Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Det har kommet en ny sørlandschips, Sørlandschips maldon havsalt og knust pepper. Er det noen som har den tilgjengelig og som kunne skrevet opp ingrediensene for den? Har dessverre ikke mulighet for å komme meg ut på ei god stund så må ha noen til å handle for meg så fint om noen kunne skrevet opp ingrediensene så jeg vet om jeg kan spise det eller ikke.
Pingting Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Haha, nå måtte jeg snike meg ut på kjøkkenet og grave posen fra i går ut av søpla! Bra kjæresten ikke så meg! Poteter med skallet på, peanøttolje, havsalt, laktose, pepper, maltodextrin, kavring (hvete), vegetabilsk fett, sukker, gjær, rismel, skummet melkepulver, naturlig aroma, melkeprotein, surhetsregulerende middel (melkesyre), antioksydant (kalsiumaktat). Om du tåler det, så smaker de veldig godt altså!
Gjest Emera Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Hm, jeg for min del blir alltid litt skuffet når jeg ser hvor mye melk de bruker i et produkt som potetgull... Kan det virkelig være nødvendig med laktose og skummetmelkpulver i potetgull med salt og pepper..? Har en datter med laktoseintoleranse, så sånt kan irritere meg litt.
Gjest Ludovie Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Hm, jeg for min del blir alltid litt skuffet når jeg ser hvor mye melk de bruker i et produkt som potetgull... Kan det virkelig være nødvendig med laktose og skummetmelkpulver i potetgull med salt og pepper..? Har en datter med laktoseintoleranse, så sånt kan irritere meg litt. Det tenker jeg også. Det burde jo vært unødvendig å ha andre ingredienser enn poteter, olje og krydder. Pluss muligens et eller annet konserveringsmiddel.
Gjest Mea Culpa Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Det tenker jeg også. Det burde jo vært unødvendig å ha andre ingredienser enn poteter, olje og krydder. Pluss muligens et eller annet konserveringsmiddel. Enig i det! Utrolig mye rart som ikke burde vaert der i maten man faar kjoept naa til dags. Det gjoer det ikke enkelt for folk med allergier og intoleranser! Men man kan jo lage potetgull selv, da har man full kontroll paa hva man putter i seg. Jeg har en oppskrift et eller annet sted tror jeg.
Pingting Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Er det ikke bare å frityrsteke potetskiver da? :klø:
Gjest Mea Culpa Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Er det ikke bare å frityrsteke potetskiver da? :klø: Det er jo forsaavidt det, men det er jo ikke alle som liker aa kokkelere uten en oppskrift. Hjemmelaget potetgull med tandoorikrydder 2 middels store poteter 1 ss grovt kvernet pepper 1 ss tandoorikrydder, eller mer etter smak salt vegetabilsk olje til fritering Hell omtrent 5 cm olje i en stor og dyp stekepanne. Varm opp til middels hoey varme. I mellomtiden skreller du potetene og bruker potetskrelleren til aa skive potetene. Legg potetskivene i en bolle. Krydre med pepper og tandoorikrydder. Pass paa at alle skivene blir dekket med krydder. Legg en skive i oljen og skru opp varmen. Naar det begynner aa boble rundt den legger du halvparten, eller en tredjedel av potetskivene i oljen. Roer litt rundt med en tresleiv, og pass paa at skivene ikke klumper seg sammen. Naar boblingen begynner aa minke betyr det at fuktigheten har forsvunnet ut av potetene. Ta potetskivene opp med en hullsleiv, og la dem dryppe av paa papirhaandkle. Gjenta prosessen med resten av potetene. Krydre med salt og evt. mer tandoorikrydder, og server straks. Potetgullet holder seg ikke sproett saa lenge saa ikke lag for mye. Man maa jo ikke bruke tandoorikrydder hvis man ikke liker det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå