Gå til innhold

Tomme beholdere i håndbagasjen.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang reise til utlandet med en rekke medisiner i bagasjen, og jeg blir så usikker på reglene...

Det står i reglene at de må oppbevares i originalforpakning (eller at originalforpakning må oppbevares sammen med dem), men da blir jeg i tvil, for flere av dem har originalforpakning av typen stort glass eller stor plastbeholder. En ting er at jeg kommer til å fylle absolutt hele den tillatte håndbagasjen med medisinglass, det andre at det vel ikke er lov til å ha med beholdere større enn 100 ml i håndbagasjen...? Hva gjør jeg? Eller gjelder dette kun hvis de inneholder væske? Jeg har i hvertfall blitt fratatt tomme vannflasker i sikkerhetskontrollen før...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medisiner er untatt fra reglene om 100 ml. Du må oppbevare medisinene i esken de kom i.

Tomme beholdere har du lov til å ha med deg uavhengig av størrelse. Det er kun hvis det er væske i beholderne at det er et problem. Er de tomme, er det helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner er untatt fra reglene om 100 ml. Du må oppbevare medisinene i esken de kom i.

Tomme beholdere har du lov til å ha med deg uavhengig av størrelse. Det er kun hvis det er væske i beholderne at det er et problem. Er de tomme, er det helt ok.

Takk for svar. :)

Da får jeg fylle opp håndbagasjen og krysse fingrene for at jeg ikke møter noen av de som pleier å ta fra folk de tomme vannflaskene. Jeg tror ikke de er enige om reglene selv engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Flytende medisiner er unntatt regelen om at man ikke kan ha med mer enn 1l væske og ikke mer enn 100ml i hver beholder.

Men det du kan risikere er at du må teste medisinene på huden eller smake på dem. Hvis det er medisiner med rød trekant på lønner det seg i tillegg at du har med et skriv fra legen som sier at du har lov til å inneha medisinene, og at du må ha dem med på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha med et skriv fra legen da jeg skulle ha med meg medisiner som hadde beholdere på over 1 dl. Det er riktignok to år siden, så det er mulig at reglene har blitt endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere siste også. :)

Jeg har naturligvis schengen-attest til B-preparatene.

Men dette dreier seg ikke om flytende medisiner - det dreier seg om tabletter. Problemet er at nesten alle kommer i STORE beholdere - det er de beholderne jeg lurer på om jeg kan ta med (med bare de få tablettene jeg trenger til reisen, naturligvis, de er ikke fulle), ikke flytende medisin. Men de kunne ikke svare meg når jeg ringte Gardermoen og spurte heller, så jeg må rett og slett bare ta sjansen. Eller så må jeg legge det i den innsjekkede bagasjen selv om det ikke er lov, for jeg kan ikke risikere å bli fratatt disse medisinene på grunn av beholderen...

Herregud, for et rot. Men en kniv kunne jeg tatt med, om jeg ville...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta i bruk en større veske/bag som håndbagasje :)

Jeg bruker også plenty med medisiner, men gidder ikke ta med en stor pappkartong som det egentlig er plass til ti pillebrett i når jeg skal være borte to dager.

Akkurat brett med piller er nok litt annerledes siden de er innpakket en og en og selve brettet sier hva det er, når jeg tenker meg om.

Heldigvis er de få pilleglassa jeg trenger såpass små at det ikke blir noe stress om jeg har en bag som rommer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...