Gå til innhold

Fort rot og skitt i hjemmet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 2 små barn,2 voksene, og en stor hund. Bor enebolig.

Jeg sliter med å holde huset tålig rent og pent....

Jeg føler at jeg ikke gjør annet enn å rydde og vaske(jeg er langt fra noen pettimetter)...

Men etter få timer/opp til ett døgn, så er gulvet skittent,det står glasser på bordet, fingermerker på bord/stereobenk/vinduer/speil(you name it!)Smuler på benken/bordet... Klærene hoper seg opp grunnet man ikke får tid til å brette med en gang. Yttergangen ser bomba ut med klær/sko/luer/vogner!!!!!!! Leker og ting over alt!! Grunnet stess etter arbdag,blir middagen laget i hu og hast, og ender med at gryter/stekepanner o.l. blir stående aaaaalt for lenge, fordi jeg sårt vil sette meg litt

Å herregud!! Blir sliten bare å skrive om det!

Er det bare jeg som er fryktelig dårlig til å "organisere" ting??? når det gjelder husarb og barn har jeg det store ansvaret, da gubben her hjemme lever på 60-tallet :kjefte:

Andre som har det slik,eller er det bare jeg som er ett rotehue?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke deg, det er mannen din. Jag ham opp og få han i gang. Fingermerker kan med fordel overses og vaskes over en gang i uka, med mindre det er for ille.

Skrevet
Det er ikke deg, det er mannen din. Jag ham opp og få han i gang. Fingermerker kan med fordel overses og vaskes over en gang i uka, med mindre det er for ille.

Skulle gjerne fått han til å gjøre mer.. Men om det ikke går, om jeg var alenemor??

Kan ikke bare noen si at det er "vanlig å ha det litt rotete og støvete, folk bare vasker som gale før de får besøk".. Hehe, da føler jeg meg ikke så rotete og sløv selv!!:)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg er enig i det med mannen. Han bør også ta sin del av ansvaret. Kan ha rydde etter middag og for eksempel lage matpakker til barna til dagen etter? Det er tidsbesparende om morgenen.

Her sliter vi med det samme. Vi har tre barn, to store hunder og et forholdsvis stort hus. Jeg har også ønske/behov for å ha det rent og ryddig rundt meg.

Som hovedregel er det sånn at det er helt ryddig hver kveld når jeg legger meg og hver morgen når jeg drar på jobb. Jeg holder det ryddig hele tiden, og føler egentlig ikke at jeg rydder så mye opp, jeg bare holder det ved like - selv om det er krevende nok. Ungene er såpass store at vi ikke lenger har leker i stuen (yngste er fem år). De må rydde rommene sine selv, og hver kveld. Et par ganger i året tar vi en skikkelig opprydning av rommene deres, da synes de det er mye morsommere å holde det ryddig.

Når det gjelder fingermerker overalt, er det også noe som gjør meg sprø. Jeg tørker over det verste (det vil si alle stoler, bord og andre flater hvor det er synlig) hver dag når vi rydder etter middag. Da holder det seg ganske fint.

Nå har jeg vaskehjelp, etter å ha vært uten i flere måneder (første gang i dag :hoppe: ) Det er fantastisk og nesten en nødvendighet.

Tøy: Vaske hele tiden. Her går det ca to maskiner pr. dag, og jeg legger sammen med en gang det er tørt. Det gjør mannen og jeg i fellesskap.

Mange synes sikkert jeg har en høy terskel for hvordan det skal se ut i hjemmet mitt. Det stemmer garantert. Jeg kunne med fordel forsøkt å senke på kravene, hvilket jeg også tidvis har prøvd. Imidlertid har jeg så langt konkludert med at jeg blir mer stresset av å ha det rotete rundt meg enn det koster meg å rydde.

Gjest Elastica
Skrevet
Kan ikke bare noen si at det er "vanlig å ha det litt rotete og støvete, folk bare vasker som gale før de får besøk".. Hehe, da føler jeg meg ikke så rotete og sløv selv!!:)

Øh, nå ble svaret mitt litt feil, føler jeg. :fnise:

Gjest Faerie
Skrevet

Hos oss er det vanlig at det er litt rotete og litt støvete, vi forsøker nå likevel å holde alt i sjakk. Hvis det er noen trøst. Mannen og jeg har i alle år fordelt litt mellom oss: Jeg har ansvaret for alt som har med klær å gjøre (bortsett fra å sørge for at hans klær befinner seg i skittentøyskurven/blir lagt på plass i skapene) og han har ansvaret for å holde kjøkkenet i orden. Likevel hender det at han setter på en klesmaskin og bretter noen klær, og det hender jeg setter inn i/ut av maskina. Det hender middagskoppene får stå til etter barnetv, og det hender stabler med ferdig brettet tøy ligger ved tørkestativet (eller på benken over tørketrommelen, avhengig av hvilken årstid det er).

Du må få kallen ut av 60-tallet.

Skrevet
Jeg er enig i det med mannen. Han bør også ta sin del av ansvaret. Kan ha rydde etter middag og for eksempel lage matpakker til barna til dagen etter? Det er tidsbesparende om morgenen.

Her sliter vi med det samme. Vi har tre barn, to store hunder og et forholdsvis stort hus. Jeg har også ønske/behov for å ha det rent og ryddig rundt meg.

Som hovedregel er det sånn at det er helt ryddig hver kveld når jeg legger meg og hver morgen når jeg drar på jobb. Jeg holder det ryddig hele tiden, og føler egentlig ikke at jeg rydder så mye opp, jeg bare holder det ved like - selv om det er krevende nok. Ungene er såpass store at vi ikke lenger har leker i stuen (yngste er fem år). De må rydde rommene sine selv, og hver kveld. Et par ganger i året tar vi en skikkelig opprydning av rommene deres, da synes de det er mye morsommere å holde det ryddig.

Når det gjelder fingermerker overalt, er det også noe som gjør meg sprø. Jeg tørker over det verste (det vil si alle stoler, bord og andre flater hvor det er synlig) hver dag når vi rydder etter middag. Da holder det seg ganske fint.

Nå har jeg vaskehjelp, etter å ha vært uten i flere måneder (første gang i dag :hoppe: ) Det er fantastisk og nesten en nødvendighet.

Tøy: Vaske hele tiden. Her går det ca to maskiner pr. dag, og jeg legger sammen med en gang det er tørt. Det gjør mannen og jeg i fellesskap.

Mange synes sikkert jeg har en høy terskel for hvordan det skal se ut i hjemmet mitt. Det stemmer garantert. Jeg kunne med fordel forsøkt å senke på kravene, hvilket jeg også tidvis har prøvd. Imidlertid har jeg så langt konkludert med at jeg blir mer stresset av å ha det rotete rundt meg enn det koster meg å rydde.

Jeg ser din greie.

Problemet mitt er at jeg har en på 1 år og en på 3 år. Og de krever oppmerksomhet HELE tiden!! Etter middag har jeg nesten ikke tid til å sette inn i oppvaskmaskinen før minstemann har rasert stua. (mannen jobber MYE, og er ofte ikke hjemme før sent)

Alle sier til meg "rydd opp med en gang, så blir det jo aldri rot." '

Vel, jeg har ikke tid!!!!!!!!!!!!

Tror jeg må bli streng på eldstemann, for han roter fælt uten å rydde etter seg..

Skrevet

Det ER helt naturlig med litt møkk og skitt rundt. Og ingen har blitt syke av et par hybelelefanter i hjørnet, støv på lampene, grus i gangen eller fingermerker på vinduene.

Jeg mener at arbeidsmengden man gjør på hjemmebane bør være forholdsvis jevnt fordelt, så lenge begge i paret også jobber like mye. Men alt innenfor rimelighetes grenser. Dersom den ene har støv på hjernen, så må den rett og slett rydde og vaske til h*n ser fanden og hans oldemor, men man kan ikke stille krav til at resten av familien ser hvert minste støvkorn og har tellekanter i skittentøyskurven.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Cluet her hos oss er å ta ting MED EN GANG. Gubben vaske opp kjelene før han setter maten på bordet. Tar han ca 2 minutter, og etter maten er det kun å rydde inn det vi har spist av i oppvaskmaskinen.

Han har ansvaret for klesvask/tørk, og lar det aldri bli for mye, og jeg har ansvaret for å brette sammen.

Han har tatt med gode ryddevaner inn i forholdet vårt, og vi klarer å ha det veldig ryddig og ganske rent til enhver tid, til tross for to unger.

Skrevet (endret)
Skulle gjerne fått han til å gjøre mer.. Men om det ikke går, om jeg var alenemor??

Jepp! Det er nok mange av dem!! *host* Ok, ok - det er nok mange av oss!

:)

Øh, nå ble svaret mitt litt feil, føler jeg. :fnise:

:ler:

Endret av Yihaa
Skrevet
Jeg ser din greie.

Problemet mitt er at jeg har en på 1 år og en på 3 år. Og de krever oppmerksomhet HELE tiden!! Etter middag har jeg nesten ikke tid til å sette inn i oppvaskmaskinen før minstemann har rasert stua. (mannen jobber MYE, og er ofte ikke hjemme før sent)

Tror jeg må bli streng på eldstemann, for han roter fælt uten å rydde etter seg..

Det er en utrolig slitsom tid!

Det gikk litt på halv tolv for meg også da (og nå :sjenert:), men det hjalp iallefall meg veldig å ha et nogenlunde ryddig utgangspunkt. Alle lekene behøver ikke være tilgjengelig hele tiden, bare sesongens klær og sko henger i gangen osv.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det ER vanlig, så slapp av :) Fingermerker og litt støv har da aldri tatt livet av noen, syns ikke du skal stresse så innmari med det. Når det gjelder rot bør jo folk rydde opp tingene sine selv, både unger og mann. Sikkert pes å være streng, men verdt det i lengden vil jeg tro.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg ser din greie.

Jeg er enig med Yihaa, dette er en slitsom tid. Jeg har fått mine med to års mellomrom, så jeg vet at det krever sitt å holde det ryddig.

Vi løste det ved å ha mange leker tilgjengelig i stua. Et helt skap var fullt av kasser med leker. Det var lett å rydde opp i eskene etter endt lekeøkt og stappe kassene inn i skapet. Dessuten ryddet vi bare etter at ungene var i seng, jeg orket ikke ha leker utover om kvelden. Når de er tre år så kan de også være med å rydde etter seg.

Det ER helt naturlig med litt møkk og skitt rundt. Og ingen har blitt syke av et par hybelelefanter i hjørnet, støv på lampene, grus i gangen eller fingermerker på vinduene.

Helt enig. Jeg er mye mer nøye på at det skal være ryddig istedet for at det skal være rent.

Jeg mener at arbeidsmengden man gjør på hjemmebane bør være forholdsvis jevnt fordelt, så lenge begge i paret også jobber like mye. Men alt innenfor rimelighetes grenser. Dersom den ene har støv på hjernen, så må den rett og slett rydde og vaske til h*n ser fanden og hans oldemor, men man kan ikke stille krav til at resten av familien ser hvert minste støvkorn og har tellekanter i skittentøyskurven.

Enig her også, i begge påstander. Og siden det er meg som her i huset er den mest nøye, så er det også meg mesteparten av arbeidet faller på. :sjenert: Hvertfall ekstraarbeidet.

Det er en utrolig slitsom tid!

Det gikk litt på halv tolv for meg også da (og nå :sjenert:), men det hjalp iallefall meg veldig å ha et nogenlunde ryddig utgangspunkt. Alle lekene behøver ikke være tilgjengelig hele tiden, bare sesongens klær og sko henger i gangen osv.

Ryddig utgangspunkt. Jepp, veldig enig. Mange har overlessede hus, som muligens ser fint ut når alt ligger på plass, men som bare gir et rotete inntrykk dersom en ting ligger på skrå. Løsningen for oss har vært minimalt med ting.

Jeg kjenner jeg blir litt nevrotiskglad her jeg sitter og tenker på hvordan det er å rydde. :fnise:

Skrevet

Bare spise ved kjøkkenbordet og alltid vaske emd klut før man går fra begrenser også fingermerker.

Gjest Elastica
Skrevet
Bare spise ved kjøkkenbordet og alltid vaske emd klut før man går fra begrenser også fingermerker.

:Nikke: Jeg hadde alltid en bunke Ikeakluter i kjøkkenskapet. En til hver gutt til hvert måltid, og vips opp i skittentøyet.

Skrevet

Takker for mange gode svar!!

Ryddig utgangspunkt er jo nettopp det jeg prøver på...

Jeg mener litt anderledes enn noen av dere, jeg mener rot er greit, bare det er rent. Men for at det skal være rent,eller kunne gjøre rent, må man rydde!! hehe..så da er det igang.

Jg rydder hver kveld før sengetid, men allerede etter frokost så ser det bomba ut. (ikke bestandig like ille...men dog!)

Tror jeg må sparke mannen litt da..

Men lurer...når man er hjemmeværende/arbledig... Da faller alt husarb på den? Når man er i 50% jobb, da skal du ta 50% mer hjemme,osv..helt til det er likt fordelt????? For gubben jobber jo mere enn meg... Jeg forventer heller ikke han skal gjøre like mye som meg.. Og han er flink ute i hage og på huset,bilen osv.. Hvor mye kan jeg forlange han skal vaske inne??

Jeg håper det går seg bedre til med tiden og når unga blir eldre!!!

Kanskje jeg kan bli flinkere til å rydde bort ting...kanskje ikke ha så mange sko stående fremme, ikke alt av jakker,ikke alt av leker osv...

Skrevet

Dersom du kun jobber 50%, så ville jeg sett på det som din hovedoppgave å holde huset i orden, ja. Spesielt dersom jeg tok hovedtyngden utendørs.

Skrevet

Jeg ser den. Unga spiser ved bordet, og jeg vasker dem. Men det er minsten som lager merker.. Han er å tar i alt, har hånden i munnen+++ Ja, da kommer merkene. (vi har glassbord,stereobenk,tvbenk.. og på vinduer og speil..)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ville nok ikke krevet at mannen vasket halvparten dersom jeg selv jobbet 50 %.

Skrevet

Dersom man får mark av fingerflekker, er vel matte overflaten svaret på de fleste frustrasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...