Gå til innhold

Hvordan uttaler man "projektor" på norsk?

Gjest Gjest_Gro_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har sagt "prosjektor", men har fått på pukkelen av fagpersoner (innen teknikk, ikke språk...). Det skal visstnok sies "projektor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si "prosjektor", det høres urteit ut :tunge1:

Si projektor, eller enda bedre; videokanon. Fint med norske ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er direkte feil.

Projektoren projiserer bildet over på lerretet, den prosjekterer det ikke. Sj-lyden er nok et uheldig resultat av uttale som etterlikner den engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kanon :P det vet jeg det er mange som sier og sier man det i rett sammenheng er det ingen som er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lært at det heter enten projektor eller prosjektør. Så hvis man vil bruke sj-lyd må det være med ø. Men kanon er jo tøffere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig å si på norsk? "projektor" eller "prosjektor"? :)

Ingen av delene. På norsk skrives og uttales fremviseren prosjektør med 's' (som er et projeksjonsapparat som projiserer uten 's'). Ordet projektor har vel såvidt kommet inn i varmen, men da uten 's'.

En prosjektør projiserer et bilde. :)

edit:

Kom to nye innlegg i løpet av skrivingen, men her er det i det minste konsensus. Go 'ø'! :duskedame:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Prosjektor" var fakttisk gangbart før, både skriftlig og i uttale, men nå er det "projektor" eller "prosjektør" som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA VIdeokanon!!! Dagens! Takk for en god latter! =)

Eh..? Har du virkelig ikke hørt ordet "videokanon" før? Det er da et helt vanlig ord, som brukes på fagspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...