Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 ca 1 gang i mnd blir jeg sår og øm mellom kjønnsleppene og ved åpningen. Xen min sier han har smitta meg med herpes, men jeg har aldri merket noe (dessuten så tror jeg ikke no særlig på han i og med han ikke er så ærlig av seg). Men så kom jeg til å tenke på dette da, og om det kanskje er herpes? Jeg får ikke sår, og det er heller ingen plage, men blir bare øm og området blir litt rødere enn vanlig, slik man blir når man er sår. Er dette herpes? ;s
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Mange har hørt om at herpes virus type 1 gir infeksjon på lepper og at type 2 gir infeksjon på kjønnsorgan. Det er imidlertid viktig å være klar over at herpes virus type 1 også kan gi infeksjon på kjønnsorgan. Når man en gang er blitt smittet med herpesvirus blir viruset i kroppen resten av livet, men i en hvilende tilstand som ikke gjør at man føler seg syk eller har noen symptomer. Av og til kan det hvilende virus "våkne", vandre tilbake til slimhinner/hud hvor det tidligere har gitt sårdannelse, og gi nye sår. Herpesinfeksjon på kjønnsorgan er ikke noen farlig sykdom og har vanligvis ingen innvirkning på den generelle helse. Det er imidlertid en plagsom tilstand for de pasienter som hyppig får nye utbrudd. Herpes smitter ved kontaktsmitte og kommer inn i kroppen gjennom slimhinner eller gjennom små sprekker i huden. Man kan derfor smittes ved seksuell aktivitet med en som har herpessår i slimhinnene. Dessverre kan herpesviruset kortvarig også være tilstede i slimhinnene uten at det sees/merkes noe sår, og også da kan virus overføres til seksualpartner. Viruset kan også overføres fra sår på leppene ved munnsex. Herpes smitter ikke via bestikk, glass, håndklær, toalettseter, basseng eller ved håndtrykk. Heller ikke via sæd eller blodkontakt. - Symptomer Ikke alle merker at de er smittet i det hele tatt, i det viruset etter smitteoverføring noen ganger kan gå umerkelig over i "hvilefase". Noen får synlige forandringer på genital slimhinne eller hud. Ca. 1 uke etter smitte merker noen pasienter generell sykdomsfølelse med feber, hodepine, ømhet/smerter i muskler og ledd, smerter i halsen og hovne lymfekjertler, omtrent som når man har influensa. Det første synlige tegn på herpes er flekkvis rødhet på kjønnsorgan, og deretter utvikles ofte små blemmer (=vannblærer) som i løpet av 1-2 døgn brister og gir sår. Hos menn kan det også komme litt utflod fra urinrøret og vannlatingen kan bli smertefull. Hos kvinner kan det komme øket utflod fra skjeden. Også hos kvinner kan vannlatingen bli svært smertefull og de ytre kjønnslepper kan hovne opp. Hos både kvinner og menn kan herpesviruset en sjelden gang påvirke urinblæren slik at man ikke får tømt den. Uten behandling tilheler et slikt utbrudd å 2-3 uker. Herpesviruset har da vandret bort fra sårene og lagt seg i dvale (hvilefase) i kroppen. Dette kaller vi et førstegangsutbrudd. Hos noen pasienter vil viruset "våkne" igjen og vandre tilbake til kjønnsorgan og kunne gi nye sår. Slike episoder kaller vi tilbakefallsutbrudd. Vi vet lite om hva som gjør at viruset "våkner" igjen, men noen pasienter opplever at det gjerne kommer tilbakefallsutbrudd i forbindelse med seksuell aktivitet, stress, feber eller menstruasjon. Tilbakefallsutbruddene er mye lettere enn førstegangsutbruddet. Det utvikles blemmer og sår, men færre og mindre og på et mindre område enn første gang. Feber, generell sykdomsfølelse og hovne lymfekjertler er det ikke vanlig å ha. Et tilbakefallsutbrudd vil oftest være tilhelet i løpet av en uke, og viruset er da igjen gått tilbake til "hvilefasen". Mange pasienter får et forvarsel om slike utbrudd noen timer før selve utbruddet. Man kan da kjenne kløe eller svie på det sted hvor utbruddet er i ferd med å komme, eller man kan kjenne stikninger/ubehag fra kjønnsleppene, penis, pung, lår eller sete. Du skal alltid gå til lege ved mistanke om herpes. Dine symptomer kan være svært små og svake som f.eks.: Svie eller kløe på kjønnsorgan eller ved endetarmsåpningen. Et lite sår. Små rifter på forhuden, i skjedeinngangen, ved endetarmsåpningen eller i huden mellom kjønnsorgan og endetarmsåpning. Utflod fra urinrør eller skjeden. Det er typisk at symptomene kommer igjen med jevne mellomrom. Fordi symptomene kan være svake og lite typiske kan de lett forveksles med soppinfeksjon, andre infeksjoner eller lokal irritasjon fra klær eller andre ting. Gå derfor til legen din, som kan undersøke deg og stille diagnosen. Det er viktig at prøve til påvisning av herpes virus taes så tidlig som mulig ved et utbrudd, da viruset kan forsvinne fra såret i løpet av noen få dager. Ofte kan en slik prøve også vise om du har type 1 eller 2 virus, noe som har betydning for hvor ofte du kommer til å få utbrudd senere, og som også kan være av betydning for behandling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå