Gjest Poirot Skrevet 15. juli 2003 #1 Skrevet 15. juli 2003 Jeg er av den mening at de aller fleste i Norge har penger til å støtte en god sak. Men alle kan ikke støtte alt. Imidlertid mener jeg at alle burde ha et bevisst forhold til dette, og se seg ut en eller annen sak de støtter mer eller mindre jevnlig. Her leser vi om hvor mye sminke noen har, dyre sengetøy, bryllup og ferier, det er klart de fleste av oss har råd! Selv har jeg SOS-fadderbarn (gikk fint selv om jeg var student også) til 200 kr mnd. Gir ellers litt til Frelsesarmeen i ny og ne. Hva gjør du?
Gjest Vega Skrevet 15. juli 2003 #2 Skrevet 15. juli 2003 Jeg støtter ikke veldedighet og innsamlingsaksjoner. Mener det er statens ansvar, f.eks. hjerteaksjonen osv. Vi skatter nok fra før. Fadderbarn og Frelsesarmeen er vel de jeg kan tenke meg å støtte - Frelsesarmeen gjør mye bra i andre land også.
jordbær Skrevet 15. juli 2003 #3 Skrevet 15. juli 2003 Jeg har ikke fast-trekk til en spesiell sak. Pleier å gi til dem som kommer på døren :-) Enig med deg. Alle kan gi. Om det er 500 eller 10kr.. alle monner drar!
Fakse Skrevet 15. juli 2003 #4 Skrevet 15. juli 2003 Støtter Norsk Luftambulanse. De gjør mye bra, samtidig som det gir meg flere fordeler å være medlem der. Jeg SKAL komme meg på ett av de gratis førstehjelpskursene snart... Har tenkt å støtte CARE (som reklamerer her på siden noen ganger), virker som de gjør seriøst arbeide, og de har heller ikke et religiøst fundamente, noe som er viktig for meg. Vil også ha et fadderebarn i SOS-barneby i nord-russland, fordi å hjelpe noen av "naboene" våre. Det er så utrolig forskjell på levestandard here oppe i nord, bare over den korte distansen bort til Murmansk/Arkangelsk. De har hjulpet oss, så nå kan vi hjelpe dem. Ellers støtter jeg litt sånn tilfeldig, når det dukker opp saker jeg sympatiserer med. Men gir aldri til noen med religiøst fundamente. Blanding av nødhjelp og misjonering synes jeg ikke noe om...
Gjest Lea Skrevet 15. juli 2003 #5 Skrevet 15. juli 2003 Jeg har tidligere støttet litt av hvert jeg... i perioder. Nå har jeg ingen faste trekk eller innbetalinger, men både jeg og sambo er ganske flinke til å gi til Frelsesarmeen, når vi går forbi. Vi synes begge at de gjør mye bra og de er ikke pågående, slik som mange andre.
chimp Skrevet 15. juli 2003 #6 Skrevet 15. juli 2003 Er medlem i Redd Barna. Har dessuten sagt ja til å sitte i komitte i min kommune i forbindelse m høstens innsamlingsaksjon på TV til inntekt for Redd Barna. Så har jeg månedlig trekk til World Wildlife Fund. Så har vi fadderbarn (jente) i India. Skulle vel eg. vært medlem av Amnesty, en el annen miljøvernorganisasjon og dyrevernorganisasjon, men pengene strekker bare ikke til....enkelt og greit!
Gjest Liten Skrevet 15. juli 2003 #7 Skrevet 15. juli 2003 Har et fadderbarn i Plan og støtter gjerne Frelsesarmèen, Amnesty og Kreftforeningen med litt penger i ny og ne. En kan ikke støtte alle som trenger det og som en har sympati med, så jeg har valgt meg mine gode formål. Og jeg irriterer meg på alle disse som overfaller deg på gata her i Oslo og prøver å svartmale samvittigheten din for å få deg til å støtte sitt formål. :x Bruker å svare at jeg allerede har valgt mine formål. Jo mer aggressivt de oppsøker meg, jo mindre sjanse for støtte.
Gjest lekebøll Skrevet 15. juli 2003 #8 Skrevet 15. juli 2003 Ingen. Jeg har planer om å skaffe meg et eller flere fadderbarn, men da må jeg først ha en litt mer stabil situasjon økonomisk sett - selv, først. Og som kjent, så hjelper det lite "å ha planer". Så nei, jeg støtter ingen på fast basis.
missmia Skrevet 15. juli 2003 #9 Skrevet 15. juli 2003 Jeg støtter ingen fast, men gir litt til dyrebeskyttelsen og frelsersarmeen, disse syntes jeg er viktige organisasjoner.
Gjest 10na Skrevet 15. juli 2003 #10 Skrevet 15. juli 2003 Jeg arbeider som frivillig vakt ved Krisesenteret. Har vakter her 3-5 ganger pr. mnd. I tillegg til det pleier jeg dann og vann bake kake, boller e.l som jeg kjører ut til Varmestuens Venner. Det er mitt bidrag for å gjøre verden til et bedre sted å være for de som ikke er like vel forunt som meg selv.
Tatum Skrevet 15. juli 2003 #11 Skrevet 15. juli 2003 Frelsesarmeen og Kirkens Nødhjelp er øverst på lista. For å støtte arbeidet de gjør med de narkomane og andre vanskeligstilte her i Oslo. I hodet mitt ønsker jeg også å støtte kreftforeningen. Kjenner for amnge som er rammet av denne jævlige sykdommen. Har bare ikke funnet måten å gjøre det på. Folk som ringer meg på telefonen for å få penger, får aldri noe!!! Jeg er drittlei av den sleipe måten de introduserer seg på. Funker kanskje på gamle damer men ikke på meg ...
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #12 Skrevet 15. juli 2003 Har støttet Norsk Luftambulanse i 9 år. Syns Frelsesarmeen gjør en god jobb, så der bidrar jeg litt i blandt også!
Gjest marit-a Skrevet 15. juli 2003 #13 Skrevet 15. juli 2003 Jeg støtter Strømmestiftelsen. Har både fadderbarn (200 kr i mnd) og gir jevnlig en del til penger som jeg ber dem bruke til mikrolån. Dette er lån som gis til mennesker som ellers ikke ville fått lån for å starte egen virksomhet. Om de som har fått lånet klarer å betale det tilbake kan flere få hjelp av de samme pengene, og om de ikke klarer betale tilbake blir de ikke utsatt for sanksjoner fra långiver. Synes det er en god ide å gi mennesker muligheten til å skape seg et bedre liv og komme varig ut av sin fattigdsom, fremfor "brannslukkingshjelp", selv om dette selvsagt også er en nødvendighet i dagens verden.
tuji Skrevet 15. juli 2003 #14 Skrevet 15. juli 2003 Har fadderbarn i SOS Barnebyer, og er fast giver til Kirkens Nødhjelp.
Gjest indiangranny Skrevet 15. juli 2003 #15 Skrevet 15. juli 2003 Hei :D Jeg har to fadderbarn via SOS barnebyer i India en jente og en gutt. Jeg støtter Kirkens nødhjelp og Frelsesarmeen ved siden av det andre jeg gir penger til.Hver jul betaler jeg 300 til de som ordner meg juleribbe og mat til byens løse fugler på julaften.Jeg synes det er et must når en selv sitter hjemme og har det godt.
tuji Skrevet 15. juli 2003 #16 Skrevet 15. juli 2003 Nå kom jeg på at jeg ikke har betalt til SOS Barnebyer denne måneden :-? I tillegg til de jeg støtter fast, gir jeg til Frelsesarmeen rundt jul. De gjør en kjempeviktig jobb, og jeg liker godt at de er så inkluderende.
Gjest Poirot Skrevet 15. juli 2003 #17 Skrevet 15. juli 2003 jeg liker godt at de er så inkluderende. ...med unntak av homofile frelsessoldater... :x
tuji Skrevet 15. juli 2003 #18 Skrevet 15. juli 2003 Det er sant. Tenkte på at de hjelper alle, ikke bare de som vil være kristne.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 15. juli 2003 #19 Skrevet 15. juli 2003 Jeg har fadderbarn (jente i Afrika) gjennom SOS barnebyer. Liker konseptet deres, og ser det som en fin måte å bidra med litt på. CARE er forøvrig en religiøs organisasjon (til en eller annen lenger opp som mente det ikke var det) det er en katolsk org. Jeg sier ikke dermed at de driver med misjonering, så vidt jeg vet gjør de ikke det. Men - det "kristne fundamentet" er der.
Fakse Skrevet 15. juli 2003 #20 Skrevet 15. juli 2003 CARE er forøvrig en religiøs organisasjon (til en eller annen lenger opp som mente det ikke var det) det er en katolsk org. Jeg sier ikke dermed at de driver med misjonering, så vidt jeg vet gjør de ikke det. Men - det "kristne fundamentet" er der. Urk, trodde virkelig at de ikke var det Har leita hjemmesidene deres opp og ned for å finne noe, men der var det ingenting som tyda på religiøst fundament. Er de noen som vet om hjelpeorganisasjonere som ikke er religiøst fundamentert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå