Gå til innhold

studievalg og reaksjoner fra andre


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år og blir student til høsten. :) Det er første gang jeg skal studere, men jeg har jobbet i alle år etter videregående, har gått mange kurs, og jobbet innenfor et felt hvor det "nå for tiden" kreves høyskoleutdannelse, men før var det mer vanlig med bare vdg.

Men jeg er lei, vil skifte beite helt, og har søkt på litt forskjellig innen helse-sosial og lærer. Selve prioriteringen av studievalgene er jeg ikke 100% prosent sikker på enda, men jeg kan med 70% sikkerhet si at jeg vil bli sykepleier. :)

Så langt er alt bra.

Når jeg forteller venner hva jeg tenker møter jeg på mange reaksjoner , de fleste positive. Men så er det alltid noen som er helt motsatt og kommer med reaksjoner som "sykepleier? Det var da også noe. Det hadde jeg aldri giddet, jobbe for luselønn og med dårlige arbeidstider.." osv. Noen er tom sykepleiere selv, og mener jeg er urteit som kan vurdere et slikt utakknemlig yrke.

Jeg blir så lei! Lei meg, rett og slett, og selvsagt usikker på om jeg gjør rett. Jeg har motet meg opp i to år nå for å "tørre" å bli student, og det føles så kjipt å få slike meldinger. Jeg er kjempelei det jeg holder på med nå, men jeg forstår jo likevel at mange velger å utdanne seg innen det og at de trives med det. Selv om jeg er lei betyr det jo ikke at andre er det? Og selv om noen klatrer videre på en karrierestige, betyr jo ikke det at ikke noen trives med å være i den jobben hvor de startet.

Vet ikke helt hva jeg vil medde innlegget, det er i grunnen bare et hjertesukk.

Hva svarer man? Hvordan forsvarer man valget sitt? Jeg VET jo ikke noe om å være sykepleier på den måten som dem som er sykepleiere vet det, og jeg vil ikke svare frekt heller, orker ikke å synke ned på det nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 er ingen alder å snakke om!

Om du har lyst til å bli sykepleier så satser du på det :)

Jeg kjenner flere sykepleiere som klager over både lønn og arbeidstider, men det burde de kanskje tenkt over før de startet på utdanningen. Du har jo blitt "advart" om dette, og er nok mye mer gjennomtenkt enn en 18-åring på vgs som skal velge hva vedkommende skal velge å studere!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du har lyst til. :) Det er så utrolig mye tøffere enn å bare la hverdagen gå og gjøre det som er "forventet". Det skal ikke være nødvendig å forsvare seg når det gjelder slike valg (skulle ønske noen fortalte meg dette for en del år siden..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Du kan svare de som har en negativ holdning at de skal være glade for at noen brenner for yrket til tross for at de er lavtlønnede slik at noen kan vaske de sure rumpene deres når den tiden kommer :fnise:

Men seriøst; Drit i det. Man kan ikke velge yrker ut av samme grunnlag alle ihop. Lykke til med studier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si: "Ja, ja, men jeg skal nå det likevel." Og smil. Og gled deg. :)

Til dem som er negative og er sykepleiere selv, kan du si: "Hvis du ikke trives, kan du jo skifte beite."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempekult av deg å ta tak i livet ditt å gjøre det du har lyst til :)

Hva andre måtte mene betyr null og niks, kanskje er noen til og med misunnelig fordi du våger å skifte beite fullstendig, det er langt fra alle som er så tøffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for flotte svar! Jeg blir så glad av å lese slik, og jeg blir så glad når jeg prater med venner og bekjente som er positive til valget mitt!

Jeg ser jo selv at jeg absolutt ikke kan regne med å tjene bedre som sykepleier enn der jeg er nå, tvert om, jeg risikerer dårligere lønn, mer ugunstige arbeidstider og et studielån på toppen av det hele. Men jeg vil så gjerne, jeg er så klar for å studere, men orker ikke den typen jag det er hvis jeg høyskoleutdanner meg innenfor det jeg holder på med nå. Jeg vil noe annet!

Jeg har en drøss nieser og nevøer som er i studievalg-alder nå. Det ville aldri falle meg inn å være negativ til at en av dem ønsker å bli revisor selv om jeg absolutt ikke kunne tenke meg å være det. Det er jo bare flott at folk har funnet ut hva de vil, og heldigvis har vi lyst til forskjellige ting her i livet.

Men noen er virkelig ikke sann. Jeg er egentlig ikke en veldig sart person, men akkurat på dette feltet kjenner jeg at jeg er sårbar, sikkert fordi det er nytt, ukjent og jeg innerst inne er redd for å feile.

Igjen, - tusen takk for flotte svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...