Flua Skrevet 14. april 2009 #1 Del Skrevet 14. april 2009 Skriver man: Gratulerer med dagen Eva! eller Gratulerer med dagen, Eva! ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 14. april 2009 #2 Del Skrevet 14. april 2009 Skriver man: Gratulerer med dagen Eva! eller Gratulerer med dagen, Eva! ? Sier du : Gratulere med dagen.................................................Eva?? For det gjør ikke jeg Uten komma bruker jeg hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 14. april 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 14. april 2009 Uten komma bruker jeg hvertfal Mee too! Men, heftig diskusjon her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. april 2009 #4 Del Skrevet 14. april 2009 Skriver man: Gratulerer med dagen Eva! eller Gratulerer med dagen, Eva! ? Den siste setningen er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fragment Skrevet 14. april 2009 #5 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg ville også skrevet det med komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 14. april 2009 #6 Del Skrevet 14. april 2009 Lengden på en pause i setningen er ikke alltid en god nok pekepinn for tegnsetting. Det skal være komma i setningen, som eksempel 2. Jeg klippet følgende ut fra Språkrådets nettsider: 6 Komma foran og etter tiltaleord, svarord og utropsord: Ole, kan du komme hit? Kom hit med deg, din gjøk! Ja, det forstår jeg godt. Hei sann, den satt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #7 Del Skrevet 15. april 2009 Med komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 15. april 2009 #8 Del Skrevet 15. april 2009 Hvis man sammenlikner setningene: Gatulerer med dagen, Eva! og Gratulerer med dagen i dag. Hører man at den første setningen uttales med en liten forandring i tonefallet, og en anelse lenger pause før Eva enn mellom de andre ordene, siden Eva er et tiltaleord. Så ja, det skal være komma, og det er faktisk mulig å høre det på uttalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 16. april 2009 #9 Del Skrevet 16. april 2009 Helt enig i at setningen bør ha komma! Kommaet vil fremheve uttalen av "dagen", mens setningen uten komma har synkende tonefall hele veien. Antigartners eksempler fra www.sprakrad.no (mye gøyere å skrive nettsidenavnet enn "Språkrådet", he-he) illustrerer dette godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #10 Del Skrevet 16. april 2009 Komma, komma, komma, komma, komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 16. april 2009 #11 Del Skrevet 16. april 2009 Komma, komma, komma, komma, komma. "Gratulerer, med, dagen, Eva,!" ? (Hi-hi, bare tuller) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #12 Del Skrevet 18. april 2009 Det skal være komma foran navn i direkte tiltale. Hei, Eva! Gratulerer, Eva! Kan du komme hit en tur, Eva? (De aller, aller fleste skriver bare "Hei Eva" i brev o.l., men det korrekte er altså "Hei, Eva".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. april 2009 #13 Del Skrevet 24. april 2009 Skriver man: Gratulerer med dagen Eva! eller Gratulerer med dagen, Eva! ? Tja, ikke helt sikker, men synes et komma her mer får det til å virke som at det er Eva som sier gratulerer med dagen til en eller annen. Altså at kommaet erstatter et hilsen Eva. Hvorfor ikke heller skrive: Hei Eva! Gratulerer med dagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 24. april 2009 #14 Del Skrevet 24. april 2009 Tja, ikke helt sikker, men synes et komma her mer får det til å virke som at det er Eva som sier gratulerer med dagen til en eller annen. Altså at kommaet erstatter et hilsen Eva. Hvorfor ikke heller skrive: Hei Eva! Gratulerer med dagen! Du mener vel "Hei, Eva"? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #15 Del Skrevet 24. april 2009 Tja, ikke helt sikker, men synes et komma her mer får det til å virke som at det er Eva som sier gratulerer med dagen til en eller annen. Altså at kommaet erstatter et hilsen Eva. Hvorfor ikke heller skrive: Hei Eva! Gratulerer med dagen! Ja, da har det altså kommet så langt at folk faktisk ikke forstår hva som blir sagt, når man bruker komma på korrekt måte. Trist. Jeg har også registerert at ikke engang Morgenbladets korrekturleser mestrer kommareglene; det er konsekvent fire-fem kommafeil pr. side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 2. mai 2009 #16 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg ville også skrevet med komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 8. mai 2009 #17 Del Skrevet 8. mai 2009 Et spørsmål. Finnes det en regel i norsk at vi må bruke komma foran navnet når vi snakker med denne personen? Som i Gratulerer med dagen, Eva! eller Eva, hvordan går det med deg? Ikke bare pga pausen, men som en regel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 8. mai 2009 #18 Del Skrevet 8. mai 2009 Hei, Nadir Det er en regel i norsk at det skal være komma i forbindelse med tiltaleord. Sitatet nedenfor er fra et tidligere innlegg i denne tråden og er klippet fra Språkrådets nettsider. Jeg klippet følgende ut fra Språkrådets nettsider: 6 Komma foran og etter tiltaleord, svarord og utropsord: Ole, kan du komme hit? Kom hit med deg, din gjøk! Ja, det forstår jeg godt. Hei sann, den satt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 8. mai 2009 #19 Del Skrevet 8. mai 2009 Tusen takk Det er godt å vite at norsk har regler likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå