte! Ingen av de innleggene jeg har lest her virker som at dere er dårlige hundeeiere, men har forskjellige livssituasjoner som tilsier at hundene må rette seg etter.

Ikke vær så kjappe med å rakke ned på andre, husk dette med glasshuset og steinen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluksi

Hær var det mange som rakket ned på Traa gitt..

Selv mener jeg at det høres veldig riktig ut det hun gjør med å ikke gi hunden vann de fire timene hun er borte slik at hunden ikke drikker for mye og kanskje kan få fortynnet blod.

Hunden har jo sikkert tilgang på vann og alt annet mens eierne er hjemme, men siden hunden drikker mer enn normalt så er det vel greit å ha en oversikt over det.

Og det er riktig som Traa sier, urinen skal være gul, ikke oransj (for lite vann) eller blank (for mye vann).

Det er det samme hos mennesker.

Ellers likte jeg tråden godt, kommer selv til å bruke bur som åpent fristed for en eventuell hund i framtida istedenfor kurv, slik at det ikke blir stress om vi må reise bort da hunden får "fristedet" med seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær var det mange som rakket ned på Traa gitt..

Selv mener jeg at det høres veldig riktig ut det hun gjør med å ikke gi hunden vann de fire timene hun er borte slik at hunden ikke drikker for mye og kanskje kan få fortynnet blod.

En ting er jo hva Traa har kommet frem til i samråd med veterinær fordi den ene hunden deres drikker unormalt mye, en annen ting er å anbefale andre å nekte hunden vann i mange timer for å slippe at den tisser inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som har hund har fulltidsjobb, det må man nesten ha for å klare seg i dagens samfunn. Det kan ikke være sånn at bare arbeidsledige, uføretrygdede eller delitdsarbeidende kan han hund for at hunden ikke skal være så mye alene. Det er urealistisk og sånn er det heller ikke.

Vi har hund. Jeg er fulltidsstuderende og sambo jobber. Hun er til sammen alene 6-7 timer hver dag i ukedagene. Dette takler hun fint, uten problemer, og det er noe vi har vendt henne gradvis til siden hun var valp. Når jeg skal ut i arbeid må hun kanskje tåle en til time til dagen, men det tror jeg vil gå fint.

Hun går løs i leiligheten når hun er alene, jeg ville aldri i verden funnet på å legge henne i bur! Hun sover stort sett hele tiden men liker å skifte liggeplasser fra gangen, sengen sin, gulvet på stua osv. Har også SELVSAGT alltid friskt vann stående framme til henne.. Og hun får gjerne en kong med leverpostei når jeg går om morgenen, så har hun noe å gjøre på. (Dette er noe vi begynte med da hun var valp og liksom aldri har sluttet med.)

Jeg er veldig streng med at hun aldri skal være mer alene enn nødvendig - Derfor er hun aldri alene på kveldstid i ukedagene og sjelden/aldri noe særlig alene i helgene. Ser skikkelig ned på folk som lar hunden være alene i 8 timer for deretter å komme hjem og lufte den en kort tur, kanskje være hjemme en times tid også gå ut for å være sosial med venner uten å ha med hunden. Slike mennesker burde ikke ha hund etter min mening!

Tror ikke hun lider noe særlig under dette, men selvsagt, hadde jeg hatt muligheten, eller sambo hatt muligheten, hadde vi gjerne hatt henne med på skole/jobb.

Når vi kommer hjem fra dagen bruker vi mye tid på hunden til tur og trening av ulike slag. Hun får også være med oss om vi drar på besøk til folk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...