Gå til innhold

Asberger

Fremhevede innlegg

Gjest Wacmoc
Skrevet

Min søster på 21 fikk diagnosen Asberger for et halvt år siden. Hun har vært rar hele livet, og gjør veldige merkelige ting. Har prøvd å finne ut litt om Asberger på nettet, men får liksom ingen svar på hva dette går ut på. Aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg ovenfor henne ( ser hun ca 1 gang i uka ), om det er noe jeg bør passe meg for å gjøre osv.

Er det noen her med Asberger eller som kjenner godt til asberger som kan fortelle meg litt? :) Vil jo oppføre meg som jeg alltid har gjort med henne, men vil gjerne vite om det er noe jeg må "passe på" .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her

finner du informasjon om Asperger syndrom

Skrevet
Min søster på 21 fikk diagnosen Asberger for et halvt år siden. Hun har vært rar hele livet, og gjør veldige merkelige ting. Har prøvd å finne ut litt om Asberger på nettet, men får liksom ingen svar på hva dette går ut på. Aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg ovenfor henne ( ser hun ca 1 gang i uka ), om det er noe jeg bør passe meg for å gjøre osv.

Er det noen her med Asberger eller som kjenner godt til asberger som kan fortelle meg litt? :) Vil jo oppføre meg som jeg alltid har gjort med henne, men vil gjerne vite om det er noe jeg må "passe på" .

Hvis du googler "asperger" med p og ikke b finner du sikkert masse stoff! ;)Denne danske nettsiden er en bra start.

Folk med Aspergers syndrom kan minne om autister på den måten at de sliter med relasjonalitet, tilknytning og sosial omgang (spøk og tale i overført betydning er typiske eksempler på ting som er vanskelige å foholde seg til for "aspergere"), men er ellers normalt begavet. Asperger er en uhelbredelig nevrologisk tilstand, men folk med asperger kan lære seg handlemønstre og teknikker som gjør det lettere å lære med tilstanden. Og folk med asperger er ulike seg i mellom, akkurat som alle andre mennesker.

Ellers er det veldig fint at du vil sette deg inn i diagnosen til søsteren din - kunnskap er utrolig viktig i slike tilfeller. Lykke til!

Gjest Wacmoc
Skrevet
Her

finner du informasjon om Asperger syndrom

Ble litt klokere, men er ikke så fan av Wikipedia da de skriver ting på en vannskelig måte ( har problemer med å skjønne vannskelige ord og utrykk, og er treg til å lese )

takk :)

Hvis du googler "asperger" med p og ikke b finner du sikkert masse stoff! ;)Denne danske nettsiden er en bra start.

Folk med Aspergers syndrom kan minne om autister på den måten at de sliter med relasjonalitet, tilknytning og sosial omgang (spøk og tale i overført betydning er typiske eksempler på ting som er vanskelige å foholde seg til for "aspergere"), men er ellers normalt begavet. Asperger er en uhelbredelig nevrologisk tilstand, men folk med asperger kan lære seg handlemønstre og teknikker som gjør det lettere å lære med tilstanden. Og folk med asperger er ulike seg i mellom, akkurat som alle andre mennesker.

Ellers er det veldig fint at du vil sette deg inn i diagnosen til søsteren din - kunnskap er utrolig viktig i slike tilfeller. Lykke til!

Jeg er helt blank da det kommer til dansk og skjønte ikke så mye av hva det sto der, men noe får jeg jo med meg, så får titte litt. Takk for svar :)

Skrevet
Her kan du lese litt, og her er noen linker. Det har vel mange fellestrekk med autisme, dersom det ikke er en form for autisme? Jeg husker ikke helt 100 % sikkert.
Skrevet

Jeg vil egentlig råde deg til å oppføre deg mot henne slik du har gjort alltid. Du kjenner henne langt bedre enn hva noen diagnoseforklaring kan forklare deg. Du vet hvordan hun reagerer i de forskjellige situasjonene, en diagnosebeskrivelse er bare en generalisering som ikke har personlig informasjon på samme måte som du har om din søster. Du har mye mer inngående kunnskap om hva som fungerer for din søster og hva som ikke fungerer.

Det eneste rådet jeg kan gi deg er at mennesker med asperger tolker ting veldig konkret, ironi, humor, metaforer etc. kan lede til missforståelser. Dette har du sikkert erfart allerede. Derfor kan det være lurt å forklare ting så konkret som mulig, gjerne også følelser i og med at mange med asperger har vansker med å lese ansiktsuttrykk etc. Hun vil derfor kanskje trenge en del mer forklaringer for ting som for oss er en selvfølge. Men igjen, dette har du sikkert erfart allerede.

Jeg fant en link som kanskje kan være ok. Men husk, din søster har ikke forandret seg bare fordi hun har fått en diagnose. Husk at hun er den samme som hun alltid har vært, fordi hun alltid har hatt dene diagnosen selv om den ikke har fått ett navn før nå. Det du leser kan hjelpe deg til å forstå hvorfor hun er som hun er, men du kjenner hene likevel best og vet nok best med deg selv hva som er viktig for din søster og ikke.

http://home.c2i.net/sorgjerd/

http://www.autismeforeningen.no/index.php?...&Itemid=162

http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/rod/tema/asberger/240001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...