Gjest Ikke innlogget Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Jeg skal bytte fra Yasmin til Microgynon fordi Yasmin etter 5 år har begynt å gi meg mellomblødninger. Problemet er hvordan jeg skal bytte.. Jeg har tatt 21 Yasmin piller med virkestoff. "Normalt" skulle jeg da begynt på sukkerpillene, og så fått mensen. Men fordi det var påskeferie og hyttetur passet det dårlig med mensen, og jeg tenkte jeg skulle forsøke å utsette. Det pleier vanligvis ikke å gå, jeg får mellomblødninger med en gang. Jeg begynte derfor rett på et nytt brett, og tok to hormonpiller til. Og så fikk jeg selvsagt mellomblødninger.. Jeg droppet derfor det nye brettet, og gikk over til å ta 5 sukkerpiller fra det gamle. I dag skal jeg begynne med et nytt brett. Spørsmålet er da om jeg kan starte med microgynon i dag når jeg ikke har tatt 7 sukkerpiller men 5 ? Takknemlig for svar !
cogito Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Frå pakingsvedlegg Microgynon Når det byttes fra en annen kombinasjons-p-pille: Du kan begynne med Microgynon dagen etter siste tablett (dette betyr at det ikke skal være noe tabllettfritt intervall). Dersom den p-pillen du bruker inneholder inaktive tabletter (dvs. leveres med 28 tabletter pr. brett), kan du begynne med Microgynon etter den siste tabletten som inneholder virkestoff (dersom du er usikker på hvilken tablett dette er, kan du spørre legen din eller du kan spørre på apoteket). Du kan også begynne senere, men aldri senere enn dagen etter det tablettfrie intervallet (eller dagen etter den siste inaktive tabletten) på din nåværende p-pille. Dersom du følger disse instruksjonene, er det ikke nødvendig å benytte noen ekstra form for prevensjon. Så du kan starte no! (Du kunne ha starta for 5 dagar sidan også.)
Gjest Ikke innlogget Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Takk for svaret ! Jeg er litt redd for å ha "tullet det til" med å bare ta 5 pillefrie dager i stedet for 7 pillefrie dager slik man egentlig skal gjøre. Jeg er redd for at siden jeg ikke gjør det helt etter boken, så kanskje risikoen er større for å få bivirkninger av nye p-piller. Er det slik at man må ha 7 pillefrie dager mellom hvert brett (hvis man ikke utsetter) eller er det tilstrekkelig med 5 pillefrie dager ?
cogito Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Her er pakingsvedlegget for Yasmin. Slik eg forstår det er det viktigaste at den hormonfrie perioden aldri blir lenger enn 7 dagar, men den kan godt vere kortare! Dersom du fortsatt er bekymra, er det ikkje verre enn at du brukar kondom i tidleg den første veka du brukar Microgynon.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Takk for svaret ! Jeg er litt redd for å ha "tullet det til" med å bare ta 5 pillefrie dager i stedet for 7 pillefrie dager slik man egentlig skal gjøre. Jeg er redd for at siden jeg ikke gjør det helt etter boken, så kanskje risikoen er større for å få bivirkninger av nye p-piller. Er det slik at man må ha 7 pillefrie dager mellom hvert brett (hvis man ikke utsetter) eller er det tilstrekkelig med 5 pillefrie dager ? Det er som cogito sier; det viktige er at det ikke er MER enn 7 dager. Mindre enn 7 dager er helt i orden, det er faktisk slik du skal gjøre det om du vil bytte hvilken dag du avslutter et brett.
Gjest Ikke innlogget Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Takk for svar begge to ! Det er egentlig ikke sikkerheten jeg er redd for, men bivirkningene.. Skulle ha byttet p-piller i januar, men utsetter og utsetter fordi jeg er engstelig for bivirkninger. Jeg får se hva jeg gjør, må bestemme meg innen i kveld iallefall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå