Gå til innhold

problemer med magen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_bea_*
Skrevet

jeg har aldri vært noe plaget med diare. hatt det maks to ganger så jeg kan huske, helt til for 7-8 mnd siden. da fikk datteren min som nettopp hadde begynt i barnehagen omgangssyke, og jeg ble også smitta. i januar fikk jeg det igjen, og siden dattera mi ikke var helt bra hun heller, så tenkte jeg det kom fra barnehagen det også..

nå har jeg det for tredje gang på 8 mnd, og datteren min er helt fin denne gangen + at hun ikke har vært i barnehagen på over en uke.. prøver å tenke om det er noe jeg har spist.. eneste jeg kommer på er et litt overdrevent sukkerinntak den dagen + at jeg spiste kjøtt, noe jeg ikke spiser så mye ellers..

synes det bare er litt rart at jeg har det så ofte nå, i forhold til før.. ikke noe blod i det som kommer, men kanskje litt slim?

noen som kan hjelpe meg? burde jeg gå til legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du mye "fast" mat? Brød, gulrøtter, fiber pleier å "binde" magen. Hvis du drikker mye melk, yoghurt, biola osv, kan det være årsaken.

Ellers er det jo mye lettere å bli smittet når man har barn i barnehage og skole. Datteren din kan være bærer og ha smittet deg denne gangen. Trenger ikke være noe alvorlig :)

Men hvis du blir plaget av det, kan du jo skrive ned hva du spiser, om datteren din (eller andre i omgangskretsen) er syk, hvor lenge du er syk osv. Så kan du ta det med til legen å høre med han/henne :)

Skrevet

Kanskje du bare trenger å få gjenopprettet balansen i tarmfloraen? Uansett synes jeg du skulle ta en tur til legen! Dessuten tror jeg det er lurt å føre matdagbok. Noter hva du spiser og når du blir dårlig i magen, så vil det kanskje danne seg et mønster som fører deg til de matvarene som evt. utløser problemet.

Skrevet

Jeg har hatt en lang periode med ymse rare mage/tarmplager (inkludert løs avføring, men ikke diare), og jeg vet ikke om det er tilfeldig (det var mange ting som løste seg på én gang, endel av plagene skyldtes stress og psykisk påkjenning), men det virker som det hjalp å ta melkesyrebakterier hver dag en ukes tid - i tillegg til at man selvsagt prøver å spise sunt og litt ekstra "hensynsfullt" en stund (unngå melk, justere fiberinntak, mye sukker/raffinerte karbohydrater (også hvete); disse er mat for de feil bakteriene og soppene i tarmfloraen virker det som). Bakteriene var i kapselform og kjøpt på helsekost, du får også kjøpt på apotek. Når man først har fått problemer med magen tror jeg ikke det holder med Cultura, Biola o.l, det er mulig bakterieinnholdet er for lavt eller noe. Dessuten er en ofte tjent med å kutte melkeprodukter mens magen stabiliserer seg. Kan hende det er bra nok for å opprettholde balansen seinere.

Min erfaring er at leger ikke er sånn kjempeinteressert i å undersøke for å finne årsaker til mindre alvorlige mageproblemer, da det ofte skyldes stress og ubalanse, men hvis du har diaré i flere omganger og kanskje dager i strekk bør det kanskje taes prøver. Det kan evt skyldes en hardnakket bakterie, eller matallergier/intoleranser.

Skrevet (endret)

Jeg har også opplevd blandet respons fra legehold når det gjelder kostholdsendringer/diett, men jeg har fortsatt tro på å spille på lag med legen og få utelukket det som kan utelukkes ved tradisjonell behandling før man begynner å stille diagnoser på egenhånd og behandle seg selv. Hvis man har en lege som ikke _vil_ spille på lag, så finnes det flere leger å velge mellom i fastlegeordningen.

edit: Etter å ha sett postingen "på trykk", ser jeg at jeg kanskje har uttalt meg slik at det kan virke nedlatende når det gjelder egenbehandling. Det var overhode ikke meningen! Jeg egenbehandler meg selv med gluten- og melkefri diett hver dag og mente ikke å tråkke på hverken meg selv eller andre. :)

Endret av Mixelite
Skrevet
Jeg har også opplevd blandet respons fra legehold når det gjelder kostholdsendringer/diett, men jeg har fortsatt tro på å spille på lag med legen og få utelukket det som kan utelukkes ved tradisjonell behandling før man begynner å stille diagnoser på egenhånd og behandle seg selv. Hvis man har en lege som ikke _vil_ spille på lag, så finnes det flere leger å velge mellom i fastlegeordningen.

edit: Etter å ha sett postingen "på trykk", ser jeg at jeg kanskje har uttalt meg slik at det kan virke nedlatende når det gjelder egenbehandling. Det var overhode ikke meningen! Jeg egenbehandler meg selv med gluten- og melkefri diett hver dag og mente ikke å tråkke på hverken meg selv eller andre. :)

Ingen fare. Jeg mener også at det er lurt å gå til lege, og de bør jo også ta i hvert fall noen prøver/en prøve med en gang etter min erfaring (crp f eks og kanskje avføringsprøve?). Men det er sjelden de gjør så veldig mye i første omgang dersom ikke prøven viser noe, da ber de en heller følge med litt og komme tilbake om en stund. Særlig hvis man ikke selv har mistanke til en konkret matvare e.l. Så egenbehandling i form av f eks melkesyrebakterier tror jeg ikke er dumt med mindre man går med langvarig diaré, men selvsagt, hvis man ikke blir bedre innen rimelig tid (noen dager) eller får tilbakefall må man gå til lege. Langvarige forsøk på å gjenopprette helsa, uten resultater, bør man være litt forsiktig med :)

Det kan forresten virke som noen infeksjoner denne vinteren har vært litt sånn tilbakevendende, i barnehagen hvor jeg jobber har mange vært dårlige først noen dager i strekk og så har de liksom fått litt annerledes tilbakefall forholdsvis lenge etter uten at det virker smittefarlig på et seint tidspunkt. Ser det også hos de som ikke jobber i barnehage og utsettes for mindre smittepress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...