Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at de skal være i vinduet. ;)

Men - hvor skal jeg ta mål?

Jeg har store vinduer, og vinduet går ut nedenfra når jeg åpner dem. Og øverst på selve vinduet er det sånn luftekanal, så det bør kanskje ikke henge rett på den?

Kan persienner monteres øverst inni vinduskarmen? Er brede vinduskarmer. Jeg prøver å finne ut hva som er lettest, med tanke på lufting...

For de skal vel ikke monteres utenpå karmene? Men være inni vinduet.

(Huff, jeg er elendig til å forklare...)

Hjeeeelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også luftekanal øverst i vinduet. Jeg monterte persiennene øverst inni karmen, i midten ca. Synes det ble helt ok resultat.

Skrevet

Hei

Du monterer dem inni karmene ja. Jeg kan tenke meg at det vil holde med ca 1-1,5 cm klaring til ventilen på vinduene. Jeg ville ikke montert dem for langt ut mot rommet, da det kan bli litt problematisk å ha noe i vinduskarmene.

Jeg vet ikke hva du tenker på når du sier at det kan bli noe problemer mht lufting?

Du skal altså måle innvendig fra karm til karm. (Hvor stort selve "hullet" i veggen er....lissom..) Også kjøper du persienner som er bittelitt mindre enn de målene du får :)

Skrevet
Jeg vet ikke hva du tenker på når du sier at det kan bli noe problemer mht lufting?
Vinduet går ut sånn som dette, derfor er jeg redd for at persiennene skal være i veien.

Men persiennene skal jo tas opp når det luftes, så da blir det kanskje ikke noe problem? :)

Skrevet

Nei, det blir ingen problemer mht til luftingen :) Som du sier, så tar du dem jo opp. Evnt, stikker hånden imellom spilene for å åpne/ lukke *knis* (litt lettvindt av og til)

Skrevet (endret)

men problemet kommer jo når øverste del av vinduet går inn i karmen. ca 10 cm? el noe sånt. så da må du plassere persiennen lenger inn i karmen. Vi har det på samme måte. er veldig usikre på hvordan vi skal gjøre det. vurdere å bruke litt mer penger å få slike som vi fester på vinduet i stedet. men da må de spesiallages

Endret av Jane F.
Skrevet

Nå ble jeg velsig usikker her :) finnes så mange ulike typer vindu.

Hm, så når dere åpner vinduet kommer litt av selve vinduet(øverste del) inn i karmen? Så den vil eventuelt komme "inn" i persiennen?

Da må du henge persienne lengre inn mot rommet...

(altid like morsomt å diskutere sånne praktiske ting her ;) ) hehe..

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har noen små vinduer på hytta hvor jeg har montert persiennene på utsiden av karmen, på selve listen. Det er helt greit, og jeg gjorde det a) fordi jeg ikke orket å kutte persiennene på hver side, b) fordi listverket er slett og blir ikke ødelagt av persiennemontering og c) fordi karmen ikke er særlig dyp.

Så det ser greit ut å montere på utsiden også i dette tilfellet.

Skrevet

Heia,jeg har samme vindu med lufteventil.Jeg skrudde ned lufteventilen og satt persienna helt inntil karmen altså over luftehullet.Brukte det aldri uansett.Lufter året rundt fra morgen til kveld med vinduet og persienna kommer IKKE oppi vinduet ;-))

Skrevet
Nå ble jeg velsig usikker her :) finnes så mange ulike typer vindu.

Hm, så når dere åpner vinduet kommer litt av selve vinduet(øverste del) inn i karmen? Så den vil eventuelt komme "inn" i persiennen?

Da må du henge persienne lengre inn mot rommet...

(altid like morsomt å diskutere sånne praktiske ting her ;) ) hehe..

Så bra at du liker å diskutere slike ting, hehe. ;)

Jepp, øverste delen går inn i rommet, sånn at det kan bli et problem for persienna.

Skjønner?

Tror jeg må teste litt ved å late som det er en persienne der. :ler:

Skru av lufteventilen er ikke et alternativ for meg, det er jo en grunn til at den er der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...