Gå til innhold

Privatist eksamen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg strøk i matematikk da jeg gikk i andre klasse på videregående, samt andre fag, hovedsaklig grunnet sykdom og mye fravær. Jeg går ut av tredjeklasse på videregående nå til våren, og kunne tenke meg å ta opp de fagene jeg strøk i etter sommeren. Jeg vet at man må melde seg opp til privatist, og det har jeg tenkt til å gjøre til høsten.

Men jeg må innrømme at jeg har litt nerver angående dette. Hvordan fungerer egentlig en privatist eksamen? Er det akkurat det samme som en vanlig eksamen? Kan man komme opp i muntlig privatist eksamen? Er det noen som har noen erfaringer å komme med på dette området?

Jeg har også et praktisk fag som jeg vil ta opp. Da jeg snakket med studierektor på skolen min, sa hun at det ikke var mulig å ta opp praktiske fag, men at jeg kunne velge et annet isteden - evt. sosiologi, men er det virkelig mulig å lære seg et fag helt på egenhånd i løpet av et snaut halvår?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er privatst MÅ du ta eksamen, og om det er muntlig eller skriftlig varierer fra fag til fag. Eksamen foregår på akkurat samme måte som når du er elev, med visse unntak i noen fag.

Om du klarer å lese selv kommer veldig anpå deg selv, men sosiologi er vel ikke spesielt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nassern

Hei

Har selv tatt privatist eksamen tidligere, og heldigvis for min del nevnte en venninne, som hadde tatt det tidligere, at jeg burde finne læreplanen til faget, og ved hjelp av den finne ut hva jeg skulle fokusere på og sette opp en pensumliste som dekket de kravene som ble stilt i læreplanen.

Tok privatist i norsk, så det var derfor jeg måtte sette opp en pensumliste med de fagbøkene jeg brukte og hvilke tekster jeg hadde valgt fra de forskjellige periodene.

Det gikk i hvert fall veldig bra med meg :), men det var en god del arbeid, men veldig effektiv. Jeg kom meg igjennom både andre- og tredjeklassepensumet og skrev særemne i løpet av tredjeklassenorsktimene :)

Så tips: Prøv å sette av fast tid til fagene, som om du skulle ha hatt timer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp flere fag, som norsk, samfunnslære og naturfag. Enig som det har blitt sat før, det lønner seg å finne læreplanen for de fagene du skal ta. Det fungerer akkurat som vanlig eksamen men du må klare deg på egen hånd med lesingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det meste av 3. klasse som privatist, og dte gikk helt bra. Man må ha mye dissiplin, men pensumet er tross alt ikke så stort.

Som andre sier, så bør du få tak i pensumlister. Spør lærerne dine om å få de nå før du slutter. Sett opp leseplaner, gjerne delt opp pr uke, og hold deg strengt til disse. Ikke la det skli ut fra begynnelsen bare fordi det er "lenge til eksamen". Det er det ikke. Husk å sette av et par uker til eksamenslesning på slutten. Privatistkontoret har gamle eksamener man kan få kopi av, slik at du kan øve deg på disse.

Dersom du har et litt godt forhold til lærerne dine kan du spørre om tillatelse til å komme innom skole og få litt hjelp en dag, og gjerne et par timer like før eksamen, slik at du får spurt om ting du er usikker på.

Privatistksamener er både skriftlige og muntlige. Det vil stå på oppmeldingsskjemaet hva det blir. Da jeg tok 3MX så var det både skriftlig og muntlig eksamen.

edit: Ser at flere nevner at du bør få læreplanen. Dette er selvfølgelig viktig, men enda viktigere er pensumlisten. Læreplanen forteller hva du burde kunne, sånn generelt. Pensumlisten forteller nøyaktig hvilke sider som skal leses i hvilke bøker. Mener å huske at pensumlisten måtte sendes inn sammen med oppmelding.

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe som heter "pensumlisten". Hver lærebok har litt ulikt pensum, men skal følge læreplanen.

Det du må sende inn heter leseliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...