daisy_dee Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Hei! På grunn av tidenes kjipeste allergi, må jeg nå foreta en radikal forandring av kostholdet mitt..har en "blære-sykdom" og skal ikke få i meg sure ting, det meste av bakevarer etc.. Dette gir meg hodebry, for jeg elsker brød! Kan du hjelpe meg med oppskrifter og fremgangsmåte på brød og rundstykker som ikke inneholder gjær, sukker, rugprodukter eller surdeig. Samtidig skal jeg være forsiktig med hvetemel - er spelt et ok alternativ da? Så skal det også nevnes at jo grovere brød med mest mulig frø, desto bedre - på forhånd takk
Gjest Mea Culpa Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 (endret) 3-Korn-Brød uten gjær Naa er det jo rug i den oppskriften, men det kan du sikkert bytte ut med noe annet. Scones lages med bakepulver saa det er jo noe du kan proeve. Men naa er det stort sett hvetemel i det meste, med mindre du lager/kjoeper glutenfrie bakervarer da, saa det er kanskje like greit aa kutte ned paa broedet. Endret 19. april 2009 av Mea Culpa
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Fra candidaallergy.com Flerkornbrød 5-6 dl grov sammalt hvete 2-3 dl fin sammalt hvete 1-2 dl byggmel 5 ss rismel 2 ts salt 1 ss bakepulver 5 ss solsikkefrø 5 ss sesamfrø 5 ss linfrø 100 g margarin Bland det tørre sammen og ha i margarinen skåret i terninger. Kjør det hele i en foodprocessor til margarinen er smuldret jevnt i melblandingen. Ha blandingen i en større bolle og tilsett: 2-3 egg sammen med vann eller soyamelk til det blir en løs deig. Ha deigen på en smurt bakeplate og trykk den utover med melete hender til den blir knapt 1,5 cm tykk. Prikk med gaffel og skjær deigen i ruter før den stekes i ovn på rundt 200 grader i 20-25 min. -------------------------------------------------------------------------------- Brød uten hevemiddel 2 dl hel hvete 8 dl sammalt hvete 1 dl fennikel eller karve 1 dl solsikkefrø 1/2 ss havsalt 4 ss olje1/2 liter vann (pluss 3 dl vann over deigen i formen). Bland alt tørt i en bolle. Kna deigen godt. Has i stor brødform, kledt med bakepapir. Settes inn i kald ovn når du legger deg. Stekes i 80 °C i 10-12 timer. -------------------------------------------------------------------------------- Rundstykker 7,5 dl fint hvetemel 7,5 dl grovt mel (gjerne blanding av hvete, rug og havre) 1 ss naturkalk (uten melkesukker) 2 ss sesamfrø (kan sløyfes) 2 ss solsikkefrø 3-4 ts bakepulver ca 6-7 dl vann Dette røres sammen og man lar det hvile i ca 20 minutter. Bakes ut til ca 20 avlange rundstykker, som trykkes flate (de hever kun i høyden, ikke i bredden). Pensles med egg, drysses med sesamfrø og stekes ca 15-20 minutter på 210 - 220 °C. -------------------------------------------------------------------------------- Engelsk toastbrød 1/2 kg hvetemel 2 ts salt 4 strøkne ts bakepulver 50 gr. smeltet smør eller margarin 1/4 liter soyamelk 1/8 liter vann Melet siktes sammen med bakepulver og salt og blandes, ha i smør, melk og vann. Stekes i 45 min. på 200 °C. Stryk på vann rett etter steking. Kan toastes først 2 dager senere. -------------------------------------------------------------------------------- Brød i 2 liters form 5 dl hvetemel 5 dl sammalt grov hvete 3 ss linfrø 3 ss solsikkefrø 4 ss sesamfrø 4 ss bokhvete, knust 3 ts bakepulver 1 ts salt 7-8 dl vann Røres sammen og has i form og ovn med en gang. Stekes i ca. 80 minutter på 200 °C
daisy_dee Skrevet 27. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2009 Takk for oppskrifter! nå skal det testes!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8743.asp Vet ikke om det er godt eller hvordan konsistensen blir, men kan være verdt et forsøk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå