Gå til innhold

Hjelp! vil bli veterinær!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har veldig lyst å bli veterinær. men jeg har en gang hørt at da må man ha veldig gode karakterer.

jeg har vært inne på norges veterinærhøgskole og sett at

primær poengene fra 2008 var 61 og ordinær 68,1.

hva betyr dette?

jeg vet ikke hva det utgjør i karakter snitt?

jeg har en bacherlorgrad i førskolelærer, det vil vel gi noen poeng?

pluss at jeg har alders poeng siden jeg er 25..

Kanskje det er bedre håp å ta dyrepleier studiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan finne ut korleis du reknar ut kor mykje poeng du har på http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/.

Du får 3 tilleggspoeng for eitt år høgare utdanning (eller folkehøgskule eller militæret). Du får ikkje meir enn dei 3 poenga, det betyr ingenting for opptak til ny utdanning at du har fullført ein bachelorgrad.

Alderspoeng er 2 poeng per år frå det året du fyller 24, maks 8 poeng til saman.

Mannlege søkarar får 2 kjønnspoeng ved opptak til Veterinærhøgskulen.

Hugs at poenggrensene varierer litt frå år til år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 3 tilleggspoeng for eitt år høgare utdanning (eller folkehøgskule eller militæret). Du får ikkje meir enn dei 3 poenga, det betyr ingenting for opptak til ny utdanning at du har fullført ein bachelorgrad.

Feil. Fra og med denne høsten får man kun 2 tilleggspoeng for et års høyere utdanning, folkehøgskole eller militær/sivil tjeneste.

Antall reaglfagspoeng er redusert fra maks 6 til maks 4.

Fordypningspoeng på maks 4 er fjernet.

Derfor er antall tilleggspoeng redusert fra maks 13 til maks 6 fra og med denne høsten. På grunn av at årets uteksaminerte elever fra vgs har gått under kunnskapsløftet er det nå nye regler for høyere utdanning og opptak. På grunn av det er det svært vanskelig å forutse årets poenggrenser til de ulike studiene. Det er en sannsynlighet for at poenggrensene vil bli en del lavere, men det kan også hende at karakterene til elever har steget.

Les mer her:

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Hvis du vil bli veterinær er det bare å søke, hva har du å tape? Kommer du ikke inn på førstevalget kommer du sikkert inn på andrevalget så lenge du har gode nok karakterer. Snittet for å komme inn på dyrepleie har brukt å vært en del lavere enn på veterinærstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Jeg vil også bli veterinær, men har ikke sjans til å komme inn med mine karakterer. Hadde 52,9 i snitt i fjor, mindre i år med nye beregninger.

Planen min er å ta opp fag dette året samt ta noen nye slik at jeg har mulighet til å komme innpå dyrepleierstudiet neste år. Etter å ha jobbet 5 år som dyrepleier kan du nemlig komme inn på veterinærstudiet på grunnlag av realkompetanse.

Kanskje jeg velger å studere i utlandet, men akkurat nå trives jeg godt der jeg er:)

Kanskje jeg ikke blir veterinær før jeg er 40, men det er drømmen min så da kan jeg godt vente.

Har du matten og kjemien du må ha for å være kvalifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg forstod det slik at jeg måtte ta kjemi.. kan jeg ta det underveis?

og matta?? jeg trodde studiekompetanse matta holdt?

jeg har studiekompetanse og bachelorgrad fra før av.. så jeg har liksom ikke behov for real kompetanse.

og jeg har brukt opp 3 år fra lånekassa :( er vel ikke stort mer jeg kan få derfra.. for veterinær er vel 3 år, og dyrepleier 2 år...

hvor i landet kan man studere disse?

og er det veldig vanskelig å få seg jobb som?

kanskje derfor det er vanskelig å komme inn.. få jobber...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og må jeg ha mer matte, kan jeg bare glemme det... jeg har slitt med matte i alle år.. studiekompetanse matta holdt på å knekke meg fullstendig.. måtte ta det opp igjen, og jeg bestod ikke pågrunn av at jeg klarte meg.. men fordi læreren så at jeg prøvde i herdig... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LanaLane

"Generell studiekompetanse er fortsatt det normale grunnlag for opptak til høyere utdanning. De som ikke har generell studiekompetanse og er over 25 år, kan søke om opptak på grunnlag av sin realkompetanse. Veiledende krav til dem som søker om opptak på grunnlag av realkompetanse:

Norsk og engelsk fra studiekompetansefagene, 2. årskurs i matematikk R1 eller S1+S2 (tidligere2MX/3MZ) og kjemi 2 (tidligere 3KJ). I tillegg må minimum 5 års relevant praksis dokumenteres. Det vil bli foretatt en individuell vurdering i hva som er relevant arbeid."

Tatt fra veterinærhøyskolens hjemmesider.

Så du må nok ta mer matte om du kun har GKmatte(som meg). Jeg suger i matematikk, men skal ta det likevel da de fleste skoler i utlandet som tilbyr veterinærutdanning krever det.

Skal i tillegg ta biologi selv om det ikke kreves.

Og veterinærstudiet er normert til 5,5 eller 6 år, kommer an på hva du spesialiserer deg i(som jeg skjønte det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg forstod det slik at jeg måtte ta kjemi.. kan jeg ta det underveis?

og matta?? jeg trodde studiekompetanse matta holdt?

jeg har studiekompetanse og bachelorgrad fra før av.. så jeg har liksom ikke behov for real kompetanse.

og jeg har brukt opp 3 år fra lånekassa :( er vel ikke stort mer jeg kan få derfra.. for veterinær er vel 3 år, og dyrepleier 2 år...

hvor i landet kan man studere disse?

og er det veldig vanskelig å få seg jobb som?

kanskje derfor det er vanskelig å komme inn.. få jobber...?

Både matematikk og kjemi er krav du må oppfylle for i det heile bli vurdert som søkar! Kravet er R1/(S1+S2) (2MX/2MY/3MZ før kunnskapsløftet), og KJE 1+2 (3KJ før kunnskapsløftet).

Veterinærstudiet er normert til 5,5 eller 6 år, dyrepleiarstudiet 2 år.

Både veterinærstudiet og dyrepleierstudiet blir berre tilbode hos Norges Veterinærhøgskole i Oslo. (Les meir på www.veths.no)

Grunnen til at det er vanskeleg å kome inn, er mange søkarar i forhold til talet plasser. Det blir tatt opp 70 studentar til veterinærstudiet, og 30 studentar til dyrepleiarstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Jeg har brukt 2 år av mine lånekasse-år, har 6 igjen om jeg ikke tar feil.

Vi får vel støtte i 8 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...