Gå til innhold

Potetsalat til maaange


Daisy

Anbefalte innlegg

Er blitt "pådyttet" å lage potetsalat til 25 personer til en fest (etter å ha blitt invitert som gjest på samme festen..... :gjeiper: ).

Noen som har et tips til hvordan jeg løser dette på greiest måte (evt. har oppskrift)?? Kan ikke kjøpe ferdiglaget, men orker heller ikke lage min "spesial" til så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Daisy! Kjenner til denne situasjonen, jeg og samboeren min har tydeligvis blitt utnevnt til potetsalat-paret i vår vennegheng:) Til 25 stykker må du nok belage deg på litt arbeid... Nå vet jeg ikke om du må ha en klassisk kremet potetsalat eller om du vil slå til med en ny vri? For begge deler anbefaler jeg eg å søke etter potetsalat på matprat, der kan du taste inn antall gjester og få ferdige mål. Her fant jeg denne som jeg synes virket frisk og god (og kanskje litt mindre arbeid enn den vanlige kremet typen?):

Asiatisk potetsalat.

Ingredienser

3 750 g kokt potet

6 ¼ stk. purre

6 ¼ bunt reddik

6 ¼ stk. gul paprika

6 ¼ stk. rød chili

6 ¼ bunt frisk gressløk

Dressing:

18 ¾ ss olivenolje

6 ¼ ss eddik

6 ¼ ss limesaft

9,38 ts salt

3,13 ts pepper

3,13 ts kajennepepper

Slik gjør du:

1. Kok potetene, avkjøl litt og del potetene i skiver. Skjær purre, reddik og paprika i skiver, finhakk chili og gressløk. Ha alt over i en bolle og bland lett.

2. Bland sammen ingrediensene til dressingen og hell over potetsalaten. Vend forsiktig slik at dressingen fordeler seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Daisy! Kjenner til denne situasjonen, jeg og samboeren min har tydeligvis blitt utnevnt til potetsalat-paret i vår vennegheng:) Til 25 stykker må du nok belage deg på litt arbeid... Nå vet jeg ikke om du må ha en klassisk kremet potetsalat eller om du vil slå til med en ny vri? For begge deler anbefaler jeg eg å søke etter potetsalat på matprat, der kan du taste inn antall gjester og få ferdige mål. Her fant jeg denne som jeg synes virket frisk og god (og kanskje litt mindre arbeid enn den vanlige kremet typen?):

Asiatisk potetsalat.

Ingredienser

3 750 g kokt potet

6 ¼ stk. purre

6 ¼ bunt reddik

6 ¼ stk. gul paprika

6 ¼ stk. rød chili

6 ¼ bunt frisk gressløk

Dressing:

18 ¾ ss olivenolje

6 ¼ ss eddik

6 ¼ ss limesaft

9,38 ts salt

3,13 ts pepper

3,13 ts kajennepepper

Slik gjør du:

1. Kok potetene, avkjøl litt og del potetene i skiver. Skjær purre, reddik og paprika i skiver, finhakk chili og gressløk. Ha alt over i en bolle og bland lett.

2. Bland sammen ingrediensene til dressingen og hell over potetsalaten. Vend forsiktig slik at dressingen fordeler seg godt.

Jeg lager ofte denne potetsalaten, for den er veldig god, men frisk er den slett ikke. Den er temmelig skarp på smak og ikke noe hvem som helst liker. Jeg ville derfor absolutt ikke laget den som eneste potetsalat, i hvertfall, men eventuelt brukt den dersom du lager to eller flere ulike typer. Men da er det jo ikke akkurat arbeidsbesparende lenger...

Selv hender det at jeg "jukser" litt når jeg lager potetsalat til mange, og hver eneste gang blir jeg spurt om oppskrift, så det funker tydeligvis. :fnise:

Jeg kjøper rett og slett Rimi sin egne potetsalat (ingen andre som fungerer helt på samme måten) og tilsetter ekstra kokte poteter, en del røde epler, litt skrelte grønne epler (de sure) og masse purre! Nam!

Ingen som har skjønt at den ikke er hjemmelaget hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte denne potetsalaten, for den er veldig god, men frisk er den slett ikke. Den er temmelig skarp på smak og ikke noe hvem som helst liker. Jeg ville derfor absolutt ikke laget den som eneste potetsalat, i hvertfall, men eventuelt brukt den dersom du lager to eller flere ulike typer. Men da er det jo ikke akkurat arbeidsbesparende lenger...

Selv hender det at jeg "jukser" litt når jeg lager potetsalat til mange, og hver eneste gang blir jeg spurt om oppskrift, så det funker tydeligvis. :fnise:

Jeg kjøper rett og slett Rimi sin egne potetsalat (ingen andre som fungerer helt på samme måten) og tilsetter ekstra kokte poteter, en del røde epler, litt skrelte grønne epler (de sure) og masse purre! Nam!

Ingen som har skjønt at den ikke er hjemmelaget hittil.

Takk begge to!

Den første oppskriften tror jeg at jeg sparer til grillsesongen er i gang - den så kjempegod ut, men kan nok være litt spesiell i denne sammenheng :-)

Tipset med å blande ferdig og litt eget var bra - hvor mange bokser RIMI tror du jeg trenger?

Fant forresten en oppskrift på Matprat til kremet potetsalat, men ser det er mye majones i den. Da syns jeg ofte dressingen blir litt "tung" (selv om jeg ikke har prøvd med melk i tillegg). Går det an å erstatte melk og majones m for eksempel kulturmelk, det er jo litt friskere? Hvor mye kulturmelk må jeg da ha når mengden majones og melk er 6,5 dl av hver?????

Endret av Daisy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...