Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 13. april 2009 #1 Del Skrevet 13. april 2009 Hva er riktig å si på norsk? "projektor" eller "prosjektor"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 13. april 2009 #2 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har sagt "prosjektor", men har fått på pukkelen av fagpersoner (innen teknikk, ikke språk...). Det skal visstnok sies "projektor". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 14. april 2009 #3 Del Skrevet 14. april 2009 Ikke si "prosjektor", det høres urteit ut Si projektor, eller enda bedre; videokanon. Fint med norske ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 17. april 2009 #4 Del Skrevet 17. april 2009 *slutter å være urteit* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 17. april 2009 #5 Del Skrevet 17. april 2009 Flink Mim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 17. april 2009 #6 Del Skrevet 17. april 2009 Uttlaer det prosjektor. Er det strengt tatt feil, eller bare teit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 17. april 2009 #7 Del Skrevet 17. april 2009 Det er direkte feil. Projektoren projiserer bildet over på lerretet, den prosjekterer det ikke. Sj-lyden er nok et uheldig resultat av uttale som etterlikner den engelske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest emmeline Skrevet 17. april 2009 #8 Del Skrevet 17. april 2009 Tror jeg må begynne å si videokanon, det var tøft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 17. april 2009 #9 Del Skrevet 17. april 2009 Eller bare kanon det vet jeg det er mange som sier og sier man det i rett sammenheng er det ingen som er i tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 17. april 2009 #10 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg sier faktisk prosjektør, med ø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 17. april 2009 #11 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg har akkurat lært at det heter enten projektor eller prosjektør. Så hvis man vil bruke sj-lyd må det være med ø. Men kanon er jo tøffere da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 17. april 2009 #12 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Hva er riktig å si på norsk? "projektor" eller "prosjektor"? Ingen av delene. På norsk skrives og uttales fremviseren prosjektør med 's' (som er et projeksjonsapparat som projiserer uten 's'). Ordet projektor har vel såvidt kommet inn i varmen, men da uten 's'. En prosjektør projiserer et bilde. edit: Kom to nye innlegg i løpet av skrivingen, men her er det i det minste konsensus. Go 'ø'! Endret 17. april 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tunatuna Skrevet 20. april 2009 #13 Del Skrevet 20. april 2009 HAHAHA VIdeokanon!!! Dagens! Takk for en god latter! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #14 Del Skrevet 20. april 2009 "Prosjektor" var fakttisk gangbart før, både skriftlig og i uttale, men nå er det "projektor" eller "prosjektør" som er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #15 Del Skrevet 20. april 2009 HAHAHA VIdeokanon!!! Dagens! Takk for en god latter! =) Eh..? Har du virkelig ikke hørt ordet "videokanon" før? Det er da et helt vanlig ord, som brukes på fagspråket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå