Gå til innhold

Hund alene på dagtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å drømme om å få hund igjen, og selv om det nok enda er noen år til så har jeg begynt å tenke på noen problemstillinger. Særlig det å ha hunden alene hjemme mens man er på jobb. Jeg er av den oppfatning at siden hunden er et flokkdyr burde de få være mest mulig sammen med flokken sin. Å ha hunden alene hjemme åtte timer per dag er derfor uaktuelt for min del.

Hvordan løser dere andre hundeiere det? Jeg har tenkt at noen løsninger kan være enten at man tar med hunden på jobb, kommer hjem og går en lang tur i lunsjen, skaffer hundepass, eller har mer enn en hund. Er dette realistiske løsninger som fungerer, og som gir hunden det sosiale samværet og stimulien den trenger (da selvsagt i tillegg til aktivitet og lek utenom arbeidstid)? Hvor vanlig er det å få lov til å ha med seg hunden på jobb? Finnes det andre måter å løse hjemme-alene-problematikken på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har begynt å drømme om å få hund igjen, og selv om det nok enda er noen år til så har jeg begynt å tenke på noen problemstillinger. Særlig det å ha hunden alene hjemme mens man er på jobb. Jeg er av den oppfatning at siden hunden er et flokkdyr burde de få være mest mulig sammen med flokken sin. Å ha hunden alene hjemme åtte timer per dag er derfor uaktuelt for min del.

Hvordan løser dere andre hundeiere det? Jeg har tenkt at noen løsninger kan være enten at man tar med hunden på jobb, kommer hjem og går en lang tur i lunsjen, skaffer hundepass, eller har mer enn en hund. Er dette realistiske løsninger som fungerer, og som gir hunden det sosiale samværet og stimulien den trenger (da selvsagt i tillegg til aktivitet og lek utenom arbeidstid)? Hvor vanlig er det å få lov til å ha med seg hunden på jobb? Finnes det andre måter å løse hjemme-alene-problematikken på?

De allr fleste av oss har hunden hjemme alene på dagtid. Vi har ikke noe valg.

Jobben utelukker at vi kan ha med hund. At du kan ha med hund på jobb, betyr t de ikke er en off. arb.plass? At du skal basere deg på pausen å luftr hunden er urealistisk. Kan du ha med hunden hver dag? vil noen reagere? kommer det kunder dit? Når skal du ha en pause fra jobben med mat og ro`?

Vi har gjort det slik at vi sliter ut hunden før jobb. Vel, vi må tidligere opp. Vi drar til skogs, og der får hunden løpe fritt. Den gjør samtidig fra seg. Så da holder det en arb.dag

Undersøkelser viser a de fleste hunder sover da eieren er borte. De har ikke tidsbgrep.

Det tok en tid før vår hund kunne være alene så lenge. Som valp er det umulig. Den må gradvis vennes til å være alene.

Skrevet

Mine bikkjer ligger hjemme i bur de timene jeg er borte, og over natta (pga jeg vil unngå at de spiser opp leiligheten, og jeg vil vite nøyaktig hvor bikkjene er dersom det skulle skje noe). De lider ikke av den grunn :) Har jeg full skoledag er jeg borte fra 7.30-16 ca, og har jeg jobb er jeg borte fra 7-15 (14.30-22). Det hender seg at de slipper å være alene hele den tiden alt etter hvordan sambo jobber. Hundene er fritiden min, og bruker ettermiddagene og kveldene til tur, trening, kos osv. De viser null tegn til mistrivsel, så jeg tar utgangspunkt i at de har det bra. Hunder kan ikke klokka og merker ikke om du er borte fem eller åtte timer. Som regel sover dyra når jeg er vekke uansett.

Anbefaler IKKE å ha mer enn en hund bare fordi at hunden skal slippe å være alene. Kan ikke få sagt dette nok, hehe.. :P

Hvis du har mulighet til å ha hunden med på jobb, så er jo det fantastisk. Kommer jo litt an på hvor du jobber da. Hvor vanlig det er eller ikke er avhenger nok mye av jobben din. Jobber du på Rema 1000 er det tvilsomt at en får ha med hunden, men jobber du på Buddy er det mer sannsynlig. Evt. kan hunden ligge i bilen (hvis du har) de dagene værforholdene tilsier at det er greit, og du kan stikke ut og lufte den i pauser. Bor du nært jobben og vil/må ha bikkja hjemme, så stikk hjem og luft den i lunsjen. Har du venner eller familie som kan lufte hunden for deg i løpet av dagen, så er jo ikke det noe negativt akkurat.

Så lenge du vier mye av fritiden din til å aktivisere og stimulere bikkja di, så klarer den seg fint alene den tiden du er på jobb.

Sier ikke at det jeg skriver nå gjeleder for deg, men tror mange er overhysteriske når det gjelder hjemme-alene "problemer". Hundene trenger sin fritid de også, og for mine bikkjer sin del så får de det mens jeg er borte på skole og jobb. Da er de uthvilte og klare til for dagens aktiviteter. Hunder tenker ikke over at "uff, nå er mor lenge borte gitt.." liksom :P Er vel mer eierne som får dårlig samvittighet, og ut fra min mening: uten grunn.

Men hvordan DU velger å gjøre det er helt opp til deg, du må finne en løsning som du trives med :)

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg kan ha med hunden min på jobb. Da ligger han på ett teppe ved pulten min å sover stort sett hele dagen. Han får seg en luftetur midt på dagen. Dette fungerer veldig bra, og heldigvis er kollegaene og arb.giveren min veldig greie som lar meg ta han med. De tilbyr seg også å ta han med ut av og til :)

-Men jeg tar han ikke med hver dag. Han er hjemme alene minimum 1 dag i uken. Jeg merker at han kan bli litt "avhengig" av å få bli med hver gang jeg skal noe, så derfor passer jeg på at han er litt alene hjemme også.

-Men heldigvis er de fleste hunder veldig tilpassningsdyktige, så de blir fort vant till å være hjemme alene.

-det viktigste å huske på når en tenker på å skaffe seg hund er at det tar tid !! og man må være villig til å bruke denne tiden på hunden.

Gjest Gjest_marianne_*
Skrevet

Og vi er så heldige at vi har noen fantaskie folk i nærheten som driver et hundedaghjem. Her er hunden vår de dagene vi har lange dager. Han er maks hjemme 6 timer alene. De dagene vi er nødt til å være borte lenger er han på hundedaghjemmet. Og som han trives, der er han sammen med ca 20 andre hunder hele dagen og de to som driver det. De er på tur i skogen flere timer hver dag og ellers løper de rundt og leker eller slapper av. De holder til en i låve som som er gjort om til et koselig sted for hunder med leker, soveplasser osv. Koster 180 kr dagen, en absulutt hvert det! :)

Skrevet

Takk for svar! Hundedaghjem hørtes jo veldig fint ut. Å i hvert fall ha hunden på et sånt sted noen ganger i uka tror jeg vil være veldig bra om det ikke er mulighet for å ha med seg hunden på jobb.

Sier ikke at det jeg skriver nå gjeleder for deg, men tror mange er overhysteriske når det gjelder hjemme-alene "problemer". Hundene trenger sin fritid de også, og for mine bikkjer sin del så får de det mens jeg er borte på skole og jobb. Da er de uthvilte og klare til for dagens aktiviteter. Hunder tenker ikke over at "uff, nå er mor lenge borte gitt.." liksom :P Er vel mer eierne som får dårlig samvittighet, og ut fra min mening: uten grunn.

Jeg er uenig. Jeg tror nok at altfor mange lar hunden være altfor mye alene. Det som er naturlig for hunden er å være sammen med flokken sin hele tiden, og om hunden er overlatt veldig mye til seg selv tror jeg de både blir stresset og slitne i hodet. At noen hunder utvikler separasjonsangst er jo en indikasjon på at de kan få psykiske problemer av det. Det at de ikke har et språk til å formulere sitt savn, betyr ikke at de ikke blir stresset av å være alene. Hunder trenger fritid? De har jo ikke annet? At noe flokkdyr skulle trenge fritid vekk fra flokken sin er det noe av merkeligste jeg har hørt.

Jeg sier ikke at du behandler hunden din dårlig eller at hunder ikke tåler å være alene noen timer hver dag, jeg sier bare at man skal være obs på at hunder har et stort sosialt behov.

Skrevet

Vi fikk hunden vår da den var 8 uker.De første 5 ukene var noen alltid hjemme med den(Sommerferien ble delt opp mellom oss så vi brukt all tid på hvalpen)For at hunder skal sosialiseres og lære å leve med mennesker må man være mest mulig sammen med dem. Ikke lenge etter begynte vi å venne den til med å kunne være alene.Det var veldig viktig av forskjellige grunner, for det første siden vi begge hadde jobber å skjøtte. Og den måtte være alene hjemme når vi var på jobb. I den tiden jobbet jeg ikke hver dag, og vi hadde skolebarn som hadde kortere dager. Jeg hadde mulighet til å lufte hunden i lunchen min. Små hvalper klarer ikke å holde seg så lenge som en voksen hund, og de trenger et måltid midt på dag også. (Jeg vet at noen fyller skålen når den er tom og lar hunden regulere dette selv,men det gjør ikke vi)

Hvalpen vår fikk altså en myk overgang til å måtte være lenge alene.

Vi beg med at den ble alene inne mens vi gikk ut av huset i maks 5 min. Når vi kom inn igjen fikk den alltid ros. Etterhvert utvidet vi alenetiden 10 min, 30 min osv. Det hunden lærte da var at dette er naturlig for den og vi kommer alltid tilbake. Vi vet at når vi er borte så sover hunden vår. Nå er den voksen og ligger fint hjemme alene opptil 9 t. Hunden vår er en veldig trygg ,avslappet, snill, veloppdragen hund, som er veldig glad i mennesker.

Jeg tror det er veldig veldig viktig å venne en hund til å takle å være alene i timevis, selv om man ikke trenger det. Plutselig kan uforutsette ting skje, dødsfall, sykdom, osv..Og hunden må overlates til seg selv. Er den ikke vant til dette kan den bli veldig utrygg, den kan bjeffe, pipe, løpe rundt og stresse, ødelegge ting, tisse på gulvet i angst. Er hunden vant til dette, legger den seg enkelt ned og sover til eieren kommer tilbake og den har det godt.

Men tilvenningen må skje gradvis fra den er liten hvalp.

Ja, hunder er antagelig et flokkdyr, men selv flokkdyr må lære at av og til må de være alene. Tenk om man mister muligheten til å ta hunden med på jobb, eller om hundepasseren dør. Hva da?

Skrevet

Det er da ingen her som har sagt at hunder aldri skal være alene, eller at det ikke er viktig å lære dem å takle å være alene hjemme?

Skrevet
Det er da ingen her som har sagt at hunder aldri skal være alene, eller at det ikke er viktig å lære dem å takle å være alene hjemme?

Nei, nettopp :enig:

Skrevet
Jeg er uenig. Jeg tror nok at altfor mange lar hunden være altfor mye alene. Det som er naturlig for hunden er å være sammen med flokken sin hele tiden, og om hunden er overlatt veldig mye til seg selv tror jeg de både blir stresset og slitne i hodet. At noen hunder utvikler separasjonsangst er jo en indikasjon på at de kan få psykiske problemer av det. Det at de ikke har et språk til å formulere sitt savn, betyr ikke at de ikke blir stresset av å være alene. Hunder trenger fritid? De har jo ikke annet? At noe flokkdyr skulle trenge fritid vekk fra flokken sin er det noe av merkeligste jeg har hørt.

Jeg sier ikke at du behandler hunden din dårlig eller at hunder ikke tåler å være alene noen timer hver dag, jeg sier bare at man skal være obs på at hunder har et stort sosialt behov.

Er sikker mange som lar bikkjene være for mye alene, og da skjønner jeg ikke hvorfor de har hund i utgangspunktet.

Seperasjonsangst mener jeg kommer av at eier har gjort en elendig jobb med å lære bikkja å være hjemme alene, rett og slett. De har gjort bikkja alt for avhengig av å ha eier i nærheten. Selv om bikkjer er "avhengige" dyr, må de klare seg på egenhånd den tiden eier er vekke. Eksempel: har ei arbeidsledig venninne som er hjemme med bikkja 99% av tiden, så snart hun stikker ut flipper bikkja i vinkel fordi den ikke er vant med å være alene. Det er urealistisk å tenke at man i 10-15 år skal være sammen med bikkja hele tiden, hver en eneste dag :P

Vel, jeg tenker ihvertfall at bikkjene mine trenger fri de også. Kan ikke være tur, trening og oppmerksomhet hele tiden. Hadde jeg måtte tilbringe hele tiden sammen med andre mennesker hadde jeg blitt GAL. Hunder har et sosialt behov, ja, og dette får de tilfredsstilt på ettermiddagen og utover kvelden når jeg er ferdig på skole og jobb. Er såklart naturlig for bikkjene å være sammen med denne såkalte flokken, men hele tiden? Og jeg vet at bikkjene ikke blir stressa av å være hjemme alene. Har funnet en løsning som funker for oss, og kommer til å fortsette slik så lenge det lar seg gjøre.

Men dette er et tema man kan diskutere i det uendelige. Man må bare finne en løsning som fungerer for en selv og bikkja. Håper du finner ut hva som vil passe best for deg slik at du kan legge opp til et så behagelig hundehold som overhode mulig. Hvilken rase ser du på forresten? :)

Skrevet

Jeg mener ikke at man skal være med hunden hele tiden, det er totalt urealistisk. Men jeg vil ikke la en hund være alene timesvis hver eneste dag med god samvittighet. Ja, det er naturlig for en hund å være med flokken hele tiden. Det er slik ville hunder (ulv) lever. Det betyr ikke at det er naturlig for dem å få oppmerksomhet og ha det gøy hele tiden, men at de vet hvor flokkmedlemmene er. Når vi har tatt inn hunder til oss blir det ikke helt likt, og vi kan tilpasse dem til perioder med alenetid, men vi bør ikke glemme at de er særskilt sosialt anlagt. Nå er jo dine også to og jeg vil tro det hjelper ganske mye.

Jeg kommer til å adoptere en som trenger et nytt hjem og ikke kjøpe fra oppdretter, så jeg er innstilt på at jeg ikke får velge og vrake i raser. Jeg har kaniner, så hunder med det verste jaktinstinktet er utelukket. Vi er innstilt på å gi mye mosjon, men vi vet at vi ikke er verdens mest sporty så vi er realistiske nok til å innse at vi ikke bør ta en hund som krever veldig mye aktivitet. Størrelse har lite å si. Noen forslag til raser som passer? Uansett så kommer vi nok til å bruke mer tid på å finne individet som passer inn hos oss, enn å se etter spesifikke raser.

Skrevet (endret)
Jeg kommer til å adoptere en som trenger et nytt hjem og ikke kjøpe fra oppdretter, så jeg er innstilt på at jeg ikke får velge og vrake i raser. Jeg har kaniner, så hunder med det verste jaktinstinktet er utelukket. Vi er innstilt på å gi mye mosjon, men vi vet at vi ikke er verdens mest sporty så vi er realistiske nok til å innse at vi ikke bør ta en hund som krever veldig mye aktivitet. Størrelse har lite å si. Noen forslag til raser som passer? Uansett så kommer vi nok til å bruke mer tid på å finne individet som passer inn hos oss, enn å se etter spesifikke raser.

Adoptere fra utlandet eller gjennom omplassering i Norge?

En cavalier king charles spaniel kanskje, veldig herlige tilpasningsdyktige hunder.

Edit: ja, har to bikkjer. I tre år hadde vi bare en, og han klarte seg utmerket alene. Han har vært på "ferie" i flere uker hos faren til sambo pga løpetid hos tispa, og hun tok det hele med stor ro. Heldigvis er de ikke spesielt avhengige av hverandre :)

Endret av Aryia
Skrevet (endret)

Har ikke bestemt meg, men tenkte i utgangspunktet fra Norge. Cavalieren er herlig, så det er ikke utelukket. Har også fundert på labrador, golden retriever, berner sennen, welsh corgi og springer spaniel. Har vokst opp med cocker spaniel så den rasen er heller ikke utelukket. Det er jo også en del blandingser til omplassering, så det er en sannsynlighet for at det blir en sånn. Men jeg må ikke begynne å planlegge for mye! Da blir jeg helt hundesyk :rødme:

Endret av Caya
Skrevet
Har ikke bestemt meg, men tenkte i utgangspunktet fra Norge. Cavalieren er herlig, så det er ikke utelukket. Har også fundert på labrador, golden retriever, berner sennen, welsh corgi og springer spaniel. Har vokst opp med cocker spaniel så den rasen er heller ikke utelukket. Det er jo også en del blandingser til omplassering, så det er en sannsynlighet for at det blir en sånn. Men jeg må ikke begynne å planlegge for mye! Da blir jeg helt hundesyk :rødme:

Kjenner til hundesyken ja! Den sniker seg innpå utrolig fort, og har en tendens til å aldri forlate kroppen ;) Er for tiden hardt angrepet av valpesyke, sukk :(

Retrieverne er herlige hunder da, men de er jo ganske aktive av seg. Berner sennen har jeg inntrykket av er en herlig bamsehund som trives like godt med aktive dager på fjellet som tusleturer, uten at jeg kjenner rasen for godt. Sikkert noen på forumet som har rasen som kan fortelle mer om den enn meg :) Er maange blandinger som trenger nytt hjem, men vær kresen. Du vet aldri hva du får liksom. Har to blandinger selv, herlige voffer! Men neste blir nok ren rase.. :)

Har du sett på Charlottes? Mange hunder der som trenger nye hjem, og på Brukshunden finner du hunder som er til omplassering via Tunge hundepensjonat (tror jeg det var). Og så er det jo FOD da. I tillegg til de maaange hundene som ligger på finn.no og zett.no.

Skrevet

Hundesyke er farlig ;) Det er spesielt skummelt siden samboeren min er er veldig dyreglad og er meget lett å overbevise, så da ligger all fornuftsansvaret mest hos meg.

Takk for linker :) Vi skal prøve å bruke litt tid på prossessen og se på mange forskjellige hunder, sånn at vi ender opp med en hund som passer godt inn hos oss.

Skrevet
Mine bikkjer ligger hjemme i bur de timene jeg er borte, og over natta (pga jeg vil unngå at de spiser opp leiligheten, og jeg vil vite nøyaktig hvor bikkjene er dersom det skulle skje noe). De lider ikke av den grunn :) Har jeg full skoledag er jeg borte fra 7.30-16 ca, og har jeg jobb er jeg borte fra 7-15 (14.30-22).

Hundene dine er altså i bur hele natta samt fra 730 -16. det vil si at de fleste av døgnets timer faktisk tilbringes i bur??? :hakeslepp:

Skrevet
Hundene dine er altså i bur hele natta samt fra 730 -16. det vil si at de fleste av døgnets timer faktisk tilbringes i bur??? :hakeslepp:

Hadde jeg hatt muligheten til å ha de med meg på jobb, hadde de vært med dit. Men det kan de ikke. De kan heller ikke være med meg på skolen. De kan heller ikke gå løse i leiligheten. De har et gigantisk bur, hvor de sover hele tiden jeg er borte. Så ja, de ligger der. Problemet ditt var? De lider ikke i det hele tatt, de har det fantastisk godt.

Herlig at alle andre sitt hundehold er så fordømt perfekt :biggrin: Misunner dere skikkelig! Or not, haha ;)

Skrevet
Hadde jeg hatt muligheten til å ha de med meg på jobb, hadde de vært med dit. Men det kan de ikke. De kan heller ikke være med meg på skolen. De kan heller ikke gå løse i leiligheten. De har et gigantisk bur, hvor de sover hele tiden jeg er borte. Så ja, de ligger der. Problemet ditt var? De lider ikke i det hele tatt, de har det fantastisk godt.

Herlig at alle andre sitt hundehold er så fordømt perfekt :biggrin: Misunner dere skikkelig! Or not, haha ;)

Nei, men kanskje hundene dine misunner hundene våre…

Du klarer ikke å se at det er problematisk at hundene dine tilbringer mesteparten av livet i et bur?

Skrevet

får ikke sagt dette nok, dyr i bur er grufullt!!!!! uannsett!!

dyr er ikke skapt til å være i bur, helt forferdelig at noen kan mene at det er rett.

det kan ikke rettferdiggjøres på noen som helst måte.

til TS: min hund er plassert hos min hjemmeværende mor med hennes hund mens jeg er på jobb. slik slipper hun å være hjemme 7 timer om dagen.

så hvis du har noen du har noen som er hjemmeværende så kan jo hunden være der. omså det ikke er din mor, men en annen nær deg kan du jo tilby en avtalt sum i måneden for passet. det hadde jo vært utrolig kurrant dersom noen har hund fra før av (dersom de går bra sammen.)

så jeg føler at min hund er i en "hundebarnehage" mens jeg er på jobb.

så her er det ingen dårlig samvittighet ute å går. hunden får rikelig stimuli og lærer seg lekeregler med den andre hunden ved sosialt samvær, samtidig som den lærer seg å omgås andre mennesker og dyr.

delt foreldrerett på hunden kan vi nesten kalle det :fnise:

(det er forresten anbefalt av dyre ekspertene, slik at hunden ikke blir overlatt for mye til seg selv og at den får nok mosjon og mentalt stimuli)

Skrevet
Nei, men kanskje hundene dine misunner hundene våre…

Du klarer ikke å se at det er problematisk at hundene dine tilbringer mesteparten av livet i et bur?

Mine hunder har et helt supert liv skal jeg si deg. Nei, jeg ser ikke problemet med det. Går de løse mens vi er borte stresser de som faen, ligger de i buret er de rolige og slapper av. Det er deres fristed, rett og slett. Er ikke interessert i å komme hjem til ramponert leilighet hver dag fordi bikkjene har rasert den pga stress. Skulle det skje noe mens jeg er borte, brann f.eks, så vet jeg nøyaktig hvor bikkjene er og kan få sagt fra hvor de ligger slik at hundene kan fås ut så fort som mulig. Eller om jeg er hjemme og det skjer på natta. Og nå kommer sikkert noen med ei heeeil regle om at jeg aldri skulle hatt hund, det er dyreplageri og bla bla bla. Men meningene deres kunne jeg like godt tørka meg bak med, for de er null verdt for meg. Jeg vet så sinnsykt godt at hundene mine har det bra slik som de har det nå. Ingen av dere vet hvordan hundeholdet mitt er lagt opp, kun bittesmå deler av det - som f.eks burbruken. Det er såklart enkelte i denne verden som tror at de er perfekte, og har det perfekte hundehold, og ikke klarer å se at det finnes andre alternativer. Kos dere! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...