Gjest Papirkurven Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 (endret) Tror jeg svipper en tur til IKEA. Inn døren, opp trappen, HER var det mye fint. Denne utstillingen hadde noen aldeles snasne og praktiske skohyller, og prisen var ikke ille heller, men....hvor finner jeg mitt helt eget eksemplar som jeg kan ta med hjem? Er det noen jeg kan spørre, mon tro. OI! Der skimtet jeg såvidt et gulkledd vesen, en såkalt "ansatt"...puh! Heldigvis løp den videre før vi rakk å oppnå øyekontakt! Men her er svaret: en søkemaskin. Jeg går bort og trykker inn "skohylle" og den hyggelige dingsen forteller med hvilke reol og hylle jeg finner skohyllen i. Ingen unødvendig tid sløst bort på overflødige "hei", "takk for hjelpen" og "hadet", bare et raskt og smertefritt møte mellom menneske og maskin. Vandrer videre og ned i småtingetasjen. I stoffavdelingen har de salg på noen fargerike retrostoffer, det legger jeg meg på minnet. Og fra taket henger et stort oppslag som forklarer meg hvordan jeg selv kan klippe og merke stoffet jeg vil ha, slik at jeg nok en gang kan unngå kontakt med disse "andre menneskene". Jeg vandrer gjennom jungelen av lamper, cdhyller, kleshengere og duftlys..de har til og med planter i denne jungelen, plast så vel som helt orntlie planter! Fremme ved kassen blir jeg igjen overveldet begeistret for de tekniske nyvinningene. De har nå endelig fått et system som gjør at jeg kan scanne og betale for mine egne varer uten noen form for mellommenneskelig kontakt! Tar papirposen min og går, og imponansefaktoren er høy over at teknologien gjør at jeg mer og mer slipper å tenke på å slite ut stemme og øyne på disse "andre" som puster på planeten. Tusen takk! P.S: Har du egentlig tenkt på at jeg kan fortelle deg dette uten å måtte gå hjem til deg eller til og med ringe deg? Du trenger ikke høre på stemmen min, men lese historien min akkurat når du har tid og lyst selv! tenk hvor deilig det blir når teknologien har fjernet alle behov for tid til hverandre! Faktisk var det litt positivt at Jehovas Vitner valgte å ringe på min dør i dag. Ikke at det de har å fortelle er nytt for meg, eller veldig livsendrende, men de har ihvertfall forstått behovet for å snakke med andre mennesker. Endret 16. april 2009 av Papirkurven
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Kanskje du burde søke den menneskelige kontakten andre steder enn IKEA? Ta seg en tur på cafe med venner?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Synes det er greit jeg, IKEA sparer penger, og vi får billigere varer
Tabris Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Bra innlegg, jeg forstår godt hvor du vil og er helt enig med deg.
Passive Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Hjemme er det enda mindre menneskelig kontakt, for mamma er ute og forkynner.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Jeg er en innadvendt person, så jeg liker veldig godt at jeg kan gjøre innkjøp uten å bli tvunget til å snakke med fremmede mennesker Jeg irriterer meg over at det ikke går an å fornye busskortet over internett, jeg er faktisk nødt til å snakke med sjåføren. Man går da ikke på IKEA for å sosialisere? Om jeg vil sosialisere, besøker jeg venner, eller oppsøker sosiale arenaer som kafeer e.l. Jeg ser ikke helt poenget med innlegget ditt.
Gjest Papirkurven Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Man går da ikke på IKEA for å sosialisere? Om jeg vil sosialisere, besøker jeg venner, eller oppsøker sosiale arenaer som kafeer e.l. Jeg ser ikke helt poenget med innlegget ditt. Poenget er ikke at jeg går på IKEA for å sosialisere. IKEAturen ble brukt som et eksempel på hvordan vi ikke lenger trenger å ha kontakt med mennesker for å få gjort ting eller fortelle andre om det. Forsøk på et litt humoristisk skråblikk, satt på spissen, som tydeligvis ikke gikk helt hjem hos alle....
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Poenget er ikke at jeg går på IKEA for å sosialisere. IKEAturen ble brukt som et eksempel på hvordan vi ikke lenger trenger å ha kontakt med mennesker for å få gjort ting eller fortelle andre om det. Forsøk på et litt humoristisk skråblikk, satt på spissen, som tydeligvis ikke gikk helt hjem hos alle.... Jeg skjønte at det var det du sa, ja Det var poenget med å påpeke noe slikt jeg ikke skjønte. Hva så at man kan handle uten å trenge å ha kontakt med mennesker? Gjør det noe? Jeg ser ikke at det skal være noe problem at man ikke blir tvunget til å forholde seg til en mutt, tyggistyggende tenåring når man skal handle, tvert imot. Jeg liker å slippe å bli påtvunget medmenneskelig kontakt når jeg har lyst til å være i fred, men likevel er nødt til å gjøre nødvendige innkjøp. Jeg skulle ønske det var selvbetjening flere steder, jeg.
Gjest pastafisk Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Jeg skjønte hvor TS ville med innlegget, er bare helt likegyldig til hele greia. Trives godt med å være usynlig blant andre mennesker, det er en av grunnene til at jeg bor i en større by. Vil jeg koseprate, har jeg venner og familie å bruke til det. Jeg orker sjelden å slå av en prat i butikken, selv om det har skjedd. Det er sjelden slik overfladisk mellommenneskelig kontakt gir meg noe overhodet. Når det er sagt, var jeg høyt elsket av mine faste kunder i jobben jeg hadde tidligere. Mange var enslige eller eldre, og hadde et stort behov for å småprate. At jeg tok meg tid til dem, smilte og var hyggelig, gledet dem. Å være i stand til å se hvem som trenger den kontakten og være i stand til å gi dem det, er en gave jeg er glad for å ha fått.
Gjest technicolor Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 (endret) Jeg er en innadvendt person, så jeg liker veldig godt at jeg kan gjøre innkjøp uten å bli tvunget til å snakke med fremmede mennesker Jeg irriterer meg over at det ikke går an å fornye busskortet over internett, jeg er faktisk nødt til å snakke med sjåføren. Enig med deg. Jeg synes det er kjempedeilig, og føler meg mistilpass når jeg må gå inn i en butikk, og kommunisere deler av hva jeg vurderer og gjerrigheten min med ansatte. Deiligere å gjøre ting i ro og mak via internett. Det betyr ikke at jeg ikke har vanskelig for å uttrykke meg, men det betyr at jeg ikke søker kontakt. Noen av oss er sånn. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Frederic..._-_Solitude.jpg Man går da ikke på IKEA for å sosialisere? Om jeg vil sosialisere, besøker jeg venner, eller oppsøker sosiale arenaer som kafeer e.l. Jeg ser ikke helt poenget med innlegget ditt. Jo, man kan godt gå på IKEA for å sosialisere, eller for å ha mennesker rundt seg. Det er mindre forpliktende på ikea, enn å gå for å sitte alene på en kafe. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 19. april 2009 av mrs_bond
Gjest MåneSkygge Skrevet 18. april 2009 #12 Skrevet 18. april 2009 Bra innlegg, jeg forstår godt hvor du vil og er helt enig med deg. Signerer.
aline Skrevet 18. april 2009 #13 Skrevet 18. april 2009 Jeg er nok en av dem som ser det positive i det. Jeg liker valgfriheten! Dersom jeg har lyst til å gå på shopping, prate med betjeningen og få mer ut av det en anonym shopping, så går jeg i butikker der service blir lagt vekt på (og tar seg betalt for). Er jeg i kjipt humør eller bare skal ha noe, uten å egentlig føle for å måtte prate med noen for å gjøre det, går jeg i butikker der DET er mulig (og som setter ned prisene nettop fordi det er slik.) Manger av oss jobber fulle dager i tillegg til å ha enten barn og familie, eller hobbyer og trening. Mange av oss er rundt mennesker i begge disse arenaer mesteparten av hverdagen og har vel egentlig heller MINDRE tid alene for seg selv en før (innbiller jeg meg, mulig det bare er meg.) Da føler jeg ikke at det nødvendigvis er en negativ ting at man KAN velge å handle uten kontakt med betjeningen. På lik linje som at jeg setter enorm pris på nettbanker og minibanker..... før måtte jeg i banken, klart det var "hyggelig" å prate med noen av og til, men det ga også høyere priser en jeg betaler nå, og tok myyyyye lenger tid. Det var oftere kø og det å ta ut penger eller betale regninger var en affære man måtte planlegge. Jeg savner det ikke og har ikke vært inne i en bank på herrens mange år. Og selv om jeg nå har internett og kan "prate" med mennesker uten å se dem engang, så betyr jo ikke det at jeg har færre venner jeg SER. Det betyr at man har valgmuligheten til å ha FLERE man kan prate med, fordi det er lettere tilgang. Og også de som har problemer med sjenerthet, angst eller andre sykdommer som før ville gjort dem veldig alene, har nå muligheten til å hver dag prate med andre mennesker. Bli kjent med mennesker, og faktisk også møte nye, likestilte, som man har kunnet bli kjent med på en "trygg" måte. Nei, jeg ser hvor du vil, men selv er jeg nok av de som velger å se det positive ved utviklingen. Utviklingen gir oss valgmuligheter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå