Gjest spørsmålstegn Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Hei! Jeg bare lurer på en ting.. - når 'begynner' syklusen? Er det første dagen med mensen? For hvordan skal jeg ellers finne ut når jeg har eggløsning? Den er vel ca rundt dag 13 og 15 har jeg hørt.. Men når jeg har ulikt antall dager mensen hver gang(går ikke på p-piller) så er jo det litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal begynne..
Aud Long Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Hei! Jeg bare lurer på en ting.. - når 'begynner' syklusen? Er det første dagen med mensen? For hvordan skal jeg ellers finne ut når jeg har eggløsning? Den er vel ca rundt dag 13 og 15 har jeg hørt.. Men når jeg har ulikt antall dager mensen hver gang(går ikke på p-piller) så er jo det litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal begynne.. Syklusen starter første dag i menstruasjonen. I gjennomsnitt er en syklus 28 dager, og EL ca rundt dag 14. Men kvinner er jo så ulike, så en rekke variasjoner inntreffer. Syklusene kan være korte eller lange, og EL kan være tidlig/sent eller i midten. Det som kan være lurt for deg for å begynne, er å kartlegge de siste menstruasjonene dine, om du kan knytte de opp mot dager/datoer. Slik at du finner ut hvor lange de ca er, evt om de er svært lange eller ustabile. Håper du finner ut av det!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Syklusen begynner på mensens første dag. Eggløsning har man som oftest 12-16 dager før neste menstrasjon. Skal du finne ut når du er fruktbar, så tar du utgangspunkt i den lengste og den korteste syklusern. Første dag i "fruktbar periode" blir da 16 dager fra korteste syklus, og siste dag i "fruktbar periode" blir 12 dager fra lengste syklus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå