Gå til innhold

Steinar Lem og Islam igjen...


Østlandet

Anbefalte innlegg

Gjest dubiduuu

Hvis du jobber på et kristent sted, og omgås kristne mennesker, så vil du nok lempe på din kristenkritikk for å ha bedre omgang med arbeidskollegaene. Ja, kanskje til og med unnskylde dem, eller bortforklare disse urgamle fortellingene alt liksom er basert på.

Det samme gjelder om du omgås mennesker med bakgrunn fra islamsk kultur, eller om du omgås innvandrere. Instinktivt er det mange "snille" mennesker, som selv ikke har noe problem med å ha innvandrervenner, og sogar liker å ha venner med forskjellig hudfarge, som synes det er vanskelig å være kritisk til innvandring, selv om de nok ikke har vanskeligheter ved å se retningen utviklingen går ala banlieus i frankrike, og økende kriminalitet.

Det blir ikke lettere av at vi mennesker har en primitiv, og sikkert veldig fordelaktig evne, til å båssette mennesker i venner og fiender. Og vi kjenner alle tankegangen, mine fienders fiender er mine venner, når vi ser på innvandrerfiendlige tråder på nettet, som blir peiskos med alt mulig rart av mennesker med brune og mindre brune sympatier. Derfor er jeg veldig glad for at innvandrerkritiske i denne tråden samtidig setter foten ned og sier at Vigrid-sympatisører ikke får sympatier av meg. Det er i hvert fall ett skritt til å kunne føre en saklig diskusjon som ikke degenerer i generaliseringer og god/ond båssetting.

Det fins ikke et entydig prinsipp som kan si hva som er et riktig ståsted i forhold til å betrakte andre kulturer som likeverdige alternativer. Du har tolerante og intolerante mennesker, men det liberale dillemma består. Hvordan forholder du deg til f.eks ønsket om at tyver skal straffes ved at hendene kuttes av, eller ønsket om å få lov til å slå kona si? Samfunnet er i høyeste grad også en kamp mellom mennesker med forskjellige sympatier, og vi har åpnet for at mennesker med mer brutale, eller primitive kulturer kommer hit, og tar med seg sine preferanser.

Samtidig er toleranse også et gode. Det er et gode at jeg kan pakke sekken min, og finne meg en jobb hvor som helst i Europa på flekken, og det er et gode at jeg kan knulle persiske skjønnheter i Oslo uten å flytte til Teheran. Det er et gode at jeg kan importere kvinner fra Russland (for meg ;-) ) osv. Det er også et gode at en importerer arbeidskraft, og litt konspiratorisk har jeg også lest her at rødtasser importerer nye velgere. Jeg holder en knapp på at arbeidskraft, mer økonomisk vekst, osv er en viktig drivkraft for politikerene, men med en kort horisont har de ikke sett for seg utviklingen av snyltergrupper og ghettofisering av samfunnet. Det er du ikke veldig bekymret over, hvis ditt mål i livet er å forevige deg selv i hjembygda, som den politikeren som skaffet stedet en ny tunnell, eller bro.

Misnøye oppstår med oss-mot-dem problematikk. Når lav status, mindre god økonomi, geografi og etnisitet kan linkes, så får du ghettoer. Dette ser vi i mange europeiske byer, Paris, Marseille.. og Oslo. Klapp, klapp. Dette kan vi vel først og fremst takke Ap for, og ikke SVere, ettersom de ikke hadde spesielt mye makt når denne utviklingen startet.

Om det er noen mulighet til å kontre denne utviklingen, det aner jeg ikke, men rent geografisk burde Norge ha bedre mulighet til å få bukt med innvandringsproblemet, enn f.eks USA som får inn masse illegale immigranter fra sør. Vi kunne gjort som dem, støvsugd verden for de oppegående, og latt kulturslammet ligge igjen, i påvente av at verden vokser av seg barbariet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Eva_*
Islam er helt grei som religiøst livssyn. De fleste av mine muslimske kamerater er oppegående mennesker med sterk moral og identitet.

Problemet er kombinasjonen norsk kultur og Islam. De passer ikke sammen og vil aldri gjøre det. Vi bør ikke leve sammen i samme samfunn. Resultatet vil bli at den ene undertrykker og utsletter den andre. Hvem som vinner er kun et spørsmål om matematikk.

Jeg applauderer dette innlegget - helt sant, og konkret!! Har samme erfaringer - dessverre gjør dette meg til en rasist i mange sine øyne. Sjå æ bryr mæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber på et kristent sted, og omgås kristne mennesker, så vil du nok lempe på din kristenkritikk for å ha bedre omgang med arbeidskollegaene. Ja, kanskje til og med unnskylde dem, eller bortforklare disse urgamle fortellingene alt liksom er basert på.

Det samme gjelder om du omgås mennesker med bakgrunn fra islamsk kultur, eller om du omgås innvandrere. Instinktivt er det mange "snille" mennesker, som selv ikke har noe problem med å ha innvandrervenner, og sogar liker å ha venner med forskjellig hudfarge, som synes det er vanskelig å være kritisk til innvandring, selv om de nok ikke har vanskeligheter ved å se retningen utviklingen går ala banlieus i frankrike, og økende kriminalitet.

Det blir ikke lettere av at vi mennesker har en primitiv, og sikkert veldig fordelaktig evne, til å båssette mennesker i venner og fiender. Og vi kjenner alle tankegangen, mine fienders fiender er mine venner, når vi ser på innvandrerfiendlige tråder på nettet, som blir peiskos med alt mulig rart av mennesker med brune og mindre brune sympatier. Derfor er jeg veldig glad for at innvandrerkritiske i denne tråden samtidig setter foten ned og sier at Vigrid-sympatisører ikke får sympatier av meg. Det er i hvert fall ett skritt til å kunne føre en saklig diskusjon som ikke degenerer i generaliseringer og god/ond båssetting.

Det fins ikke et entydig prinsipp som kan si hva som er et riktig ståsted i forhold til å betrakte andre kulturer som likeverdige alternativer. Du har tolerante og intolerante mennesker, men det liberale dillemma består. Hvordan forholder du deg til f.eks ønsket om at tyver skal straffes ved at hendene kuttes av, eller ønsket om å få lov til å slå kona si? Samfunnet er i høyeste grad også en kamp mellom mennesker med forskjellige sympatier, og vi har åpnet for at mennesker med mer brutale, eller primitive kulturer kommer hit, og tar med seg sine preferanser.

Samtidig er toleranse også et gode. Det er et gode at jeg kan pakke sekken min, og finne meg en jobb hvor som helst i Europa på flekken, og det er et gode at jeg kan knulle persiske skjønnheter i Oslo uten å flytte til Teheran. Det er et gode at jeg kan importere kvinner fra Russland (for meg ;-) ) osv. Det er også et gode at en importerer arbeidskraft, og litt konspiratorisk har jeg også lest her at rødtasser importerer nye velgere. Jeg holder en knapp på at arbeidskraft, mer økonomisk vekst, osv er en viktig drivkraft for politikerene, men med en kort horisont har de ikke sett for seg utviklingen av snyltergrupper og ghettofisering av samfunnet. Det er du ikke veldig bekymret over, hvis ditt mål i livet er å forevige deg selv i hjembygda, som den politikeren som skaffet stedet en ny tunnell, eller bro.

Misnøye oppstår med oss-mot-dem problematikk. Når lav status, mindre god økonomi, geografi og etnisitet kan linkes, så får du ghettoer. Dette ser vi i mange europeiske byer, Paris, Marseille.. og Oslo. Klapp, klapp. Dette kan vi vel først og fremst takke Ap for, og ikke SVere, ettersom de ikke hadde spesielt mye makt når denne utviklingen startet.

Om det er noen mulighet til å kontre denne utviklingen, det aner jeg ikke, men rent geografisk burde Norge ha bedre mulighet til å få bukt med innvandringsproblemet, enn f.eks USA som får inn masse illegale immigranter fra sør. Vi kunne gjort som dem, støvsugd verden for de oppegående, og latt kulturslammet ligge igjen, i påvente av at verden vokser av seg barbariet.

Det er ikke snakk om fiendebilder eller oss mot dem scenarier. Det er snakk om vår soleklare rett som folk å eksistere innenfor grensene av en nasjonalstat. Dette er de samme rettighetene vi kritiserer land som Israel for å ikke ville innrømme palestinerne!

Et folk er noe mer enn en gruppe mennesker med statsborgerpapirer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen kan kanskje være å evakuere kongefamilien til gammelhovedstaden Bergen, og forære Oslo og omegn til Sverige? Vi beholder jo fisk, metallproduksjon, oljenæring og nordlenninger, selv om vi kvitter oss med litt daukjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dubiduuu
Et folk er noe mer enn en gruppe mennesker med statsborgerpapirer!

Jeg er ikke enig med deg. Den retten "vi" har til å eksistere, har vi som en konsekvens av makt. Vi har stjælt og blitt frastjålet territorium til alle tider, selv om det er roligere nå. Vi har kanskje til felles at vi begge så på de samme dubba fragglene-episodene da vi var drittunger, eller at vi ler av de samme dumme reklamene, men ellers ser ikke jeg meg noe mer forpliktet ovenfor "oss" som jeg er ovenfor noen annen. Jeg er et individ, og nasjonalisme er søppel. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg.

På hvilket grunnlag er det du er uenig i at et folk innebærer noe mer enn en gruppe mennesker med statsborgerpapirer? Avviser du at det i det hele tatt eksisterer en kollektiv størrelse som folkeslag? Det er jo den logiske konsekvensen av din uenighet.

Du er et individ, men du er like fullt en del av en kollektiv enhet som det et folk utgjør. Enten du liker det eller ei. For øvrig mener jeg det er globalisme som er søppel, da det hverken tar sivilisatoriske, kulturelle eller menneskelige hensyn. Globalisme er bare godt for en ting. Nemlig kapitalistisk grådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mimmi_*

Steinar Lem er en HELT!!! utrolig synd at han har uhelberedelig kreft! det er slike folk vi trenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dubiduuu
På hvilket grunnlag er det du er uenig i at et folk innebærer noe mer enn en gruppe mennesker med statsborgerpapirer?

Vel, kanskje på det grunnlaget at biologiske skillelinjer ikke går stramt ved landegrensene?

Avviser du at det i det hele tatt eksisterer en kollektiv størrelse som folkeslag? Det er jo den logiske konsekvensen av din uenighet.

Det fins mennesker med mer og mindre likheter. Og det fins mer eller mindre like mennesker, med mer eller mindre tilsvarende eksponering for verdier.

Du er et individ, men du er like fullt en del av en kollektiv enhet som det et folk utgjør.

Virkelig? Hva er det som er enhetlig da? Hvor stor forskjell er det på genene mine og genene til en som bor i f.eks Bayern?

Enten du liker det eller ei. For øvrig mener jeg det er globalisme som er søppel, da det hverken tar sivilisatoriske, kulturelle eller menneskelige hensyn. Globalisme er bare godt for en ting. Nemlig kapitalistisk grådighet.

Globalisme tar da menneskelige hensyn. Nemlig at det er godt å ikke være avgrenset til den tilfeldige flokken din, for å ha kontakt med mennesker.

Kultur er i stadig forandring. Og jeg sa ikke at jeg har noe imot at folk liker f.eks nasjonale symboler og liker å spjåke seg ut på 17. mai. Dessverre går dette ofte hånd i hånd med et ønske om å tillegge det noen større verdi, noe jeg ikke ser at det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dubiduuu
Steinar Lem er en HELT!!! utrolig synd at han har uhelberedelig kreft! det er slike folk vi trenger!!

Tja, hadde han ikke hatt en sikker dødsdom, så ville han neppe hatt dette akutte behovet for å gi livet sitt en mening, og realisere seg selv som en person for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg. Den retten "vi" har til å eksistere, har vi som en konsekvens av makt. Vi har stjælt og blitt frastjålet territorium til alle tider, selv om det er roligere nå. Vi har kanskje til felles at vi begge så på de samme dubba fragglene-episodene da vi var drittunger, eller at vi ler av de samme dumme reklamene, men ellers ser ikke jeg meg noe mer forpliktet ovenfor "oss" som jeg er ovenfor noen annen. Jeg er et individ, og nasjonalisme er søppel. Enkelt og greit.

Din mangel på forståelse for din egen idenitiet og forakten for den kultur du uoppløselig og genetisk er en del av, er en ren tragedie. Jeg blir ikke forundret om dine holdninger til din egen familie og opphav er preget av den samme skam og selvforakt. Det er et ynkelig syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dubiduuu
Din mangel på forståelse for din egen idenitiet og forakten for den kultur du uoppløselig og genetisk er en del av, er en ren tragedie. Jeg blir ikke forundret om dine holdninger til din egen familie og opphav er preget av den samme skam og selvforakt. Det er et ynkelig syn.

OK. Var det noen argumenter som går på forståelse, du også kunne tenke deg å komme med, utover å fortelle meg hvordan du følelsesmessig reagerer på min manglende støtte opp om dine absolutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er helt grei som religiøst livssyn. De fleste av mine muslimske kamerater er oppegående mennesker med sterk moral og identitet.

Problemet er kombinasjonen norsk kultur og Islam. De passer ikke sammen og vil aldri gjøre det. Vi bør ikke leve sammen i samme samfunn. Resultatet vil bli at den ene undertrykker og utsletter den andre. Hvem som vinner er kun et spørsmål om matematikk.

Steinar Lem sier det antakelig majoriteten av den norske befolkningen mener: Islam utgjør en trussel mot våre verdier. Ektefødte verdier av opplysningstiden som ytringsfrihet, likeverd, religiøs frihet og likestilling. Helt avgjørende verdier for vår frihet og velstand som store deler av verdens befolkning har gode grunner for å misunne oss. Problemet er disse disse verdiene står i veien for å undertrykke og utslette Islam.

Konkluksjonen er at Islam vinner uavhengig av matematikken.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske småbutikker er for lengst borte fra storbygatene fordi norske politikere, i all sin sosialdemokratiske snillisme, har latt de nye landsmenn få drive de to første årene uten moms og skatt "for å hjelpe dem i gang". Selvsagt har de slått knock out på norske kjøpmenn! Og etter to år overlates kanskje forretningen til en fetter, eller en venn? I alle fall på papiret? Klart for to nye år.

Om jeg kunne dra til et annet land og få det slik, ville jeg tatt flyet med det samme!

Dette er i beste fall en komisk forvrengning basert på uvitenhet.

Grunnen til at de utenlandske småbutikkene overlever er at de aksepterer å leve på et langt mindre overskudd enn de "norske" småbutikkene gjorde.

Mange såkalte utlendinger står i butikken fra 07 til 11 om kvelden..begynner man å regne på timelønn blir det latterlig dårlig.

Og btw - det som har slått knock-out(les: kjøpt dem) på de norske kjøpmennene er de store kjedene - REma, Rimi etc.

Takk og lov for de utenlandske som tilbyr oss noe annet enn Fjordland og Gilde pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står selvfølgelig for alt jeg har sagt tidligere i tråden og har bare en konklusjon.....

Jeg tror toget har gått og det er for sent.

Og det er våre politikere sin skyld.

Den muslimske innvandringen (det er den jeg snakker om), skulle hatt begrensninger for lenge siden.

Desverre tror jeg det Norge jeg vil ha, er ødelagt så snart som (før) 20 år er gått.

Her snakkes det hele tiden om å stigmatisere?

Men det er jo det tause flertall vesteuropeere, som er stigmatisert. (så lenge vi er et flertall)

Og ja....

Det er muslimene jeg mener.

Ikke Danskene. Amerikanerne. Italienske katolikker.....eller likesinnede.

Det er rett og slett den muslimske kulturen, som kommer til å ødelegge Norge i nær fremtid.

Før en generaasjon har gått.

Bare ment som et hjertesukk på Lørd.kvelden.

Vet det ikke er korrekt å si det.

Derfor sier jeg det på manges vegne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett den muslimske kulturen, som kommer til å ødelegge Norge i nær fremtid.

Før en generaasjon har gått.

Bare ment som et hjertesukk på Lørd.kvelden.

Vet det ikke er korrekt å si det.

Derfor sier jeg det på manges vegne....

Kanskje.

Men nå blir også muslimer vestligere når de har bodd her noen generasjoner.

Jeg plages ikke av at det kommer en moske her og der i hjembyen. Det er jo litt av det som er kult med å være vokst opp i oschlo, at det er så mye forskjellig her.

Kriminaliteten kommer nok bare til å bli verre og verre. Dette har med mer enn bare muslimsk kultur å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar Lem er en HELT!!! utrolig synd at han har uhelberedelig kreft! det er slike folk vi trenger!!

For debattens skyld hadde det vært mye mer hensiktsmessig om folk sa det de mente hele tiden, og ikke bare når de vet de skal dø og derfor ikke trenger å ta konsekvensen av det.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...