Gå til innhold

Havregryn til frokost hver dag

Fremhevede innlegg

Gjest dalieo
Skrevet

Jeg er ikke noe frokostmenneske, er kvalm om morgenen og har ikke lyst på brød o.l. Har bestandig dårlig tid også, uansett hvor tidlig jeg står opp, så synes det er stress å lage omelett eller sånne ting. Så for tiden spiser jeg kun havregryn, hver eneste dag. Enten med litt melk og banan i, eller blandet med en yoghurt. Er det "greit" å spise det samme til frokost hver dag..? Og er dette en ok frokost?

Ser at det er et litt dumt spørsmål når jeg leser over dette :ler: Men jeg hører liksom bestandig at man må ha mye variasjon i kosten, så begynte å tenke på dette idag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kanalje
Skrevet

Kosten din kan jo være variert allikevel, med mindre du spiser havregrøt til ALLE måltider :D

Definitivt en bra frokost, det synes ihvertfall jeg. Er et vanemenneske om mårran, heller ikke glad i frokost og må helst ha det samme vanlige hver dag for å komme i gang.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Ikke noe problem. Så lenge du spiser variert resten av dagen.

Jeg har spist det samme til frokost hver dag i over 10 år. Hater mat om morgenen, så for meg handler det kun om å få i seg et eller annet, det værste man kan gjøre er å ikke spise noe.

Og her går det kun i havregryn med litt melk. Orker ikke tanken på litt sukker, syltetøy eller frukt oppå en gang.

Skrevet

Må være het ok det :) Jeg har spist havregryn eller havregrøt nesten hver eneste dag i mange år, men oppdaget etter hvert at det var medvirkende til et mageubehag jeg har hatt lenge (spesielt luft og/eller irritasjon i tykktarmen, usikker på magesekkplager), så har kuttet ut de ukokte grynene i hvert fall. Men så lenge man tåler det er det jo ikke noe galt i havregryn, det er mye fiber og endel næringsstoffer man har godt av.

Skrevet

Jeg og spiser havregryn (eller havregraut da) hver morgen, har gjort det i lengre tid. Hender jeg spiser det til lunsj og.. men prøver å spise masse frukt og grønnsaker utover dagen og noe proteinrikt til middag.

Skrevet

Det tror ikke jeg er noe problem. Tenk på alle som spiser brødskiver til frokost HVER dag. Om du vil variere litt så er trikset å lage ferdig kvelden før. Jeg koker ofte et egg på kvelden, skreller det og kutter opp så er det bare å ha rett på skiva på morningen. Omelett kan jo også lages ferdig og bare varmes i microen.

Gjest dalieo
Skrevet

Ser at det er flere vanemennesker :)

Har ikke noe behov for å variere frokosten, spiser for å få energi og absolutt ikke fordi jeg er sulten eller har lyst på noe. Derfor synes jeg havregryn er så greit, smaker ikke så mye og er fort gjort å lage og spise. Dessuten er jeg veldig glad i rutiner om morgenen, ellers somler jeg så mye, hehe. Så da fortsetter jeg bare med det da :tommelopp:

Skrevet

Havregrøt til frokost er jo noe av det beste man får i seg, Dalieo. Du er jo sunnheten sjøl! :jepp::)

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg spiser havregrøt til frokost nesten hver dag selv. Alltid tenkt det var sunt jeg.

Skrevet

Jeg spiser det samme til frokost hver dag. I alle år har jeg gjort det. Brødskive med pålegg. Så klart går det bra å spise havregryn.

Skrevet

er det bedre å spise havregrøt enn bare havregryn med melk?

Skrevet

Hvis du koker havregrøten på melk så blir jo litt hippsomhapp :)

Skrevet

Når jeg leste tråden, så fant jeg ut at jeg ville dele en liten erfaring med alle dere andre som ikke er "frokostmennesker".

Jeg hadde veldig lite til overs for frokost, helt til jeg begynte å legge om kostholdet litt for to år sida, med flere måltider hver dag. Da måtte jeg jo bare begynne med frokost også, og jeg tror seriøst ikke det tok mer enn noen dager før jeg ble helt avhengig, og jeg har begynt å elske frokost. Det hadde jeg aldri trodd skulle skje!

Så det kan hende flere enn meg kan få et hyggeligere forhold til morgenmat av å bestemme seg for å prøve en fast mengde på f.eks 2 brødskiver (eller en bestemt mengde havregrøt med noe på e.l.) hver dag en ukes tid. Det gjorde mirakler for mine morgener i alle fall. Mye bedre enn å stadig gi meg lov til å la være, og heller ta det igjen til lunsj!

Skrevet

For meg er det en forskjell på hva magen sier og om jeg føler meg mett (bruker lettkokte havregryn, sånn om det har noe å si). Men for næringsopptak og sunnhet tror jeg ikke det spiller noen rolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...