Gå til innhold

Rytme. Medfødt eller ei?


cilja

Anbefalte innlegg

Litt det samme som den aerobicstråden...

Er vi født med eller uten evnen til å trampe takten?

Har ei venninne som absolutt ikke klarer det. Det gode er at hun elsker å danse og bryr seg ikke. Det er umulig å etterligne henne fordi det virker umulig å være i utakt når man har rytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_boogie_*

Jeg tror rymte mer medfødt. Jeg tror alle kan lære seg å holde takten til en viss grad, mens for andre kommer det naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt medfødt, og litt avhengig av andre ting? Jeg var veldig sjenert som barn og nektet å synge, danse o.l, og har fortsatt et veldig lite direkte forhold til meg selv i situasjoner hvor jeg skal synge eller danse (jeg betrakter meg selv utenfra og tenker over om det blir riktig i stedet for å bare gjøre det...), endel andre fysiske aktiviteter har jeg det også sånn med (f eks ridning. Når jeg ikke tenker meg om rir jeg ganske mye bedre enn ellers - og jeg har ridd i ørten år :roll: ). Tror man kan trene opp rytmesansen ganske mye hvis man jobber på riktig måte. Men det skal kanskje litt til å bli profesjonell trommis hvis man ikke eier medfødt rytmefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen vitenskapelig grunnlag, men jeg tror at mye er medført. Man ser jo allerede noen småbarn som har ekstremt god rytmesans.

Samtidig, det kan jo være at noen barn blir mer stimulert gjennom musikk når de er småbarn og utvikler derfor bedre rytmesans? Vanskelig det.

Men jeg tror at det er veldig vanskelig å 'lære' rytmesans i voksen alder. Man kan jo lære å henge med i aerobikktimene, men noe mer avansert blir nok vanskelig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok medfødt i stor grad, men det finnes hjelpeapparater til visse formål. Min far er musikalsk og synger vakkert, men han eier ikke rytme. Han må alltid bruke metronom når han øver og ellers følge godt med i korsammenheng, for der er det jo dirigenten som gir deg rytmen.

Når han danser må han telle, sier min mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Jeg tror det er en medfødt evne..Men jeg tror også at om dette blir stimulert fra fødselen av så vil man kunne ha en utrolig til rytmesans. Tenker på barn i Afrika som fra fødselen av ofte bæres tett inntil moren på ryggen mye av de første åra og ved at moren danser,går,beveger seg så vil dette "smitte" over på barnet..

Veldig dårlig ordlagt,jeg vet :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han danser må han telle, sier min mor :)

Det er noe man gjør bare før man har lært seg trinnene. Når man kan trinenne automatiserer man og kutter ut tellinga.

Tips til de som har problemer med å holde takten: lytt etter skarptromma. Man skal sette foten ned når man hører skarptromma. Det er ikke stortromma man skal lytte til. Dette gjelder i alle fall for singdansing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt. Jeg var sammen med en som trodde han hadde rytme, men han kunne overhodet ikke danse- var som en stokk. Helt tragisk. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er medfødt, for jeg har virkelig prøvd og få rytme, har spilt trompet og trommer, og har sittet med metronom i mange år og prøvd og følge den... men klarte uansett hvor hardt jeg prøvde, og bomme stygt på takten gjerne bare etter ett par sekunder... hører endel på musikk, og samme problemet der, sitter og tapper takten med en finger på skrivepulten, men etter 10-15 sekunder, så ligger jeg på en helt annen takt enn det jeg hører på... Og danse er rett og slett umulig for meg...

Har hatt endel forskjellige øvelser også for og prøve og min rytme til og stemme med resten av korpset, 3 forskjellige musikklærere prøvde forgjeves, og endte med og gi opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...