Gå til innhold

Hvorfor får man strekkmerker?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Candyfloss

Jeg trodde det var noe man fikk når man er gravid..

Jeg er 17 år, og har fått strekkmerke på innsiden av låret.. Hvorfor?

Hvordan få fjernet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lekebøll

Jeg har noen merker på lårene/hoftene, fordi jeg har fått mye større muskelmasse - uten at huden klarte å henge med i farta.

Eller du kan gå fort opp/ned i vekt, og få strekkmerker.

Aner ikke om det kan fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Så man får det av å rase opp og ned i vekt? Så flott, det har jeg jo cirka bare gjort i åtte år... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lurt litt på..

Kommer strekkmerker når man går oppover i vekta eller når man begynner å gå nedover i vekta?

Jeg la på meg et par kilo og nå har jeg begynt å gå ned, og jeg har først nå fått litt strekkmerker på låret..

Strekkmerker kan nok komme på alle alder Candyfloss.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker kan også komme av hormonforandringer. Jeg fikk strekkmerker på magen etter en uke med microgynon(ppiller.. uten å gå opp/ned i vekt)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvis du vokser fort, slik at huden ikke får tid nok til å strekkes seg får man strekkmerter. F.eks når man er gravid og magen vokser over grenser.

Noen mennesker har tykk hud mens andre har tynn hud. De med tynn hyd har mye lettere for å få strekkmerker.

Mange mener at man kan forebygge med å smøre ofte, men tror nok at det hjelper lite.

Det er nok vanskelig å fjerne strekkmerker også. Det finnes div kremer som lover det, men jeg vet ikke......

Finnes vel også laseroperasjoner for å fjerne strekkmerker.

Man får oftes strekkmerker på mage, lår og bryst.

Strekkmerkene er blårøde, men blekner etter hvert og blir som regel mindre synlige med tiden.

Her er noe jeg fant på søk i nettet:

http://www.hudoghar.no/news/side.php?categ...ter&&sideid=392

http://www.aromaklinikken.no/strekkmerker.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fjortiser" med strekkmerker får disse så og si alltid i puberteten og det er helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Jeg er 17 år, og har aldri hørt om at noen på min alder har strekkmerker. Jeg har lenge vært ganske undervektig, og har nå lagt på meg noen kg...Er det det som er årsaken? Det er ikke stort, men det er sånn blåaktig og veldig stygt! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok fått det mens kroppen din har gjennomgått forandringer, eller fordi du har lagt på deg noen kilo. Jeg vet ikke om du har vært tidlig eller sent ute pubertetsmessig, men uansett, så er det MANGE tenåringer som har ett eller flere strekkmerker pga forandringene kroppen gjennomgår.

Huden strekker seg som oftest akkurat passe i følge med kroppens utvikling, men av og til henger den litt og da kommer strekkmerkene. Det kan også være at det er hormonelt betinget, slik som f.eks. ved svangerskap, bruk av prevensjon o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Hehe.

Jeg er i hvert fall IKKE gravid og bruker ikke prevensjon (unntatt kondom). Men, hvis det skyldes dette med vektøkning osv, hvis jeg går ned i vekt igjen vil det da forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, et strekkmerke er der for å bli. Men det kan lysne så mye at det er nesten usynlig.

Men egentlig så lurer jeg på hvorfor du er så innmari opptatt av dette. Så vidt jeg har forstått har du fått et lite strekkmerke.

Du skal se magen min du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Jeg er opptatt av det fordi jeg virker så unormal... 17 år med strekkmerker :o Det er på innsiden av låret, og jeg får sikkert kjempekomplekser for det :wink: Neida, men skjønner ikke hvorfor plutselig jeg skal få så mye tull.. Kviser mellom puppene og nå strekkmerke.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herlighet jente, det er ingenting som er mer normalt enn strekkmerker. Om du bare visste hvor mange på din alder som har!

Hormoner, kjære deg. Derofr får du kviser, derfor får du strekkmerker. Alle har dem, i større eller mindre grad. Det er ingenting du kan gjøre og å bekymre seg er bare tull.

Lev sunt, men godt og smil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Greit, siden du sier det så :sjarmor:

Hvis jeg ser deg på stranda, skal jeg be deg ta en nærmere titt på det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne på vgs og hun hadde rompa, innsiden av lårene og innsiden av armene fulle av strekkmerker. Men ingen brydde seg, hvertfall ikke hun.

Skal på stranda i morgen, du får se etter meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk strekkmerker når jeg var 15, jeg... På brystene :( De er der fortsatt, men er blitt ganske lyse, så jeg legger ikke merke til de lenger. Etterhvert kom også merkene på innsiden av lårene, og nederst på ryggen ( i overgangen til rumpa)... Enig i at det er kjipe greier... Men unormalt? Neppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Har dere noen gang fått kommentarer på dem? Kan være jeg overdriver litt, men for meg føles det virkelig ille siden jeg er ganske opptatt av utseendet. Tenkte liksom det skulle gå bort med tiden... Ikke henge på meg som en klegg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strekkmerker her og der

Jeg er 28 og har hatt strekkmerker siden ca 15 års alderen og jeg har IKKE slått meg til ro med de! HAAAAAAAAATER de som pesten enda. :evil: Og de er enda godt synlige!!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...