Gå til innhold

Middagsselskap!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg trenger hjelp!

Jeg skal ha middagsgjester i anledning min 20 årsdag. Tror vi blir ca. 14 stk.

Har noen ideer til hva jeg kan lage?

Har tidligere laget mye lasange, moussaka, pita, taco og pizza til de samme gjestene, så jeg trenger noe nytt!! Kan noen hjelpe meg?

*becca*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Hva med Bacalao???

Ingredienser:

400 g utvannet klippfisk

3 løk

4-5 tomater

2 røde paprikafrukter

2-3 hvitløkbåter

4-5 ss tomatpurè

litt paprikapulver

ørlite spansk pepper

ca. 1 dl olivenolje

2 dl vann

Fremgangsmåte:

Del tint fisk i mindre stykker. Grovhakk 1 løk og skjær de andre i ringer. Skjær tomater i halve skiver og paprika i ringer. Sett en tykkbundet, vid gryte over svak varme. Hell oljen i og fres den hakkede løken. Legg tomatskiver, paprikaringer, fisk, løkringer osv. lagvis i gryten. Hell vannet over. Dryss litt paprikapulver på fiskebitene. Fordel hvitløk og tomat der det passer. La retten få syde til den har "falt sammen" - 20-30 minutter. Rist på gryten av og til så ingen ting setter seg fast. Serveres rykende varm med poteter.

JEG SYNES D ER GODT Å KOKE POTETENE OPPI GRYTEN JEG DA.

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatsuppe! Og ikke pose, men fra bunnen av. På recept på Svt så jeg en som jeg har laget, og den var kjempegod. Har ikke oppskriften i hodet, men de har nettsider hvor oppskriften finnes.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreolsk fläskfilégryta

- sex personer

1 kg fläskfilé

500 gr kabanoser (el. annan kryddstark korv)

200 gr gröna oliver

200 gr syltlök

1 st stor hackad röd paprika

1 st röd hackad chilipeppar (valfritt)

1 dl hackad ättiksgurka (saltgurka / inlagd gurka)

5 dl grädde (eller 6 dl creme craiche)

1 msk (spiseskje) vetemjöl (för att reda grädden)

1 1/2 tsk (teskje) salt

2 krm (kryddmått) svartpeppar

Stek köttet i lagom stora bitar, gärna i smör. Krydda med svartpeppar och salt. Lägg kabanosserna i stekpannan (de ska vara uppskurna i mindre bitar). Stek några minuter.

Flytta över köttet och korven till en gryta. Blanda i de övriga ingridienserna (ej oliverna) och bryn de med köttet och korven. Sedan slår du över grädden (det kan behövas lite mera än 5 dl) och red med mjöl. Lägg i oliverna.

Det går även bra att använda creme fraiche istället för grädde till såsen. Då behöver man inte reda av såsen, dvs. då skippar man mjölet.

Servera grytan till potatishalvor.

- Skrubba osalade potatisar med borste.

- Dela potatisarna i halvor.

- Stek potatisarna i ugnsfast form/el på en djup plåt med olivolja (som ringlas över potatishalvorna), timjan och salt. Gärna havssalt el. gourmetsalt.

- Potatishalvorna ska stekas på 200 grader i 30-40 minuter.

Det får också att servera ris till denna gryta, istället för potatis. Vad du än väljer är en fräsch sallad supergott till!

Receptet är för sex personer men det går bra att dubblera det. Eftersom ni är fjorton - ta lite extra kött och kabanosser förutom fördubblingen så håller det.

Måste säga att du fått flera bra tips redan!Amarone tipsade om en bra länk, där finns många enkla, goda recept.

Lycka till med matlagningen!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

I min 25 års dag serverte jeg noe så tradisjonelt som koldtbord!! Mye laget jeg selv, og noe bestilte jeg i ferskvareavdelingen på Domus.

Selvplukkmetoden fungerer svært bra i en slik anledning og det meste av maten er ikke avhengig av å være varm!!

Jeg hadde bl.a potetsalat, waldorfsalat, grønn salat, ulike typer brød, dressing, spekepølse, mòr, fenalår, varme karbonader/løk, spekeskinke/kokt skinke, laks/eggerøre, tomat/agurk/mais +++ på grønsaksfat, dip og litt potetgull.

Ellers kan man også ha varme kylling lår/brys-stykker.

Det er veldig godt med varm kylling eller karbonader også i tillegg.

Jeg serverte også iskald rosèvin (Mateus) til maten. Øl er også godt til denne type mat!

Dette var popuært og det var kjempegodt!! Gjestene spise det de hadde lyst på og de ble gode og mette! (Det beste av alt er at det som ikke blir spist opp på kvelden, er supert å ha i kjøleskapet dagene etterpå...)

Jeg ønsker deg lykke til med dagen og feiringen!

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...