Gjest Lilleulv Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Da jeg var gravid fikk jeg intrahepatisk cholestase (svangerskapskløe), og ungen ble tatt ut med keisersnitt 9,5 uke før termin. I ettertid har legene sagt til meg at dette kan skje igjen ved neste svangerskap, men det trenger ikke skje. Nå viser det seg at jeg stadig har for høye leververdier, og sjansen er jo til stede for at jeg også hadde dette før jeg ble gravid. Legene har liksom ikke noe å komme med, de bare fortsetter og fortsetter å ta nye prøver for å se om de går ned, noe de ikke gjør. Så hva gjør jeg nå? Å bli gravid igjen med høye leververdier i utgangspunktet er neppe smart... Jeg kjenner jeg er utrolig lei meg og bekymra. Hva om de ikke går ned? Vi vil jo ha flere barn!! Noen som har noen tanker eller ideer om hva som kan gi høye leververdier? Noe jeg kan gjøre? alternativ medisin? Må jo være noe galt med meg når jeg konsant har for høye leververdier? Kan føye til at jeg har i mange år hatt mye problemer som vi aldri har funnet ut av. Utmattelse, trøtthet, dårlig immunforsvar, allergier, matintoleranser, diffuse symptomer.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Tar legene annet enn leververdiprøver for å finne ut hva som er galt? Det skulle jeg tro de burde. Jeg har ikke kompetanse til å tror noe som helst, men ME o.l er jo av og til knyttet til tidligere infeksjoner (kyssesyke eller andre virusinfeksjoner) som kan ha gjort skade på ulike organer, er det ikke sånn? Mulig at det kan gi for høye verdier? Ville nok insistert på litt omfattende undersøkelser med mindre du har vært gjennom det for ikke altfor lenge siden. Har det blitt sjekket hormonnivåer, tankene mine går i retning binyrebark og kanskje hypofyse, men en endokrinolog vil vel ha mer peiling. Også ville jeg vært forsiktig med alternative behandlinger før jeg visste mer om noe er skadet. Kan være en ekstra belastning på leveren å få medisin av ymse slag.
Gjest Lilleulv Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Vel, jeg har altså fått påvist kyssesyke og CMV flere ganger. Legene er usikre på om de andre gangene kan ha vært falskt positivt prøvesvar (men jeg var syk da. Var en grunn til at de tok prøvene). Jeg vet ikke helt hva de har tatt av prøver nå... Men jeg skal spørre etter de du nevner. Det er mulig de vil ta en leverbiopsi etter hvert (HJELP!) Hva gjør man dersom leveren er skadet da?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Levern kan jo i utgangspunktet fungere veldig bra selv om til og med store deler av den er skadet, så den bekymringen ville jeg tatt etter hvert. Kan være andre ting som er hovedårsak til plagene dine, men det er selvsagt viktig i forhold til svangerskap og sånt da. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå