Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Del Skrevet 13. april 2009 Hei. Har utrolig lyst til å bli flygeleder. Tror dette er et yrke som passer meg perfekt. Har hørt mye om hvor vanskelig det er å komme inn på skolen i Sverige(avinor), og er bekymret for dette da man kun kan søke en eneste gang. For hva gjør jeg hvis jeg ikke kommer inn? Noen som vet om skoler andre plasser i utlandet der man kan ta utdannelsen til å bli flygeleder? Og om muligheten til å få jobb i Norge etter å ha studert dette i utlandet? Blir glad for alt av svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gnomen Skrevet 19. april 2009 #2 Del Skrevet 19. april 2009 Hei. Har utrolig lyst til å bli flygeleder. Tror dette er et yrke som passer meg perfekt. Har hørt mye om hvor vanskelig det er å komme inn på skolen i Sverige(avinor), og er bekymret for dette da man kun kan søke en eneste gang. For hva gjør jeg hvis jeg ikke kommer inn? Noen som vet om skoler andre plasser i utlandet der man kan ta utdannelsen til å bli flygeleder? Og om muligheten til å få jobb i Norge etter å ha studert dette i utlandet? Blir glad for alt av svar!! Heisann! Desverre er det slik i dag at dersom du stryker på opptaksprøvene i Norge er du også diskvalifisert for opptak i de fleste andre europeiske land (medlemmer av Eurocontrol). Dette fordi testene er samkjørte over landegrensene og resultatene lagres i Brussel. I Norge er det dog slik at dersom du stryke på opptaket kan du aldri forsøke igjen, mens i "utlandet" er det varierende praksis på dette. Mange opererer med en karanteneperiode på 2-3 år før man kan forsøke å ta ny opptaksprøve. Det å ta utdannelsen "privat" er det forøvrig bare å glemme. Hele pakka fra start til slutt koster omtrent 2 millioner kroner, og dette er et studielån man ikke vil finanisere selv. Skolene har forøvrig heller ikke vanlig opptak; man må søke gjennom en nasjonal flynavigasjonstilbyder (avinor, luftfartsverket i SW/DK etc.). Man kan heller ikke dra over dammen til vår store nabo i vest; de stiller nemmelig et absolutt kriterie for å bli flygeleder; at man er amerikansk statsborger. Dermed er det eneste man kan gjøre å virkelig stålsette seg til opptaksprøvene her hjemme. Vær uthvilt på testdagene og les gjerne litt om prøvene i forkant på wikipedia (søk på "FEAST TEST"). Uansett; lykke til dersom du skal på opptak nå i Mai! :-) /gnomen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #3 Del Skrevet 4. mai 2009 Heisann! Desverre er det slik i dag at dersom du stryker på opptaksprøvene i Norge er du også diskvalifisert for opptak i de fleste andre europeiske land (medlemmer av Eurocontrol). Dette fordi testene er samkjørte over landegrensene og resultatene lagres i Brussel. I Norge er det dog slik at dersom du stryke på opptaket kan du aldri forsøke igjen, mens i "utlandet" er det varierende praksis på dette. Mange opererer med en karanteneperiode på 2-3 år før man kan forsøke å ta ny opptaksprøve. Det å ta utdannelsen "privat" er det forøvrig bare å glemme. Hele pakka fra start til slutt koster omtrent 2 millioner kroner, og dette er et studielån man ikke vil finanisere selv. Skolene har forøvrig heller ikke vanlig opptak; man må søke gjennom en nasjonal flynavigasjonstilbyder (avinor, luftfartsverket i SW/DK etc.). Man kan heller ikke dra over dammen til vår store nabo i vest; de stiller nemmelig et absolutt kriterie for å bli flygeleder; at man er amerikansk statsborger. Dermed er det eneste man kan gjøre å virkelig stålsette seg til opptaksprøvene her hjemme. Vær uthvilt på testdagene og les gjerne litt om prøvene i forkant på wikipedia (søk på "FEAST TEST"). Uansett; lykke til dersom du skal på opptak nå i Mai! :-) /gnomen Tusen takk for langt å utfyllende svar:D Nå skal jeg sette meg ned å lese på nettet osv, så får jeg se hvor langt jeg kommer meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå