Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Jeg vil sjekke alt som er mulig å sjekke hos legen, for å forsikre meg om at det meste er bra fysisk. Jeg vet ikke engang hvilke tester som finnes, så jeg vet ikke helt hva jeg skal si til legen... Sjekkes jern og kolesterol automatisk ved blodprøver, hva må man selv be om? Hvordan finner man ut om pasienten har føflekkreft? Hvilke tester gjøres for å finne ut at pasienten har leukemi f.eks? Eller hva skal til for at den sykdommen mistenkes...? Hva ser man ved MR-undersøkelse? Ser de etter en spesiell ting, eller ser de overalt etter om noe ikke er som det skal være i hodet? Hvilke sykdommer kan man ha uten mye symptomer, men som kan avsløres ved legesjekk?
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Huff... hørtes ut som meg for en del år tilbake. Høres veldig ut som du har helseangst. (angst for at du har en farlig sykdom) Tok noen år før jeg innså det selv. Men da jeg godtok det ble symptomer og en god del av plagene borte. Legger ved noen linker du kan lese på http://www.angstringen.no/ http://www.lommelegen.no/321337/angst Vil annbefale psykolog, det hjelper. Har du en god lege, vil han\hun kunne ta noen pøver ikke minst for å berolige det. Mest sannsynlig vil prøvene vise seg å ikke vise noen sykdommer\plager. Men det er alikevel betryggende å ta noen prøver. Er lurt om du oppsøker hjelp tidlig, angsten blir ofte værre om en ikke gjør noe eller ikke godtar at man har angst. Personlig har jeg både helseangst, sosial angst og panikkangst, så jeg hvet hva jeg prater om. Den beste medisin har vært å finne ut av hva det er og hva jeg kan gjøre selv. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Det er i grunn ikke så dumt å ta en litt grundig sjekk hos lege av og til, de fleste av oss gjør det antagelig for sjelden (jeg har knapt vært hos lege siden barneskolen, med unntak av det siste året...). Men det betyr IKKE at det er nødvendig eller ensiktsmessig å ta alle mulige prøver, f eks mener jeg at CT, røntgen og MR er fullstendig unødvendig å ta med mindre spesifikke symptomer og blodprøver gir mistanke om noe som bør sjekkes på denne måten. Det er ikke fullstendig risikofritt å ta CT heller, pga stråledose. Derfor bør man ikke be om slike undersøkelser bare for "sikkerhets skyld". Det du kan gjøre er å be legen ta blodprøver for å sjekke vitamin/mineral/elektrolyttnivåer (inkludert jern/blodprosent - det gjøres vel utinemessig ved en slik prøve) og kanskje måle senkning (som kan indikere om noe bør utredes videre). Mål gjerne blodtrykk og be om kolesterolmåling, i hvert fall hvis det er endel hjertesykdom i familien. Ta en gynekologisk sjekk om du er hunkjønn. Jeg synes også du skal skrive ned tanker og bekymringer du har rundt egen helse, og vise det til legen. Forhåpentligvis slipper bekymringene taket når du får sjekket deg, men det er viktig at det ikke blir en ond sirkel og at du føler du må sjekke det ene etter det andre. Det er litt viktig å kunne slå seg til ro med svarene fra legen - i hvert fall når man ikke føler seg syk og det er gjort grunnleggende, men ikke nødvendigvis altomfattende undersøkelser.
Pasha Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Tråden er ryddet i henhold til reglene. Pasha mod
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Har da ikke noe med angst å gjøre. Det er kjempeflott å ta en ordentlig sjekk hos legen årlig! Det burde i grunnen alle gjøre..
Gjest TS Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Nei nei nei. Jeg har ikke angst for alvorlige sykdommer... Jeg går svært sjelden til lege. En gang hvert tredje år kanskje... Så jeg kommer nok ikke inn i en ond sirkel hvor jeg vil sjekke alt og er hos legen hver annen dag. Men mange går rundt med sykdommer uten symptomer og når det oppdages er det for sent. Har hørt om et par slike tilfeller i det siste, så tenkte det hadde vært greit med en sjekk. Takk for tips om hvilke prøver jeg kan be om! De spørsmålene jeg stilte nederst her var ganske random. Jeg har ingen grunn til å tro at jeg har verken føflekk- eller leukemi såvidt jeg vet, men lurer på hvordan man finner ut at man har det hvis symptomene ikke er sterke.
Karbis Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Jeg vil sjekke alt som er mulig å sjekke hos legen, for å forsikre meg om at det meste er bra fysisk. Jeg vet ikke engang hvilke tester som finnes, så jeg vet ikke helt hva jeg skal si til legen... Sjekkes jern og kolesterol automatisk ved blodprøver, hva må man selv be om? Hvordan finner man ut om pasienten har føflekkreft? Hvilke tester gjøres for å finne ut at pasienten har leukemi f.eks? Eller hva skal til for at den sykdommen mistenkes...? Hva ser man ved MR-undersøkelse? Ser de etter en spesiell ting, eller ser de overalt etter om noe ikke er som det skal være i hodet? Hvilke sykdommer kan man ha uten mye symptomer, men som kan avsløres ved legesjekk? Nå sier du ikke noe om hva alderen din er, noe som er av betydning i forhold til de tingene du vil sjekke. Dersom du ønsker å ta blodprøver bør du fortelle hvorfor og hva du vil ta rede på. Det er ingen automatikk i at de sjekker flere ting ved blodprøvetakning enn det en vil finne ut av. Desto fler ting som skal sjekkes, desto flere prøver. Ved mistanke om Leukemi tas det blodprøve i første omgang. Her kan du lese litt om leukemi: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=63&id=1916 Når det gjelder MR-undersøkelse er heller ikke dette noe en tar uten at det er en indikasjon (medisink grunn) på at en trenger det. Her kan du lese om MR undersøkelse: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=4817 Det er vanskelig å svare enkelt på hvilke sykdommer en kan ha uten symptomer. Det kommer helt an på, og må ses i forhold til alder, arv, levesett, kjønn osv. Dersom du ikke har grunn til å mistenke noe, trenger du ikke være så bekymret for det. Dersom det er noe du lurer på, snakk med legen din. Lykke til:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå