Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Etter å ha mistet jobben i masseoppsigelser som rammet bedriften min, meldte jeg meg til et vikarbyrå. Fikk tilbud om salgs som jeg takket ja til i ren desperasjon. Jeg har nå gått ned i kr 40 000,- i lønn (merkes godt). Dessuten trives jeg ikke med den type arbeidsoppgaver. Jeg har ikke råd å beholde denne jobben lenger. Skal jeg melde fra til vikarbyrået at jeg er på jakt etter bedre lønnet arbeide (på like linje med jobben jeg hadde før) eller skal jeg vente til jeg får napp? Dette er mitt første møte med vikabyrå, så jeg vet ikke hva som er "normalen".
Lagrima Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Jeg er i nøyaktig samme situasjon! Det vil si, jeg mistet ikke jobben min i utgangspunktet, men var ferdig med utdannelsen og bor i en liten by hvor mulighetene er begrenset. Jeg var ærlig jeg, sa at arbeidsoppgavene ikke var noe for meg, og at jeg fortsatt var på utkikk. Ærlighet blir satt pris på, men du må regne med at det kan komme uheldige konsekvenser. Min ærlighet resulterte i at jobben min gikk ut og fant en annen, som de nå har ansatt. Dvs at jeg er uten jobb fra 30.april. Håper bare jeg finner noe annet, hehe.. Men samvittigheten min er iallefall ren, og jeg kan bruke denne jobben som referanse når jeg nå søker. Jeg har jo gjort et godt inntrykk selv om salg ikke er noe for meg.. Det er jo en ærlig sak det. Det er en spesiell type mennesker som trives i slike jobber, og jeg er bare ikke av den typen! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 ja du kan si opp.. dersom du har arbeidet i vikarbyrået i under 6 måneder er oppsigelsetiden 14 dager. har du jobbet lenger er det en måned. litt usikker på om det da løper fra den 1. i måned eller om det generelt er 30 dager. å jobbe for et vikarbyrå er no skikkelig dritt. de tar så mye penger av en. jeg er der nå selvom jeg jobber et sted i 100% via det vikarbyrået. og har planer om å slutte selv. men har ikke fått meg noe annet ennå. men jobber med saken. har tenkt å si opp den 1 mai. for da jobber jeg ut mai måned og har sommerferie. dersom ikke det dukker opp noe så har man alltids nav.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Jeg er i nøyaktig samme situasjon! Det vil si, jeg mistet ikke jobben min i utgangspunktet, men var ferdig med utdannelsen og bor i en liten by hvor mulighetene er begrenset. Jeg var ærlig jeg, sa at arbeidsoppgavene ikke var noe for meg, og at jeg fortsatt var på utkikk. Ærlighet blir satt pris på, men du må regne med at det kan komme uheldige konsekvenser. Min ærlighet resulterte i at jobben min gikk ut og fant en annen, som de nå har ansatt. Dvs at jeg er uten jobb fra 30.april. Håper bare jeg finner noe annet, hehe.. Men samvittigheten min er iallefall ren, og jeg kan bruke denne jobben som referanse når jeg nå søker. Jeg har jo gjort et godt inntrykk selv om salg ikke er noe for meg.. Det er jo en ærlig sak det. Det er en spesiell type mennesker som trives i slike jobber, og jeg er bare ikke av den typen! Lykke til! Hei. Du skrev om "uheldige konsekvenser". I kontrakten min står det 14 dagers oppsigelse (med vikarbyrået). Selve kontrakten med arbeidsgiver utgår i midten av juni. Om jeg sier at jeg ikke ønsker å fornye kontrakten (etter juni), KAN JEG RISIKERE AT VIKARBYÅRET SIER MEG OPP NÅ? (dvs etter 14 dager). Det er det jeg er mest redd for...
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Hei. Du skrev om "uheldige konsekvenser". I kontrakten min står det 14 dagers oppsigelse (med vikarbyrået). Selve kontrakten med arbeidsgiver utgår i midten av juni. Om jeg sier at jeg ikke ønsker å fornye kontrakten (etter juni), KAN JEG RISIKERE AT VIKARBYÅRET SIER MEG OPP NÅ? (dvs etter 14 dager). Det er det jeg er mest redd for... det spørs jo om du du sier opp ditt arbeidsforhold med vikarbyrået... altså, hvis du sender inn oppsigelses brev til vikarbyrået og der du er utplassert så tenker de at du har 2 uker før din siste dag. men om du har lyst å slutte akkuratt der du er utplassert sier du bare i fra til vikarbyrået, at du har lyst å bytte sted. eller på utkikk etter noe annet innen vikarbyrået. altså da slutter du kun i ditt oppdrag via de. men sender du oppsigelse til vikarbyrået og uplasserings stedet så annser de det som en oppsigelse fra hele oppdraget og vikarbyrået. du må ta kontakt med vikarbyrået dersom du kun ønsker å si opp ditt oppdrag. evnt sende oppsigelses brev med at du ønsker å avslutte ditt oppdrag, i håp om å få noe annet (spessifisering) via de.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Du skriver du ikke har råd til å beholde jobben lenger, men har du råd til å ikke ha jobb i det hele tatt? Jeg ville tatt kontakt med alle vikarbyråene som er å finne. Bedre å ha 10 stk som prøver å finne en jobb for deg enn 1. Og da kan du jo kanskje være så heldig at du kan få flere tilbud og dermed prøve å presse lønna litt opp. Vikarbyråene tjener tross alt MEGET bra på vikarer. Du kan vel ta 50-70% av timelønna di, så får du hvor mye vikarbyråene tjener. I tillegg er det også slik at mange bedrifter kun bruker ett vikarbyrå, så jo flere vikarbyråer du har, jo større sjanser har du for å få bedre lønn, bedre arbeidsoppgaver osv. Samtidig så vet du vel du godt nå at vi er inne i en økonomisk nedgangstid. Da kan man ikke alltid få de jobbene og de betingelsene man ønsker, så noen ganger må man jo bare ta det man får. Lykke til videre uansett :-)
Queen B Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Å tape kr40000,- i lønn er sinnsykt mye penger. Nedgangstidene er et resultat av overhysteriske media-baluba. Arbeidsgivere er lettskremte og sier ansatte opp over en lav sko, for så å måtte leie dem inn i gjen som "konsulenter" til blodpris!! Min erfaring med vikarbyråer at de er stort sett bare tull og vås og dårlig betalte jobber som tilbys. I ditt tilfellet ville jeg påstå at du ville ha tjent mere ved å gå på arbeidsledighetstrygd enn å jobbe for litt over kr 114-120,- i timen. (tipper jeg du får gjennom et byrå!)
Gjest Cie Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 I ditt tilfellet ville jeg påstå at du ville ha tjent mere ved å gå på arbeidsledighetstrygd enn å jobbe for litt over kr 114-120,- i timen. (tipper jeg du får gjennom et byrå!) Eeeh, nå skal ikke jeg blande meg så veldig inn i diskusjonen angående hva som er lurt/ikke lurt og blablabla, men må bare få si at jeg er litt overrasket over hvor dårlig syn mange har på vikarbyråer. Jada, det finnes en del elendige vikarbyråer, men det betyr ikke at alle er elendige. Og at man får betalt 114-120,- pr time i vikarbyrå? Hvor får du det fra??? Hva du får betalt via vikarbyrå kommer HELT an på jobbene du tar. Jobber du i Narvesen får du kanskje "bare" 120,-, men jeg kjenner mange som har hatt helt enkle sekretærjobber o.l. via vikarbyrå, og som har tjent godt over 140,- i timen. Jobber selv i vikarbyrå, jeg jobber da i enkelte butikker, og får nøyaktig samme timelønn som de fast ansatte (altså etter tariff). Et godt råd; har dere ikke peiling på noe, så ikke uttal dere... Vikarbyrå kan være en flott løsning som for mange gir minst like godt betalt for de ansatte.
Kakee Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Min erfaring med vikarbyråer at de er stort sett bare tull og vås og dårlig betalte jobber som tilbys. I ditt tilfellet ville jeg påstå at du ville ha tjent mere ved å gå på arbeidsledighetstrygd enn å jobbe for litt over kr 114-120,- i timen. (tipper jeg du får gjennom et byrå!) Hehe, jeg tror nok du tar litt feil her
Queen B Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 (endret) Hehe, jeg tror nok du tar litt feil her Selvsagt får en person som har hatt høy lønn bedre utbetalt i arbeidsledighetstrygd, enn å ta seg lavlønnet arbeid gjennom et vikarbyrå! Nå vet ikke jeg om TS var høytlønnet i utgangspunket, men det er logisk å anta det, siden h*n har gått ned 40000,- i lønn.... Det behøver man ikke å være hjernekirurg for å regne ut! Endret 19. april 2009 av Queen B
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Nå vet ikke jeg om TS var høytlønnet i utgangspunket, men det er logisk å anta det, siden h*n har gått ned 40000,- i lønn.... Det behøver man ikke å være hjernekirurg for å regne ut! Å gå ned (eller opp) kr 40.000,- i brutto årslønn er ikke så mye...det vises ikke veldig på netto månedslønn.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Å gå ned (eller opp) kr 40.000,- i brutto årslønn er ikke så mye...det vises ikke veldig på netto månedslønn. ånei!!!! neivel!!! det er ca 3000 kr mer i måneden det skal jeg si deg!! jeg gikk opp 30.000 kr i året på å gå ut fra adecco til en fast jobb. og det utgjør nesten 2000 kr mer i måneden for meg! og det vil merkes godt å gå fra 16.000 til 18.000 kr i måneden! så vikarbyråer er jeg driiiit lei av...
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 19. april 2009 #13 Skrevet 19. april 2009 ånei!!!! neivel!!! det er ca 3000 kr mer i måneden det skal jeg si deg!! jeg gikk opp 30.000 kr i året på å gå ut fra adecco til en fast jobb. og det utgjør nesten 2000 kr mer i måneden for meg! og det vil merkes godt å gå fra 16.000 til 18.000 kr i måneden! så vikarbyråer er jeg driiiit lei av... Takk for støtten. Jeg merker godt at minus 40000,- utgjør en stor forskjell i lønningsposen min.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #14 Skrevet 19. april 2009 I ditt tilfellet ville jeg påstå at du ville ha tjent mere ved å gå på arbeidsledighetstrygd enn å jobbe for litt over kr 114-120,- i timen. (tipper jeg du får gjennom et byrå!) Jeg har hatt 170 kroner timen via et vikarbyrå....
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #15 Skrevet 19. april 2009 Jeg er utplassert via vikarbyrå nå og har ikke annet enn gode erfaringer med det. Var utplassert første gang i fjor, men den stillingen forsvant pga finanskrisen. Jeg ba derfor byrået om å finne et nytt oppdra til meg og sa samtidig at jeg ønsket høyere timelønn. Har nå 190 kr i timen.
Kakee Skrevet 19. april 2009 #16 Skrevet 19. april 2009 Selvsagt får en person som har hatt høy lønn bedre utbetalt i arbeidsledighetstrygd, enn å ta seg lavlønnet arbeid gjennom et vikarbyrå! Nå vet ikke jeg om TS var høytlønnet i utgangspunket, men det er logisk å anta det, siden h*n har gått ned 40000,- i lønn.... Det behøver man ikke å være hjernekirurg for å regne ut! Det var ikke det jeg mente, jeg mente at man godt kan få myye høyere lønn enn maks 120,- i timen gjennom vikarbyrå. Det er ikke nødvendigvis dårligere betalt.
Gjest nn Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 Selvsagt får en person som har hatt høy lønn bedre utbetalt i arbeidsledighetstrygd, enn å ta seg lavlønnet arbeid gjennom et vikarbyrå! Nå vet ikke jeg om TS var høytlønnet i utgangspunket, men det er logisk å anta det, siden h*n har gått ned 40000,- i lønn.... Det behøver man ikke å være hjernekirurg for å regne ut! Vel, dagpenger er jo bare 67 % av lønnen da. Si at TS hadde 300 000 i året før, og nå er gått ned til 260 000 gjennom vikarbyrået. Med dagpenger ville TS fått cirka 200 000 i året. Så hvor du får det fra at TS "selvsagt" får høyere lønn ved arbeidsledighetstrygd vil jeg gjerne vite!
Makin' it big Skrevet 20. april 2009 #18 Skrevet 20. april 2009 Vel, dagpenger er jo bare 67 % av lønnen da. Si at TS hadde 300 000 i året før, og nå er gått ned til 260 000 gjennom vikarbyrået. Med dagpenger ville TS fått cirka 200 000 i året. Så hvor du får det fra at TS "selvsagt" får høyere lønn ved arbeidsledighetstrygd vil jeg gjerne vite! Det lurer jeg også på (men det er 62%, ikke 67 ). Mannen har vært permitert, og har fått dagpenger, og han gikk ned 8000,- i mnd, fra ca. 20.000 utbetalt til 12.000,-. DET merkes. Hvis du har så dårlig råd at du ikke har råd til å gå ned litt over 3000,- i mnd i lønn, så har du en høyere levestandard enn du har råd til, eller en sinnsykt dårlig betalt jobb.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #19 Skrevet 20. april 2009 Hvis du har så dårlig råd at du ikke har råd til å gå ned litt over 3000,- i mnd i lønn, så har du en høyere levestandard enn du har råd til, eller en sinnsykt dårlig betalt jobb Den var vel litt drøy. De fleste med normal lønn ville merket en sånn forskjell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå