Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Gjest Ostegal
Skrevet

Hvordan skal jeg klare det, når jeg elsker ost så mye som jeg gjør? Helt seriøst, jeg spiser heller biter med ost enn sjokolade. Jeg kan kutte ut ALT men ikke ost. Jeg spiser vanlig hvitost, brunost, brie, feta, Ridder, Royal blue, Camembert, gammel ost og gudene vet hva jeg ikke spiser av ostetyper.

Er det virkelig så mye fett i ost at jeg ikke skal klare å gå ned i vekt? Og hvor mye er for mye ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvor mye er mye....hvor mye spiser du? For å ta en ting ført; brunost er noe av det mest usunne du kan spise, det stiller i lik kategori som nugatti. Smekkefullt av sukker (karbo) og fett.

Kan du ikke begrense inntaket ditt til gulost (evnt en magrere ost som f.eks Phildadelphia Light o.l) til brødsiva /knekkebrødet.

Gulost er langt sunnere enn brunost, men inneholder fortsatt en del ugunstig fett. Ville to brødskiver/knekkebrød med f.eks gulost holdt for deg om dagen? :)

Skrevet

Hadde jeg vært deg, ville jeg heller satset på å røre meg litt mer og spist osten min med god samvittighet. Egen erfaring tilsier ihvertfall at det er lettere å trimme mer enn å slutte å spise ting man virkelig setter pris på og som egentlig ikke er usunne heller.

Skrevet

Det kommer helt an på mengden av ost TS prater om her. Eks, en pakke Norvegia om dagen er ikke bra for noen, det er mye mettet fett.

Skrevet

Jeg spiser ikke så mye brunost da. Men hvitost er det som jeg går og gumler på innemellom. Tar og høvler meg kanskje 10-15 stk hver dag eller mere. Men ikke forferdelig mye mere. Jeg spiser jo ikke sjokolade eller annet. Brunost og alle de andre ostene spiser jeg på knekkebrød og vanlig brød. Hender at jeg innemellom plukker litt småbiter for å nyte, men ikke noe mere. Driver og skal slanke meg og har hørt overalt at jeg må kutte ut ost totalt. Det er bare helt forferdelig for meg.

Skrevet

Litt vanskelig å si noe om hvor mye ost du spiser - 10-15 skiver utenom som pålegg synes jeg ikke høres mye ut og det kan være en grei kalsiumkilde om du ikke bruker så mange andre meieriprodukter. Noen brødskiver/knekkebrød om dagen med ost høres heller ikke galt ut, tror det er mange som "bare" spiser ost som pålegg uten at det påvirker vekta negativt. Men hvis du spiser ørtogførti skiver om dagen med tykke lag ost som pålegg, er kanskje ikke dét spesielt hensiktsmessig. Det er totalen av hva du spiser som betyr mest, ikke AT du spiser ost, men om du spiser MYE ost i tillegg til et kosthold som til sammen gir kalorioverskudd. Det er jo også ting som tyder på at et visst inntak av melkefett er bra for forbrenningen. Men du kan kanskje kutte ut brunost som pålegg, og regne litt på hvor mye du spiser i løpet av en normal dag. Og om du småspiser til stadighet er det lett å miste oversikten over hvor mye eller lite man spiser, det kan være lurt å spise til faste og mange nok måltider framfor å stadig gå og ete på noe - snakker av erfaring her, selv om jeg ikke la på meg.

Gjest strykebrett
Skrevet

Syns ikke det er noen god idè å kutte ut ost totalt i ditt tilfelle. Drt vil jo gjøre det hele utrolig demotiverende. Enig med den personen over her som sa: tren mer :) Sunt for deg på mange måter det!

Skrevet

Selvfølgelig MÅ du ikke kutte ut ost! Regner med at du spiser andre ting også i løpet av en dag? For å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd (ikke nødvendigvis så stort). Hvis du står stille sånn du holder på nå så kan du jo fortsette å spise osten, men velge sunnere (mer kalorifattige) alternativer til andre måltider. Evt spise litt mindre porsjoner etc.

Gjest Elfrida
Skrevet

Kutt heller ut brødskivene under.

Skrevet

Hei :)

Jeg og de andre i min familie har funnet ut at ost er nesten like avhengighetsskapende som f.eks. sjokolade. Vi har hatt perioder der vi har begynt å spise ost, og rett og slett ikke klart å stoppe. Gräddeost, brie, camembert, you name it. Blir jo som et narkotikum hvis man fortsetter.

Jeg hadde for en stund siden en periode med alt for mye gräddeost på jobben. MASSE ost på knekkebrødet til frokost, på knekkebrødet til lunsj, og gjerne noen gode skiver mens jeg smurte maten. Kunne også gå å skjære noen skiver bare for å mumse. Det pågikk i tre/fire uker, og det gikk så langt at jeg begynte å spise dette hjemme også.

Jeg fant ut at dette går jo ikke i lengden!! Så nå blir det ost på maks et knekkebrød om dagen.

Mamma har også hatt samme på diverse oster. Ble fete oster til kvelds hver dag. Søstern min har også samme "problemet".

Vi får ett sånn sykt sug etter ost dersom vi begynner å spise det hver dag.

Jeg vil foreslå som slik som de andre her, å kanskje bevege deg enda mer sånn at du kan spise osten. Eller ha spesielle dager der du kan spise ost. I helga f.eks. Slik som andre har med godis.

Enig med deg; OST ER DIGG!!!

Hilsen en annen oste-junkie :P

Skrevet
Kutt heller ut brødskivene under.

:enig:

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg holder med de andre: Ikke kutt ut osten! Jeg spiser mye ost (aldri lettvarianter), og jeg har aldri hatt vektproblemer. Det er jo det totale kostholdet som teller - at kostholdet inneholder enkelte kaloririke elementer spiller ingen rolle så lenge totalt antall kalorier ikke er for høyt.

Her er forresten en liten oppmuntring til deg. :)

Skrevet

Jeg syns heller ikke du skal kutte osten, TS, men ha i bakhodet at selv om osten i seg selv ikke gir deg et vektproblem, så er overdrevent inntak likevel ikke bra for kroppen pga fettet. Det er ikke ensbetydende at man har en sunn kropp selv om man er slank :)

Jeg slutta å spise brød for over 1 år siden. Det var vanskelig til å begynne med, men det er utrolig hva man venner seg til. Det er jo ikke sikkert at du har behov for å kutte brød (aner ikke hvor mye av det du spiser), men jeg kan anbefale Ryvita med gresskarkjerner som erstatning. Ikke noe gjær, fin hvete eller sukker, også smaker den til og med godt :jepp:

Skrevet

for meg høres det nokså mye ut, selv ville jeg gått opp i vekt av det, og langt mindre ned.

men å kutte ost totalt er jo bare tull, selv om du kanskje ville gått noe fortere ned i vekt.

du skal jo ha et kosthold du kan leve med, så finn ut hvilken ost du absolutt ikke kan leve uten - og bruk den som belønning, men i mindre mengder - og kanskje ikke hver eneste dag?

jo magrere ost, jo mer kan du spise:=)

liker du smøreost, eller må du ha vanlig? det er jo tross alt veldig mye fett i ost, spesielt når det ikke er fettredusert.....

jeg vet det er stålhardt, selv måtte jeg dra på meg kraftig melkeintoleranse for å klare å kutte melkesjokolade.........

Gjest Ludovie
Skrevet
for meg høres det nokså mye ut, selv ville jeg gått opp i vekt av det, og langt mindre ned.

Tja. Si ikke det! :) Det er klart at hvis du begynner å spise masse ost i tillegg til det du spiser i dag, vil du gå opp i vekt. Hvis du derimot bytter ut noe av det du spiser med tilsvarende antall kalorier ost, vil du ikke gå opp i vekt. Og hvis det som står i artikkelen jeg lenket til stemmer, vil vil det til og med føre til at du går ned i vekt.

Skrevet
Tja. Si ikke det! :) Det er klart at hvis du begynner å spise masse ost i tillegg til det du spiser i dag, vil du gå opp i vekt. Hvis du derimot bytter ut noe av det du spiser med tilsvarende antall kalorier ost, vil du ikke gå opp i vekt. Og hvis det som står i artikkelen jeg lenket til stemmer, vil vil det til og med føre til at du går ned i vekt.

Åh.. så bra - jeg har alltid hevdet at melkefett ikke kunne være så usunt som enkelte skal ha det til. Selv er jeg også osteelsker og klarer bare å drikke helmelk eller lettmelk - skummetmelk kaster jeg opp av. Hurra!

Gjest Ludovie
Skrevet
Åh.. så bra - jeg har alltid hevdet at melkefett ikke kunne være så usunt som enkelte skal ha det til. Selv er jeg også osteelsker og klarer bare å drikke helmelk eller lettmelk - skummetmelk kaster jeg opp av. Hurra!

Jeg tror heller ikke noe på at melkefett er så fryktelig usunt. Se dessuten her:

De siste årene har mange hevdet at melkeinntaket bør begrenses, fordi melkefett er rikt på mettet fett. Kostråd til befolkningen bør være spesifikke, korte og klare, og det er hevdet at rådet bør være slik: Reduser inntaket av matvarer som er rike på mettet fett, og erstatt disse med mat som er relativt rik på flerumettet fett (1).

Nå begynner denne oppfatningen å endre seg noe, fordi enkelte epidemiologiske studier kan tolkes slik at det ikke er sammenheng mellom inntak av melk eller melkefett og risiko for sykdommer (2–5). Noen undersøkelser kan til og med tyde på at melk og melkefett har en gunstig virkning på risiko for hjerte- og karsykdom og fedme (6, 7), metabolsk syndrom (8) og tykktarmskreft (9).

Fra http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1595364

Jeg mener bestemt at det først og fremst er de typene fett man finner i halvfabrikata og ferdigmat som er usunt, og ikke fettyper som menneskeheten har fortært i tusenvis av år. Selvsagt bør man også spise andre typer fett i tillegg, for et ensidig kosthold er absolutt ikke bra.

Skrevet

Det er lettere å motivere seg til å trene enn å holde seg unna noe man er veldig glad i. Jeg snakker for meg selv, men av erfaring.

Trening i en eller annen for bør man gjøre uansett, og i alle fall om man har et passivt yrke. Det gjør livet så mye bedre.

Skrevet
Trening i en eller annen for bør man gjøre uansett

Så absolutt :)

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Enig med de fleste andre her. Kutter man ut mat som betyr mye for en, er det den raskeste måten å sprekke totalt på om man vil ned i vekt. Øk heller aktivitetsnivået.

Jeg er glad i ost, sjokolade og rødvin, og en god middag i helgene. Spiser stort sett sjokolade daglig, men er fortsatt bare 55 kilo på 170 cm. Årsaken er at jeg beveger meg hver dag. Går 1,5 time (til-fra jobb), løper en time tre ganger i uka, går en fjelltur i helgene og trener på sats et par ganger i uka. Med ette aktivitetsnivået kan jeg spise akkurat det jeg vil når jeg vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...