Gjest anonym92 Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 hei, jeg er en jente på 16 år, begynnte på p-piller for litt siden og fikk 18 dager med mensen. (har hørt det kan fremkalle sopp?) etter dette har det klødd og svidd sykt masse nesten hele tiden. Spesiellt er det vondt under samleie. jeg er ganske rød og det gjør vondt å tisse. En liten stund hadde jeg en del mere utflod, men nå så er det nesten ingenting. Det bare klør og svir. Tror dere dette kan være sopp? bør jeg gå til lege? eller kan jeg prøve med en soppkur først? håper noen kan hjelpe meg. Er egentlig litt redd for og gå til lege:s
Gjest anonym92 Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 pliiiiz, kan noen svare, trenger svar fort
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Det høres ut som sopp, samtidig kan det hende at du har en uvi om det svir når du tisser. Man skal egentlig gå til lege for å sjekke om det er sopp første gang man får det, for å utelukke andre ting (særlig hvis du har hatt sex og kan være smittet av kjønnsykdommer). Men det er vel mange som egenbehandler, undertegnede inkludert... Hvis du ikke får rask bedring av soppkuren skal du i hvert fall oppsøke lege.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Canesten på apoteket virker raskt mot sopp. Hvis du ikke har sopp er det ikke farlig å bruke det likevel, det vil bare ikke ha noen effekt. Hvis det svir når du tisser kan det være urinveisinfeksjon, men det er forskjell i svien, hvis det føles sårt og svir på utsiden er det mest sannsynlig ikke det men sopp, hvis svien kommer lenger innefra kan det være uvi. Man kan jo faktisk pådra seg begge deler, men jeg syns det høres ut som en soppinfeksjon. Hvis soppkuren ikke har effekt kan en urinprøve gi svar på både uvi og kjønnsykdommer.
Gjest anonym92 Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 tusen takk =) er egentlig nesten helt sikker på at det ikke er en kjønnsykdom. Har bare ligget med kjæresten min. Har snakket med han om problemet mitt, han forsikret meg om at han ikke har kjønnssykdom. Siden dette er første gangen jeg har sopp burde jeg kanskje dra til lege først. Men tror dere kanskje jeg alikevell kunne prøvd Canesten først? Eller kan det være farlig uten å rådføre seg med en lege? Håper helst å slippe en tur til legen ;p
Gjest lucy d-.-b Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Canesten kan kjøper reseptfritt på apotek, og sånn sett er det ingenting i veien for at du kan prøve det før du går til lege. Du kan jo snakke med en på apoteket også. Jeg har aldri hørt at behandling med Canesten hvis man ikke har sopp er farlig, og det står nøye beskrivelse av hvordan du behandler deg i pakken du kjøper. Ellers er det ikke noe problem å gå til legen med slike problemer, det er jobben deres og de er vant med det, så det er ingenting å være flau for. Jeg tror ikke det er mange jenter som aldri har problemer med underlivet. Når det gjelder kjønnssykdommer lønner det seg uansett å ta en test for klamydia hver gang du får en ny partner, selv om partneren selv mener han/hun ikke har det. Jeg tok det etter at jeg ble sammen med kjæresten min, selv om jeg stoler på det han sier. Man vet ikke alltid alt om sin egen kropp, og klamydia er av den typen som man kan ha uten å være klar over det. I værste fall kan man bli steril. Nå prøver jeg ikke å skremme deg, bare gi et generelt råd, for jeg tror ikke du har klamydia. Jeg hadde prøvd en kur med Canesten, og merker du ikke forskjell i løpet av noen dager bestill en time hos legen.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 takker =) nå har jeg prøvd canesten i 3 dager, merker litt forskjell, men det er fortsatt ikke bra. Er fortsatt veldig rød, men det svir bare når jeg smører på kremen. Kløingen merker jeg nesten ingenting av, bare av og til. Selv om det bare er gått 3 dager er jeg ikke helt sikker på om canestenen har funket enda. Åsså er det noe annet som jeg synnest er litt rart. Det kommer ut noe som på en måte er litt "kornete". Har lest at det er normalt, bare det at jeg blør på en måte også. Blør ikke sånn skikkelig, men det som kommer ut er på en måte rosa? Vet noen hva det kan være?? er veldig bekymret.
Gjest anonym92 Skrevet 18. april 2009 #8 Skrevet 18. april 2009 takker =) nå har jeg prøvd canesten i 3 dager, merker litt forskjell, men det er fortsatt ikke bra. Er fortsatt veldig rød, men det svir bare når jeg smører på kremen. Kløingen merker jeg nesten ingenting av, bare av og til. Selv om det bare er gått 3 dager er jeg ikke helt sikker på om canestenen har funket enda. Åsså er det noe annet som jeg synnest er litt rart. Det kommer ut noe som på en måte er litt "kornete". Har lest at det er normalt, bare det at jeg blør på en måte også. Blør ikke sånn skikkelig, men det som kommer ut er på en måte rosa? Vet noen hva det kan være?? er veldig bekymret. dette var fra anonym92 btw
Gjest lucy d-.-b Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Har du tatt Canesten stikkpille? Den løser seg nemlig opp inne i skjeden og kommer ut som små klumper/pulver. Hva står det i pakningsvedlegget ang virketid? Hvis du ikke føler at det har blitt noe særlig bedre så ville jeg bestilt time hos lege som tidligere anbefalt. Hvertfall når du sier du er såpass bekymret. Det er ikke morsomt å gå rundt og være redd. Hvorfor du blør litt er jo ikke lett å vite, jeg ville gått til legen jeg.
PecanPie Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Som sagt over her er det kornete stikkpillen som kommer ut igjen, dersom du har tatt den selvfølgelig. Siden du sier du nettopp har begynt på p-piller vil jeg tro at det rosa kan være en mellomblødning. Foreløpig ville jeg ikke bekymret meg, men dersom du ikke blir bedre etter endt kur ville jeg tatt en tur til legen. Du må bare huske å slutte på kuren, mine erfaringer tilsier at det kan virker som om det ikke har noen virkning hvis du "glemmer" å slutte på kuren. Lykke til
Gjest Gjest_Lina_* Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Ofte virker canesten ganske raskt dersom man tar stikkpille+krem kur. Viktig å være nøye med krem og følge pakningsvedlegget. Husk at kjæresten din må også behandles. Selv om gutter ikke har symptomer er de smittet dersom kjæresten har det. Canestenkrem to ganger om dagen noen dager tar knekken på det. Mange jenter er plaget med gjenntatte soppangrep siden de kun behandler seg selv og ikke partneren. For min del får jeg raskt "tilbakefall" dersom jeg bruker canesten. Jeg får derfor resept på en pille av legen som tar infeksjonen. Dersom du fortsatt er plaget vil jeg absolutt anbefale et legebesøk. Husk at dette er profesjonelle mennesker, og det du har er et veldig vanlig problem som raskt kan hjelpe deg på best mulig måte. En legetime koster bare en drøy hundrelapp.
Gjest anonym92 Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Hmm, mulig blødningene kan være en mellomblødning ja. Håper da iallefall det. Jeg bruker både stikkpiller og krem=) Har vært ganske nøye med å brukt det akkurat slik som det står i pakkningsvedlegget. Føler at kuren har begynnt å funke litt, men er fortsatt ikke helt sikker :/ Må kjæresten behandles? Har hørt ganske mye om at en soppinfeksjon ikke er smittsom over til partner. Stemmer ikke det da? ;o
Gjest lucy d-.-b Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 (endret) Du kan lese litt her hvis du vil ha mer informasjon: Apotek1 og Lommelegen. Endret 22. april 2009 av lucy d-.-b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå