Gå til innhold

Anbefales betakaroten?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har hørt at betakaroten skal være bra å innta.

Er redd for å bli oransj jeg... Men mest redd for at det ikke har noen effekt i det heletatt.

Har du erfaring med betakaroten?

Hvor lang tid tar det fra man begynner med tilskuddet, til man merker effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mea Culpa

Hvor lang tid tar det for betakaroten å fungere?

For optimal bruningsprosess og utbytte av solingstiden bør man starte å spise betakaroten kosttilskudd 1 uke før soling. Fortsett deretter inntaket av betakaroten både under og etter soling for best resultat og en varig gyllenbrun hudfarge.

Fra www.betakaroten.no

Har ingen erfaring selv da jeg ikke er saa opptatt av aa bli brun.

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det, men har ikke blitt oransje. ;)

Tar sol i tillegg.

Betakaroten er jo bra for synet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_twilight_*

...har hørt mye om at man blir temmelig orange av det...men det vel litt forskjellig avhengig av hudtype osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du følger dosen på pakken blir ikke du oransje. De som blir det tar for mye. Jeg brukte betakaroten i fjor, husker ikke hvor lenge jeg tok det før jeg så resultater, men jeg ble i hvert fall brunere enn jeg bruker å bli :) Så jeg kommer til å ta det i sommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt det, og jeg er veldig fornøyd, blir ikke oransje i fargen. I stedet har jeg nesten blitt kvitt soleksemen (som er en følge av at jeg har solallergi), og det er helt utrolig deilig, og jeg blir sjeldent brent på den måten jeg har blitt før.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nassern

Jeg tok betakarotentilskudd en periode etter at jeg hadde fått en kraftig andregradsforbrenning på rygg og bein av solen. Når byllenen fra forbrenningen var borte sleit jeg med utslett og kløe der jeg hadde brent meg når de ble utsatt for sol. Etter å ha tatt betakaroten ble jeg kvitt dette problemet. Har ikke brukt det på tre år nå, og har ikke hatt noen problemer siden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva44 (lege)

Betakaroten inneholder rett og slett A-vitamin. Det er bare å lese på pakken: "Betakaroten er et fargestoff som som finnes i planter og tilhører familien Karotenoider, provitamin A". Detter er ikke noe nytt unikt produkt. Det er bare å lese om symptomer på for høyt inntak av A-vitamin. Tegn på overdose:

Overforbruk av vitamin A kan forårsake kvalme, irritabilitet og tåkete syn. I tillegg kan håndflatene og fotbladene bli oransjeaktige hvis en person har fått for mye vitamin A. Vitamin A-forgiftning kan føre til veksthemming, hårtap og forstørret milt og lever i høy grad. Overdoser blant gravide kan gi skader på fosteret, og det kan være en sammenheng mellom for høyt A-vitamininntak og benskjørhet hos enkelte. Isbjørnlever har et ekstremt høyt innhold av vitamin A og er derfor giftig.

A-vitamin lagres i kroppen og er rett og slett farlig ved for høyt inntak. Skjønner ikke alle dumme spm som finnes rundt på nettet. Er vel ikke så vanskelig å finne ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Skjønner ikke alle dumme spm som finnes rundt på nettet. Er vel ikke så vanskelig å finne ut?

Men det er da likevel en interessant tråd? I mange tilfeller er det like interessant å høre om andres erfaringer som å lese pakningsvedlegget. Det er jo noe av det som er bra med et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betakaroten inneholder rett og slett A-vitamin. Det er bare å lese på pakken: "Betakaroten er et fargestoff som som finnes i planter og tilhører familien Karotenoider, provitamin A". Detter er ikke noe nytt unikt produkt. Det er bare å lese om symptomer på for høyt inntak av A-vitamin. Tegn på overdose:

Overforbruk av vitamin A kan forårsake kvalme, irritabilitet og tåkete syn. I tillegg kan håndflatene og fotbladene bli oransjeaktige hvis en person har fått for mye vitamin A. Vitamin A-forgiftning kan føre til veksthemming, hårtap og forstørret milt og lever i høy grad. Overdoser blant gravide kan gi skader på fosteret, og det kan være en sammenheng mellom for høyt A-vitamininntak og benskjørhet hos enkelte. Isbjørnlever har et ekstremt høyt innhold av vitamin A og er derfor giftig.

A-vitamin lagres i kroppen og er rett og slett farlig ved for høyt inntak. Skjønner ikke alle dumme spm som finnes rundt på nettet. Er vel ikke så vanskelig å finne ut?

Regner med det ikke er noe farlig når man holder seg til anbefalt dose eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt betakaroten nå i et par måneder og til å være albino light (som jeg kaller meg selv) kan jeg faktisk se skille etter å ha tatt sol to ganger! Noe som aldri skjedde før. Da kunne jeg være på ferie i en uke uten å få noe i nærheten av samme skille!

Så jeg er faktisk fornøyd så langt. Så får vi se til sommeren når sola dukker opp for fullt om det fungerer helt som pakningen sier. Jeg gleder meg til å bli mindre solbrent, mer brun og ha en farge som varer lengre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte Betakaroten i fjor, men fikk beskjed om og ta opphold 3-4 uker før en operasjon jeg skulle ta.Da det er noe stoffer i den som er blodfortynnende. Starta igjen i januar og med solarium 1 gang pr. uke 14 min og ser skille der klokka er. Og jeg bruker ikke bli brun på sommeren. Men bena er like hvite som før Betakaroteninntak. Fikk tipset på helsekost både her hjemme og i Sverige da jeg er plaga med soleksem særlig i ansiktet tro meg jeg er ikke "rødmusset" i ansiktet men smører meg inn med solkrem høy faktor. På boksen jeg har står: BIO LIFE super Betakaroten.Oransje lokk. Og jeg blir ikke GUL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt betakaroten nå i et par måneder og til å være albino light (som jeg kaller meg selv) kan jeg faktisk se skille etter å ha tatt sol to ganger! Noe som aldri skjedde før. Da kunne jeg være på ferie i en uke uten å få noe i nærheten av samme skille!

Så jeg er faktisk fornøyd så langt. Så får vi se til sommeren når sola dukker opp for fullt om det fungerer helt som pakningen sier. Jeg gleder meg til å bli mindre solbrent, mer brun og ha en farge som varer lengre... :)

Hvilken type bruker du?

Får man kjøpt det på apoteket eller er det bare i helsekostforretninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...