Gjest Idia Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Bare et lite og ubetydelig spørsmål fra meg: Jeg var hos legen i dag, og han målte blodtrykket mitt til 80/20. Helt fint, sa legen - Guri det var veldig lavt, sa de på jobben,min mann og min mor???? Mitt spørsmål er da: er det ikke helt normal måling?? Hva er standrad måling på blodtrykk når man er frisk, midt i 30-årene,kvinne i familiesituasjon med et helt OK aktivt liv og sunt kosthold. ( ikke-røyker, forresten! ) noen som vet??!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Du husker nok feil eller har hørt feil. 20 i undertrykk hadde du nok absolutt IKKE ! Mest sannsynlig hadde du 120 /80. Du oppfattet nok det med 20 litt feil. Det er et helt fint blodtrykk, slik legen sa.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 80/20 er nok riv ruskende galt ja. 120/80 er normalt.
Gjest SmallTalk Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Jeg henger meg på de andre. Tror du må ha hørt feil, og at det var 120/80 han mente.
Gjest stud.med. Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 slenger meg på de andre her. Det er mest sannsynlig 120/80 mmHg han mente. Bare for å nevne det, siden du spør: Målverdiene for blodtrykket bør ligge på 120/80 hos de fleste, unntatt de med trange halskar som gjerne trenger noe høyere trykk for å sikre god gjennomblødning til hjernen.
Gjest en annen Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 Jeg hadde en gang 130/70 - er det helt feil det da? Eller hva er feil....i så fall. Siden "alle" bør ha 120/80.
Gjest stud.med Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Jeg hadde en gang 130/70 - er det helt feil det da? Eller hva er feil....i så fall. Siden "alle" bør ha 120/80. Det ideelle blodtrykket er 120/80. Arteriell hypertensjon, eller forhøyet blodtrykk, er definert som over 140/90 av WHO. 130/70 er et fint trykk. Dessuten er en engangsmåling lite informativ, det må helst en 24h måling til for å få et best mulig bilde.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 Forhøyet overtrykk og "lavt" undertrykk var en ny kombinasjon. Men sikkert mulig. Høyt blodtrykk, skyhøyt blodtrykk... Ei venninnes svigerfar hadde overtrykk på 250! Mener undertrykket var 180, men jeg husker ikke den verdien eksakt. Det værste er at venninna er sykepleier og var med til legen så verdiene er sanne. Mye info å finne på nettet om høyt blodtrykk (årsaker, typer, behandlinger). Prøv å finne noe om lavt da?! 100/60 er upraktisk...
Siiw Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 sier som dem andre - 120/80 høres mer normalt ut hehe..!! Ikke alle har likt blodtrykk!!! - og så lenge legen sier at blodtrykket er OK! så skal man ikke tenke mer på den saken...! ;- )
Gjest inge Skrevet 4. mai 2009 #10 Skrevet 4. mai 2009 jeg spør igjen her om noen skjønner målingen min. Jeg hadde en merkelig måling på 160/55. altså høyt overtrykk men lavt undertrykk. ho som målte bare synes det var merkelig og sa at jeg må sjekke meg mer om jeg begynner å kjenne ubehag. jeg er jo ganske frisk og aktiv og kjenner ikke noe til det, men vil gjerne vite hva dette betyr. finner det ikke noe sted.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #11 Skrevet 4. mai 2009 jeg spør igjen her om noen skjønner målingen min. Jeg hadde en merkelig måling på 160/55. altså høyt overtrykk men lavt undertrykk. ho som målte bare synes det var merkelig og sa at jeg må sjekke meg mer om jeg begynner å kjenne ubehag. jeg er jo ganske frisk og aktiv og kjenner ikke noe til det, men vil gjerne vite hva dette betyr. finner det ikke noe sted. Mange faktorer påvirker målingen din: Er du stresset og engstelig når du skal til legen? Er du overvektig? Har du høyt kolesterol? Diabetes? Alderen din? Stillesittende arbeid og passiv livsstil? Røyker du eller bruker andre rusmidler? Alle disse tingene kan være med å påvirke blodtrykket ditt. En enkelt måling er vanskelig å vurdere, du skal gjennomføre flere målinger under riktige forhold, evt. gå med et 20-timers Bt-mål. 160/55 gir deg et forhøyet overtrykk, og det er mange med høye blodtrykk som bare har høyt overtrykk (systolisk trykk). Etter mange standarder er et systolisk trykk over 140 et forhøyet trykk. Få gjort et kontroll-mål av trykket ditt, ikke vent til du begynner å kjenne ubehag, du kan gå årevis med høyt blodtrykk uten at du merker noe!
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #12 Skrevet 4. mai 2009 Mange faktorer påvirker målingen din: Er du stresset og engstelig når du skal til legen? Er du overvektig? Har du høyt kolesterol? Diabetes? Alderen din? Stillesittende arbeid og passiv livsstil? Røyker du eller bruker andre rusmidler? Alle disse tingene kan være med å påvirke blodtrykket ditt. En enkelt måling er vanskelig å vurdere, du skal gjennomføre flere målinger under riktige forhold, evt. gå med et 20-timers Bt-mål. 160/55 gir deg et forhøyet overtrykk, og det er mange med høye blodtrykk som bare har høyt overtrykk (systolisk trykk). Etter mange standarder er et systolisk trykk over 140 et forhøyet trykk. Få gjort et kontroll-mål av trykket ditt, ikke vent til du begynner å kjenne ubehag, du kan gå årevis med høyt blodtrykk uten at du merker noe! 24-timers bt-måling, mente jeg å si, ikke 20 t.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå