Gå til innhold

Kul nederst på ryggen

Fremhevede innlegg

Skrevet

For omtrent en måned siden falt jeg ned en trapp og fikk en kul nederst på ryggen, rett over halebeinet. Smerten forsvant etter et par dager, men kulen var der fortsatt. Nå den siste uken har kulen hovnet opp noe fryktelig, og er veldig øm.

Noen som vet hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Mulig det har blitt en byll der. Synes du skal gå til lege, du kan bli skikkelig syk med feber osv og bør begynne på antibiotika. Altså hvis det er en byll, noe jeg ikke vet.

Skrevet

Jeg har en kul på ryggen (høyre opp en din virker det som) Har også slått halebenet kraftig for noen år siden. Og har en liten prolaps 4\5 ledd.

"min kul" har legen bekreftet er en fettkul (har mange slike ellers på kroppen og) Siden den ligger så nær ryggsøylen følger legen og jeg med på den. Vokser den bør den fjernes.

I perioder virker det som den hovner noe opp, klør \irriterer litt. Mulig det kan ha forde jeg er "obs" på den at det klør og at den hovner opp ved noe berøring. De andre fettkulene kan gjøre det samme også.

En slik fettkul er ikke farlig. Den kan irritere og blir den veldig stor bør den fjernes. Kommer og an på hvor på kroppen den er og om den presser på andre ting som nerver,blodårer eller ben.

Som sagt så har jeg flere slike fettkuler (arvelig belastet) Også en i hodet. (trodde først jeg hadde slått meg, men så ble den ikke borte) Tross i at den som er der er ganske stor er den vist ikke farlig.

Uansett er det lurt å ta en sjekk hos legen.

Ikke minst for at du skal slippe usikkerheten på hva det er. Er ofte usikkerhet og bekymring som kan være det værste.

Skrevet
For omtrent en måned siden falt jeg ned en trapp og fikk en kul nederst på ryggen, rett over halebeinet. Smerten forsvant etter et par dager, men kulen var der fortsatt. Nå den siste uken har kulen hovnet opp noe fryktelig, og er veldig øm.

Noen som vet hva dette kan være?

Det høres ut som samme som jeg har. Har hørt flere navn, men de er visstnok ikke det samme: Tvilling, kong, sakralcyste. Det er en åpen gang under huden, som kan bli betent. I mitt tilfelle kom det av hår som hadde grodd innover, men det skal også være vanlig hos ryttere.

Det er slett ikke sikkert at du har det samme som meg, men hvis det er det, vil den betente kulen sannsynligvis til slutt sprekke og væske. Ingen vei utenom legen da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...