Gå til innhold

Hvor mange i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange inviterer dere i konfirmasjon? Og hvor mange gjester har det vært i andre konfirmasjoner dere har vært i?

Jeg prøver å danne meg et bilde av hva som er gjennomsnittlig. Ei venninne av meg holder på å arrangere en konfirmasjon med ca 80 gjester, og hun mener noe mindre enn det ville vært stusslig. "Man må jo invitere familien". (Selv om "familien" er slektninger som konfirmanten knapt har møtt og i hvertfall ikke ser på som familie) Jeg er ikke enig, og de fleste konfirmasjoner jeg har vært i har hatt 30-40 gjester. Og selv konfirmasjoner med 20 gjester har ikke vært stusslige, de har vært koselige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å understreke: Jeg vet at jeg ikke har noe med hvor mange gjester min venninne inviterer. ;)

Og jeg sier ikke noe til henne om mine tanker om dette heller. Men jeg ble bare nysgjerrig på hva som er vanlig siden hun sier det MÅ være godt over 50 gjester for at det skal være et skikkelig selskap.

Skrevet

I min familie er det vanlig at man inviterer tanter, onkler og søskenbarn, samt besteforeldre og evt. faddere utenom. I tillegg inviterte jeg bestevenninna mi. Det vil si hos oss ca. 20 stykker til middag. Så ble det bedt ca. like mange til kaffe. Koselig, og mer enn nok folk!

Skrevet

I min slekt er det kun vanlig med tanter, onkler, fetre, kusiner og besteforeldre.

Vi har vært mellom 20-35 personer i de 16 konfirmasjonene i slekten så langt.

Jeg synes det er helt villt hvordan folk har begynt å ta av med konfirmasjoner nå. Det er jo like mye kav som med bryllup. Jeg fatter ikke poenget.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Vi hadde tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre og gode venner. Slekten er ikke særlig stor så med vennene endte vi på 28 personer, akkurat passe stort for meg. Vi syntes vi hadde ordentlig selskap likevel, men det får nå bli opp til folk selv hvor mange de ønsker å invitere. Ingen sitter på malen for hva som er riktig. :)

Skrevet

Vi har vært ca 40 i våre konfirmasjoner.Kun bestefar,tanter,onkler og søskenbarn. Passe stort selskap.

Skrevet
Vi har vært ca 40 i våre konfirmasjoner.Kun bestefar,tanter,onkler og søskenbarn. Passe stort selskap.

Hva hadde dere gjort tror du dersom søskenbarna var voksne, hadde giftet seg og fått egne barn? Hadde alle søskenbarnas ektefeller og barn også blitt invitert?

Gjest strykebrett
Skrevet

Vi var 16 personer tilsammen i min konfirmasjon. Har ikke så stor slekt jeg. Men det var en veldig fin dag og ett bra selskap likevel syns jeg. Hva skulle vi gjort om man måtte ha minst 50 for at det skulle være "ordentlig" mon tro? Invitere tilfeldige mennesker på bussen, alle i klassen og lærerne med for å fylle opp? :ler:

Skrevet
Vi var 16 personer tilsammen i min konfirmasjon. Har ikke så stor slekt jeg. Men det var en veldig fin dag og ett bra selskap likevel syns jeg. Hva skulle vi gjort om man måtte ha minst 50 for at det skulle være "ordentlig" mon tro? Invitere tilfeldige mennesker på bussen, alle i klassen og lærerne med for å fylle opp? :ler:

Ny forretningsidé: Utleie av gjester til konfirmasjon, dåp og bryllup. :ler:

Gjest antigartner
Skrevet

Er det en forglemmelse blant mange her, eller er det virkelig ikke vanlig hos andre enn Wadjet å invitere faddere?

Til TS:

De fleste konfirmasjonene jeg har vært i har hatt 40 - 50 gjester. Dette kommer først og fremst av at den ene grenen av min familie består av et litt over gjennomsnittlig antall tanter og onkler. Dermed blir det ofte mange gjester i konfirmasjoner og andre familiesammenkomster.

Jeg er enig med deg i at antall gjester ikke har så stor betydning for om det blir et "skikkelig selskap". Et mindre antall kan gjerne gjøre selskapet vel så trivelig.

Skrevet
Er det en forglemmelse blant mange her, eller er det virkelig ikke vanlig hos andre enn Wadjet å invitere faddere?

Til TS:

De fleste konfirmasjonene jeg har vært i har hatt 40 - 50 gjester. Dette kommer først og fremst av at den ene grenen av min familie består av et litt over gjennomsnittlig antall tanter og onkler. Dermed blir det ofte mange gjester i konfirmasjoner og andre familiesammenkomster.

Jeg er enig med deg i at antall gjester ikke har så stor betydning for om det blir et "skikkelig selskap". Et mindre antall kan gjerne gjøre selskapet vel så trivelig.

Det er vel relativt vanlig at man velger slektninger som faddere? I min slekt er alle faddere enten besteforeldre eller tanter/onkler. Og en av grunnene til det, er nettopp at man skal unngå at når man kommer til konfirmasjonen, så "må" man invitere en venn/venninne man slettes ikke er venner med lengre ;) Så vi inviterer bare besteforeldre, søskenbarn og tanter/onkler, og fadderne befinner seg blant disse.

Skrevet

Jeg har en ganske liten familie, men vi inviterte tanter, onkler, søskenbarn og to faddere. Ingen besteforeldre var i live. Ville invitert to bestevenninner også hadde det ikke vært for at vi konfirmerte oss på samme dag.

Vi ble 20 stykk til sammen. Hadde konfirmasjonen hjemme, så det passet veldig fint.

Personlig har jeg den regelen både for konfirmasjon og bryllup at jeg ikke inviterer noen jeg ikke bryr meg om å ha der. Altså noen jeg enten ikke har kontakt med lenger eller aldri har hatt noe forhold til. Ofte så bryr jo ikke den gjesten seg om å komme uansett.

Skrevet

I konfirmasjonene hos oss har antallet ligget på mellom 20-30 personer tilsammen. Er ikke behov for å invitere bare for å ha et høyt antall gjester. Vi inviterer kun de nærmste i familien, besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler.

Skrevet

Skal feire konfirmasjonen til min datter om få dager og vi blir 27 tilsammen. Synes det er nok. Bare de nærmeste er invitert av venner og familie. Dvs de som har sett henne vokse opp og som har stilt opp for henne opp igjennom årene.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

I min konfirmasjon var vi 26, samt noen få som kom til kaffe. Det var iallefall tanter, onkler, søskenbarn, faddere, besteforeldre, ingiftet slekt, barn til søskenbarn+ noe slekt lenger ut som vi har kontakt med.

Man trenger ikke å være så mange, det er da like hyggelig med få.

Skrevet
Ny forretningsidé: Utleie av gjester til konfirmasjon, dåp og bryllup. :ler:

Ja, hvorfor finns ikke disse firmaene? Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få brylluppet mitt til å overstige 30 gjester en gang!

Skrevet

Inviterte kun den nærmeste familie. Ca 20-25 stk

Enkelt og greit.

Så kanskje konfirmanten hadde et par venner.

Ikke alle venner som blir konfirmant samme dag :)

Skrevet

Inviterer kun de nærmeste.

søsken,søskenbarn,besteforelder osv 65 stk.

Skrevet

I våre konfirmasjoner var det 12-13 gjester med konfirmanten. Det var kjempekoselig, vi kunne ha det hjemme, siden det ikke var så mange, og dermed ble det billigere.

Konfirmantens foreldre, besteforeldre, søsken ,søskenbarn, tanter og onkler var i konfirmasjonene.

Skrevet
Ja, hvorfor finns ikke disse firmaene? Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få brylluppet mitt til å overstige 30 gjester en gang!

Vi var 25 gjester i vårt bryllup, med venner og familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...