Harira Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Ei venninne av meg har bursdag, og jeg har invitert henne og et par andre hit på middag på fredag før vi skal ut på byen . Hun er veldig glad i mat og har alltid disket opp med de beste retter for meg, så nå har jeg lyst til å gjøre det samme for henne. Siden vi skal ut etterpå, så er det viktig at maten ikke er for mektig, for da ender vi vel bare sovnene på sofaen og kommer oss aldri videre! Hun elsker sushi og koriander, så til forrett tenkte jeg å lage laskesashimi med en saus som bestrå av koriander, soyasaus, chili, hvitløk, ingefær, wasabi og brunt sukker. Hva kan jeg servere av drikke til dette? Hovedretten sliter jeg max med da. Jeg bør vel holde meg til fisk eller hvitt kjøtt, antar jeg. Jeg vurderer kanskje baconsurret breiflabb, noen som har noen gode forslag til godt tilbehør? Andre forslag til en god men ganske lettfordøyelig hovedrett? Alternativ 2 er å lage meze, da det jo er kjempekoselig å sitte lenge ved bordet og bare småspise. Men her må jeg innrømme at jeg kun har spist det ute, og aldri engang laget hummus med suksess, så det er kanskje tryggere å gå for én hovedrett, med mindre noen har noen bombesikre oppskrifter. Til dessert blir opptil flere strawberry daiquiris. :-)
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Erfaringen min er at man ofte blir trøtt av fisk, så det er ingen slager hvis dere skal ut. Du trenger ikke å holde deg til fisk eller hvitt kjøtt, det er helt vanlig å ha kjøtt etter fisk. Man kan bare ikke ha fisk etter kjøtt. Noe som er veldig godt er kylling i pesto, du finner oppskrifter på nettet på hvordan du kan ovnsbake kylling. Pesto kan du godt kjøpe ferdig på glass (Barilla synes jeg er best). Kylling blir man sånn passe mett av. Fordelen med å ovnsbake hovedretten er at du da kan time det sånn at den står i ovnen mens dere spiser forretten og kan serveres rykende varm. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Så snill venninne du er:) Jeg ville nok ha gått for smårettalternativet, kan fort bli tung i magen av forrett og hovedrett. Men du kan jo lage en asiastisk vri og inkludere laskesashimien. F.eks: stekte scampi (marinert i hvitløk, chili og vårløk) på spyd, sataymarinerte biter av kylling på spyd, rissalat (istedenfor hummus) med blandet brun og hvit ris og gode urter, små vårruller. Kjempegodt, ser lekkert ut og er greit å lage!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå