Gå til innhold

Nynorsk utdrag av Hamlet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med noen setninger fra utdraget av Hamlet som jeg ikke helt forstår. Ville vært kjempefint om noen kunne forklare meg / tolke hva det egentlig betyr fordi jeg er litt svak i nynorsk..

Vær venesæl men vel dine vener dei du har valt og veit at du kan tru lenk dei til sjela di med stålbeslag.

Men latkje neven slitast med å helse

kvar nyklekt kjukling som ein ven.

Lån aldri selv og lån aldri bort for tidt med lånet går og venen tapt og lån du tek gjer sparekniven slø.

Takker så mye for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Sitter her med noen setninger fra utdraget av Hamlet som jeg ikke helt forstår. Ville vært kjempefint om noen kunne forklare meg / tolke hva det egentlig betyr fordi jeg er litt svak i nynorsk..

Vær venesæl men vel dine vener dei du har valt og veit at du kan tru lenk dei til sjela di med stålbeslag.

Men latkje neven slitast med å helse

kvar nyklekt kjukling som ein ven.

Lån aldri selv og lån aldri bort for tidt med lånet går og venen tapt og lån du tek gjer sparekniven slø.

Takker så mye for svar!! :)

Og én liten setning til: Lån aldri selv og lån aldri bort for tidt med lånet går og venen tapt.

Takker igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær venesæl men vel dine vener dei du har valt og veit at du kan tru lenk dei til sjela di med stålbeslag.

Vær vennesæl (glad i vennene dine), men velg venner du har valgt og veit at du kan tro på, lenk dem til sjelen din med stålbeslag.

Men latkje neven slitast med å helse

kvar nyklekt kjukling som ein ven.

Ikke la hånda di slites med å hilse på hver nyklekt kylling (= alle og enhver? nye mennesker som krysser din vei?) som venn.

Lån aldri selv og lån aldri bort for tidt med lånet går og venen tapt og lån du tek gjer sparekniven slø.

Lån aldri selv, og lån ikke bort for ofte, for lånet og vennen går tapt og sparekniven sløves.

Mulig jeg misforsto den siste, linjedelingen hadde hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...