Gå til innhold

Norge den siste Sovjetstat overfor Kirsten Flagstad


Gjest Liberal konservativ (anti-kommun

Anbefalte innlegg

Gjest Liberal konservativ (anti-kommun

Så dere dokumentaren om Kirsten Flagstad, vår tids største operasangerinne? Hun var også mor, kone og sjef. Nå står det en statue av henne på Kirsten Flagstads Plass ved Operaen i Oslo. Ok, 40 år for sent, men bedre sent enn aldri.

Det jeg reagerer på, som ung, er det som fremkommer i dokumentaren om Den Norske Ambassadens oppførsel.

Sjefen for en institusjon i New York sier at han aldri har sett maken. Han sammenlikner Den Norske Ambassadens behandling av Flagstad med Sovjetunionen og han kaller Norge "Den siste Sovjetstat".

Det er ikke første gang man hører folk kalle Norge for det...enten det er finanseliten i Norge, eller det er folk fra USA: jeg begynner å lure på hva slags land vi er oppvokst i og bor i...noe galt må det jo være.

Hva mener dere, hva kan årsakene være, til at norske myndigheter får kommunist-beskyldninger mot seg til stadighet? Kanskej vi rett og slett bor i et kommunistisk og/eller sosialistisk land? En skrekkelig tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i et sosialistisk land, det er helt sikkert. Hva er det for slags land vi bor i, spør du? Jo, vi bor i Norge og hva slags land det er bør du jo vite - du bor her! Vi betaler skatter og avgifter, må forholde oss til visse regler og får til gjengjeld skole, legehjelp og lignende ved behov. Man kan like det eller ikke, men det er jo i stor grad dette folk sikter til når de snakker om Norge som den siste Sovjetstat. Ganske høye skatter og noe statlig innblanding. Man kan diskutere seg imellom om det er bra eller dårlig, men for deg betyr det akkurat det. I USA, hvor det er ekstremt lite statlig innblanding og hvor kommunist/sosialist i mange år har vært et skjellsord (og årsak til mange kriger), skal det nok lite til å kalle land som Norge for en kommuniststat.

Selv så jeg ikke dokumentaren og vet ikke hva det dreide seg om, men Norge - som alle andre land - har sine svin på skogen. Det er ikke alt vi trenger å være stolte av. Flagstad ble beskyldt for å være nazist og jeg har ikke satt meg godt nok inn i sakens kjerne til å ta stilling her, men det er klart at det var en følsom tid og flere ble helt sikkert behandlet urettferdig. Tror nok ikke Norge står i en særstilling der, men det er fint at ting kommer ut i dagen - det er også en slik stat vi bor i.

Men for øvrig, vi bor i en sosialistisk stat. Akkurat det trenger du nok ikke å stille spørsmålstegn ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Flagstad var definitivt ikke sosialist, hun var politisk liberal.

Derimot Den Norske Ambassaden oppførte seg som Stalin og Stasi på en gang. For en grusom oppførsel! New York'eren i intervjuet hadde aldri før i historien sett maken til oppførsel som Den Norske Ambassaden utviste. En skam i Norgeshistorien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når en "sjef for en institusjon i New York" sier at Norge er en Sovjet-stat, må det jo være sant. :klaske:

Du høres ikke ut som en ung person, du høres ut som en middelaldrende konspirasjonsteoretiker. Selvsagt har det skjedd mye kjipt i Norge, men det gjør det overalt ellers også. Og Norge er en himmel i forhold til de aller fleste andre land i verden. Vi er faktisk de store vinnerne, og det bør vi prise oss lykkelige over hver eneste dag. Folk som tror noe annet, er så gruelig naive og fulle av skylapper at det ikke er til å tro.

For øvrig, hvis du ærlig talt mener at for eksempel mccarthyisme er mindre klanderverdig enn noe som i det hele tatt har skjedd i etterkrigsnorge, må du gjerne pakke med deg Ayn Rand-bøkene dine og dra til USA, for du vil ikke bli savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anarkist
Kanskej vi rett og slett bor i et kommunistisk og/eller sosialistisk land? En skrekkelig tanke...

Ikke så skrekkelig. Jeg ser heller at den folkevalgte staten har makta over samfunnet, enn tilfeldige rikinger som deg. Men om du vil være slave for sjefen din for minst mulig lønn og max arbeid står du jo fritt til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...