Gå til innhold

studievalg og reaksjoner fra andre


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år og blir student til høsten. :) Det er første gang jeg skal studere, men jeg har jobbet i alle år etter videregående, har gått mange kurs, og jobbet innenfor et felt hvor det "nå for tiden" kreves høyskoleutdannelse, men før var det mer vanlig med bare vdg.

Men jeg er lei, vil skifte beite helt, og har søkt på litt forskjellig innen helse-sosial og lærer. Selve prioriteringen av studievalgene er jeg ikke 100% prosent sikker på enda, men jeg kan med 70% sikkerhet si at jeg vil bli sykepleier. :)

Så langt er alt bra.

Når jeg forteller venner hva jeg tenker møter jeg på mange reaksjoner , de fleste positive. Men så er det alltid noen som er helt motsatt og kommer med reaksjoner som "sykepleier? Det var da også noe. Det hadde jeg aldri giddet, jobbe for luselønn og med dårlige arbeidstider.." osv. Noen er tom sykepleiere selv, og mener jeg er urteit som kan vurdere et slikt utakknemlig yrke.

Jeg blir så lei! Lei meg, rett og slett, og selvsagt usikker på om jeg gjør rett. Jeg har motet meg opp i to år nå for å "tørre" å bli student, og det føles så kjipt å få slike meldinger. Jeg er kjempelei det jeg holder på med nå, men jeg forstår jo likevel at mange velger å utdanne seg innen det og at de trives med det. Selv om jeg er lei betyr det jo ikke at andre er det? Og selv om noen klatrer videre på en karrierestige, betyr jo ikke det at ikke noen trives med å være i den jobben hvor de startet.

Vet ikke helt hva jeg vil medde innlegget, det er i grunnen bare et hjertesukk.

Hva svarer man? Hvordan forsvarer man valget sitt? Jeg VET jo ikke noe om å være sykepleier på den måten som dem som er sykepleiere vet det, og jeg vil ikke svare frekt heller, orker ikke å synke ned på det nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 er ingen alder å snakke om!

Om du har lyst til å bli sykepleier så satser du på det :)