Gå til innhold

Konfirmasjonsgave

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Det er litt fælt å si det, men jeg (og alle vennene mine) fikk bunad til konfirmasjonen vår. Og det var liksom ikke en del av gaven ellers. Det var liksom bare noe alle skulle ha når de konfirmerte seg...

(Prøver å si at jeg ville - på den tiden - hatt liten forståelse for at det var gaven.)

edit: og ja, jeg var et barn som "har alt" :)

Opps. Mine barn fikk bunad i gave fra oss. Men de virker ikke misfornøyde. jeg trodde det var vanlig at bunad var gaven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg syns absolutt han bør få et eget hus jeg,da han har alt fra før,,,forresten et luksusproblem og overflødig spørsmål,tenk på alle som ikke har alt

Overflødig spørsmål? Skulle vi la være å gi ham noe til konfirmasjonen fordi "alle ikke har alt"?

Skrevet (endret)
Opps. Mine barn fikk bunad i gave fra oss. Men de virker ikke misfornøyde. jeg trodde det var vanlig at bunad var gaven.

Sier ikke at det er noe galt i det (tvert imot). Bare at det er første gang jeg har hørt om at det er selve gaven. Synes det er en flott gave :)

edit: så lenge ungen ønsker seg det dog. En annen ting er at jeg kjenner nesten ingen gutter som liker bunad, selv om jeg selv synes guttebunad er fint :/

Endret av Phaedra
Skrevet
Sier ikke at det er noe galt i det (tvert imot). Bare at det er første gang jeg har hørt om at det er selve gaven. Synes det er en flott gave :)

edit: så lenge ungen ønsker seg det dog. En annen ting er at jeg kjenner nesten ingen gutter som liker bunad, selv om jeg selv synes guttebunad er fint :/

Han ønsker seg ikke bunad, har allerede foreslått det. Dessuten er han ikke utvokst ennå, og har siste året vokst 15 cm. Far er nærmere to meter høy, så jeg er redd bunaden kan bli for liten.

Gjest antigartner
Skrevet

Som det er sagt tidligere, en konfirmasjonsgave fra foreldrene bør være noe som har en form for varig verdi. Jeg foreslo tidligere en opplevelses-/dannelsesreise, men hvis dette ikke er aktuelt finnes det andre alternativer.

Et forslag til en tradisjonell gave med både symbolikk og langvarig verdi er en klokke. Jeg ville heller lagt 5 - 15.000 i en klassisk herreklokke enn i en TV.

Det er kanskje ikke den gaven han vil synes er aller flottest samme dag, men i ettertid vil det være noe han husker, gleder seg over og setter pris på.

(Jeg har, og bruker, fremdeles den klokken jeg fikk av mine foreldre til min konfirmasjon for over 20 år siden. )

Skrevet
[..]

Et forslag til en tradisjonell gave med både symbolikk og langvarig verdi er en klokke. Jeg ville heller lagt 5 - 15.000 i en klassisk herreklokke enn i en TV.

Det er kanskje ikke den gaven han vil synes er aller flottest samme dag, men i ettertid vil det være noe han husker, gleder seg over og setter pris på.

(Jeg har, og bruker, fremdeles den klokken jeg fikk av mine foreldre til min konfirmasjon for over 20 år siden. )

Igjen så tror jeg dette kommer helt an på personen. Min bedre halvdel har en gutt som skal konfirmere seg til neste år, og jeg vet at gutten HELT sikkert ville syntes vi var forfærdelige teite hvis vi ga ham en klassisk herreklokke. Og med tanke på at faren hans aldri vet hvor klokka si er, eller han noen som helst attachment til klokker (har spesifikt bedt om å ikke få det i gave selv i mange år) så utgår det helt hos oss ;)

Jeg synes det er helt greit å gi gutten det han har mest glede av nå (det være seg TV eller reise eller datamaskin eller moped), i stedet for å gi noe varig som han muligens ikke har glede av noen sinne.

Når det er sagt så fikk jeg så og si bare penger til min kofirmasjon, og det fikk de fleste av mine venner også. Det samme gjelder min bedre halvdel (han sparte til moped), min lillebror og mine kusiner som hadde konfirmasjon i fjor. Gjett hva vi brukte alle disse pengene på? Flyktig underholdning ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Bedre å gi ham noe han faktisk blir glad for, enn noe som sannsynligvis aldri kommer til å bli tatt frem fra loftet. Dannelsesreiser hvor man lærer om historie og kulturer, tror jeg nok dessverre ikke er en typisk 14-15 årings våte drøm, med mindre han er veldig interessert i slikt da.

Skrevet

Foreldrene mine kjøpte kunst til oss da vi ble konfirmert. Skulle ønske jeg hadde fått broren min sitt maleri istedenfor mitt, men ideen syns jeg er kjempegod. På dagen hadde jeg nok vært gladere for noen sedler i en konvolutt, men de fleste får jo endel penger til konfirmasjonen sin uansett.

Skrevet

Hva med å kjøpe en liten ting han ønsker seg og gi en sum til veldedighet. Hjelpe noen som ikke " har alt"... Det er mange organisasjoner som støtter gode saker både lokalt og utenfor landegrensene.

Det er mange konfirmanter som kunne trenge en slik "gave med mening" oppi alt penge- og gavehysteriet...

Gjest Konfirmant
Skrevet

Kanskje en bil hadde vært en ide... Kanskje en litt billig en så han har noe å mekke på, så kan han bruke den når han har fått lappen? BMW er jo en bil som de fleste ungdommer ønsker seg.

Skrevet

Helt enig med sistnevnte skribent, en BMW er jo meget bra, en stor en kanskje...

Ideen med nytt hus er også veldig god!

Skrevet

Bunad er ikke et lurt valg å gi gutter til konfirmasjonen ! Guttene er gjerne ikke ferdige å vokse,og gutte/herrebunader er ikke så lette å legge ut/ned som en damebunad.

Jeg kjenner flere som har lovt å betale bunad til sønnen om han skulle ønske det senere .

Vår sønn får penger og en skikkelig Leatherman.

Gjest Gjest_tine_*
Skrevet

Jeg er ganske ung (20år), men synes også at konfirmasjonsgaven fra foreldrene skal være noe "stor og varig". Vi jentene fikk bunad til konfirmasjonen - guttene mener jeg fikk akjser eller noe verdipapirer. Det er jo snakk om en forholdsvis stor sum (siden bunaden kostet ca 20.000 fikk brødrene mine noe tilsvarende) - og jeg synes ikke disse bare burde gå til "fjas".

Andre ideer..hmh..

Hva med å kjøpe et skikkelig kamera - speilrefleks? Eller en moped, en god sykkel.. Tenker at konfirmasjonen er en god anledning til å gi barnet noe de ønsker seg - men av ekstra god kvalitet (virkelig gode alpinski/kamera/sykkel osv)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hva med å kjøpe en liten ting han ønsker seg og gi en sum til veldedighet. Hjelpe noen som ikke " har alt"... Det er mange organisasjoner som støtter gode saker både lokalt og utenfor landegrensene.

Det er mange konfirmanter som kunne trenge en slik "gave med mening" oppi alt penge- og gavehysteriet...

utrolig god tanke, men helt ærlig tror jeg de fleste ungdommer ville bli skuffa over en slik gave..! virkelig, trist, men dog så sant!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...