Gå til innhold

Har kvinner lov til å slå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er det jo en rekke eksempler på at kvinners vold bagatelliseres. Det underbygger min påstand om at mange kvinner aldri tar et oppgjør med sin egen vold. Man er mer opptatt av menns vold, og det er hyklersk. Man underslår i tillegg det faktum at et salg også kan være psykisk skadelig, og den ydmykelsen det er å måtte godta å bli slått, bare fordi det er en kvinne som slår.

Til TS:

Det er like straffbart for en kvinne å slå som det er for en mann å slå. Jeg mener det er totalt ubegripelig at noen kvinner mener det er "greit" at kvinner slår, når de samtidig fordømmer menn som slår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her er det jo en rekke eksempler på at kvinners vold bagatelliseres. Det underbygger min påstand om at mange kvinner aldri tar et oppgjør med sin egen vold. Man er mer opptatt av menns vold, og det er hyklersk. Man underslår i tillegg det faktum at et salg også kan være psykisk skadelig, og den ydmykelsen det er å måtte godta å bli slått, bare fordi det er en kvinne som slår.

Til TS:

Det er like straffbart for en kvinne å slå som det er for en mann å slå. Jeg mener det er totalt ubegripelig at noen kvinner mener det er "greit" at kvinner slår, når de samtidig fordømmer menn som slår.

Jeg synes du har gode poeng, men jeg tviler på at du får vinklet debatten inn på disse aspektene ved vold. Det er på en måte opplest og vedtatt at kvinners vold er mindre skadelig enn menns vold siden menn alltid slår med knyttneven eller kaster kvinnene i veggen, mens kvinnene bare gir en fik på kinnet.

Skrevet

Nei, det er ikke greit om kvinner slår.

Når du skal løse en situasjon med vold har du sunket lavt, uansett kjønn.

Skrevet
Man underslår i tillegg det faktum at et salg også kan være psykisk skadelig, og den ydmykelsen det er å måtte godta å bli slått, bare fordi det er en kvinne som slår..

Det har ikke gått meg hus forbi hva slags jobb du har. Derfor er jeg ikke overrasket over at du likestiller "ydmykelsen" en mann får ved å bli slått av en kvinne med den konstante frykten kvinner har overfor menn som har vist at de er villige til å utnytte seg av sin fysiske overlegenhet.

En slik "ydmykelse" ville ødelegge ditt mannlige ego, ikke sant? Stakkars!

Skrevet
Det har ikke gått meg hus forbi hva slags jobb du har. Derfor er jeg ikke overrasket over at du likestiller "ydmykelsen" en mann får ved å bli slått av en kvinne med den konstante frykten kvinner har overfor menn som har vist at de er villige til å utnytte seg av sin fysiske overlegenhet.

En slik "ydmykelse" ville ødelegge ditt mannlige ego, ikke sant? Stakkars!

Moro å se innlegg som dette. At du setter ordet ydmykelse i gåseøyne og i tillegg forsøker å latterliggjøre et seriøst innlegg ved å blande inn hans person fremstår som direkte uintelligent i denne saken. Du understreker fullstendig Jalps poeng i tråden.

Skrevet

Det er ikke greit å slå uansett.

Men om ei kvinne klapper til en mann så mener jeg at det er greit om han klapper til kvinnen. Man gir som man får sies det, og det er ikke mer rett at hun skal få lov, om han ikke får det.

Gjest Gjest_irene_*
Skrevet

Synes det er skremmende at såpass mange synes det er greit at kvinner slår. Et slag er et slag, og en kvinne skal overhodet ikke "fritas" fordi mange kvinner ikke slår så hardt!

Jeg er i dag i midten av førtiårene og har slått en mann én gang. Jeg var 17 år og i mitt første forhold, og var nok veldig uerfaren - og min lille erfaring var sterkt inspirert av bøker og filmer. Vår første krangel: Jeg truer med at hvis han ikke ga seg, skulle jeg gi ham en ørefik. Veldig teatralsk, hadde nok sett det på film.

Han sier: Slår du, slår jeg tilbake. Jeg trodde selvfølgelig ikke på ham, det var jo ikke sånn på filmene jeg hadde sett. Så jeg slo. Hardt. Bang - han slo tilbake. Hardt, men med flat hånd. Jeg fikk sjokk og begynte (selvfølgelig) å grine. Men igjen inspirert av div. filmer, forlot jeg hybelen hans og begynte å gå. Dette var midt på natten, og jeg gikk selvfølgelig utifra at han ville komme etter meg og gå ned på knærne og trygle og be om unnskyldning. Han kom ikke etter meg. I løpet av de 2 timene jeg brukte på å gå hjem, ble jeg ferdig med alle Hollywood-klisjeene... en gang for alle. Det var jeg som ydmykt måtte ringe ham og be om unnskyldning dagen etter.

Har aldri siden slått en mann eller noen andre for den saks skyld.

Et slag er et nederlag - for den som slår, og jeg gidder ikke å være i den kategorien. Så svak er jeg ikke.

Gjest Gjest_Jan_*
Skrevet

Kvinner som slår er like tragiske som menn som slår. Vold er en uting uansett.

Det er like ydmykende, degraderende og krenkende å få et klaps uavhengig av hvilket kjønn en har.

Det kan være like farlig å få et slag, spark eller å bli slått med en gjenstand uavhengig av hvilket kjønn du er.

Selv om menn i de fleste tilfeller er fysisk sterkere enn kvinner betyr det ikke at de ikke blir skadet av å bli banket av en kvinner, mest sannsynlig vil de fleste menn bli veldig skadet fordi de ikke kan forsvare seg med å ta igjen, til tross av sin fysiske styrke.

I et forhold som er preget av mishandling er det som oftest den ene parten som står for volden den andre er bare mottaker. I følge en del nyere forskning er også dette likt fordelt, kvinner og menn står for like mye av vold i parforhold, dvs at annenhver voldsutøver i et parforhold preget av mishandling er kvinne og annenhvert offer er mann, og omvendt igjen også. Det er ikke umulig at det er tilnærmet likt fordelt når det gjelder vold mot barn også.

Vold er faktisk et problem for både menn og kvinner. Ingen av dem har rett til å utøve det annet enn i selvforsvar. Problemet er at kvinners vold mot menn blir sett på som tull og barnslig moro (jmf. Mira Craig) mens menns vold mot kvinner blir sett på som et av de viktigste problemområdene i samfunnet.

Skrevet

Det er aldri ok å slå uansett kjønn. Et slag er like ydmykende om det treffer en mann eller en kvinne.

Det som er verst er likevel når en fysisk overlegen person slår en fysisk underlegen person. En kvinne kan i dette senatioet være fysisk overlegen mannen. En person som er fysisk overlegen ar ofte andre virkemiddler å benytte seg av i en truet situasjon, som det å fysisk forflytte den andre personen. Det å slå i et slikt tilfelle blir derfor en ganske ren maktutøvelse fordi det ikke er personens siste mulige utvei. Av denne grunn er det ofte betraktet som verre når en mann slår enn når en kvinne slår. Vi har fra barndomen lært at det ikke er ok å slå noen som er mindre enn en selv. Den dagen en sterk kvinne på 1.80 slår den lille tynne mannen på 1.50 er det en like rå maktutøvelse fra hennes side som om kjønnene var omvendt.

Skrevet
Det er aldri ok å slå uansett kjønn. Et slag er like ydmykende om det treffer en mann eller en kvinne.

Det som er verst er likevel når en fysisk overlegen person slår en fysisk underlegen person. En kvinne kan i dette senatioet være fysisk overlegen mannen. En person som er fysisk overlegen ar ofte andre virkemiddler å benytte seg av i en truet situasjon, som det å fysisk forflytte den andre personen. Det å slå i et slikt tilfelle blir derfor en ganske ren maktutøvelse fordi det ikke er personens siste mulige utvei. Av denne grunn er det ofte betraktet som verre når en mann slår enn når en kvinne slår. Vi har fra barndomen lært at det ikke er ok å slå noen som er mindre enn en selv. Den dagen en sterk kvinne på 1.80 slår den lille tynne mannen på 1.50 er det en like rå maktutøvelse fra hennes side som om kjønnene var omvendt.

I beg to differ. Kvinner føler ofte at de kan slå nettopp pga denne kulturelle verdien: De stoler på at menn skal oppføre seg "pent", og ikke slå igjen. For det er bare feiginger som slår den som er mindre enn seg selv, og det er dobbelt ille når man slår en liten kvinne. Kvinner som slår, stoler på at vi skal være fanget av dette, lenket, slik at vi ikke kan slå igjen uten å tape ytterligere ansikt. Det er ganske kynisk og utspekulert. Vel, jeg syns ikke at sånne som f.eks Mira Craig skal få slippe unna med det. Jeg ville nok aldri ha klappet Mira på rumpa, så jeg er nok ikke en kandidat til en rett høyre fra hennes side. Men hadde jeg fått en, så hadde jeg gitt henne en ørefik som hun hadde merket. Et knyttneveslag tror jeg ikke jeg ville brukt med mindre jeg følte meg truet. Det oppstår fort skader og brudd i ansiktet, og man kan sågar slå en person ned slik at han eller hun faller og skader hodet.

Skrevet
I beg to differ. Kvinner føler ofte at de kan slå nettopp pga denne kulturelle verdien: De stoler på at menn skal oppføre seg "pent", og ikke slå igjen. For det er bare feiginger som slår den som er mindre enn seg selv, og det er dobbelt ille når man slår en liten kvinne. Kvinner som slår, stoler på at vi skal være fanget av dette, lenket, slik at vi ikke kan slå igjen uten å tape ytterligere ansikt. Det er ganske kynisk og utspekulert.

Jo, det fungerre ofte slik. Jeg sa jo heller ikke i mot det ;) Jeg sa min mening om vold. Hva andre kvinner føler at de kan eller ikke får være opp til dem. Det er bare feiginger som slår noen som er mindre enn dem, MEN det betyr likevel ikke at det er ok å slå noen som er større enn en selv.

Jeg er jo enig i at det ikke er ok for en kvinne å slå heller, dere menn her inne på KG leser jo bare det dere vil lese ut i fra våre innlegg jo.

Skrevet

De som tror at kvinner ikke kan benytte seg av mer enn slag med flathånd tar feil.

For øvrig mener jeg det er helt legitimt at menn gir tilbake med samme mynt.

Gjest Kanalje
Skrevet

Øh, nei, det er like teit uansett hvilket kjønn det er.

Gjest Gjest_Ed_*
Skrevet

Vold er faktisk et problem for både menn og kvinner. Ingen av dem har rett til å utøve det annet enn i selvforsvar. Problemet er at kvinners vold mot menn blir sett på som tull og barnslig moro (jmf. Mira Craig) mens menns vold mot kvinner blir sett på som et av de viktigste problemområdene i samfunnet.

Men når en kvinne slår i selvforsvar, selv om hun er underlegen i fysisk styrke men er rasende og av den grunn tar igjen og prøver å bite fra seg, blir hun hånet og sett på som en outsider og lite kvinnelig selv om hun ser feminin ut.

Jeg er i mot all vold og vold løser ingen konflikter. Jeg lever i frykt for min eks som har truet med å ta livet av meg. Jeg har ingen våpen, og tror ikke jeg vil ha det hjemme og få Usa-tilstander her. Politiet har henlagt saken da jeg anmeldte pga beviets stiling. Han sa jeg hadde ramlet fordi vi hadde drukket. Det var ingen vitner.

Jeg har gjort det slutt, men han fortsetter å oppsøke meg og jeg kaller det terror når han ringer på døra, står i par timer utenfor og sitter i bilen, kommer tilbake, sender ekle meldinger. Nå har jeg hatt besøk i påsken og det vet han gjennom andre, men har fått noen skikkelige ekle meldinger på telefonen der han angriper meg som person, at jeg lever på en løgn, at jeg ikke eier samvittighet, at jeg er out og bitter.. Jeg tror han prater om seg selv, for man kan ikke se andre uten at man ser seg selv i speilet og kan tro hvor mange slike sms jeg har fått... Og jeg har spurt andre om jeg virker bitter, men de avkrefter det. Jeg er kanskje hard når jeg må verbalt, men ikke bitter.

Det er kommet en ny lov, der politiet er forpliktet til å anmelde hvis du selv trekker en anmeldelse tilbake der du er blitt krenket med vold og derfor anmelder. Men jeg har ikke sett noe til det: jeg anmeldte en venn som blandet piller med alkohol og slo meg bevisstløs og jeg hadde vitner. Da jeg trakk tilbake anmeldelsen, ble saken henlagt. Det lever 1400 kvinner og barn under skjult identitet i Norge i dag. Leste tekst-tv etter en lang dag på jobb.

Konklusjonen min er at selvforsvar er noe alle kvinner bør lære og alle menn som ikke kan det. Du lærer også å beherske deg og får ut innestengte aggresjoner. Jeg håper noen her kan skrive og lage en ny tråd om selvforsvar og de ulike grenene og om å få kontroll over aggresjon.

Vold er motbydelig, men jeg er ikke i mot selvforsvar selv om det er håpløst om du har en voldelig mann. En hund legger seg ned og viser strupen, mens menn som er maktsyke forlanger at du skal be om unnskyldning mens de slår.

Jeg skriver mye om menn som slår, men jeg forstår kvinner som slår tilbake. Men det beste er å gå sin vei. Et forhold hvor elementet vold kommer inn, er dødfødt samme hvilet kjønn.

Gjest Solvår
Skrevet
Hva med et bitch-slap med samme styrke fra en mann? Er det samme greia?

Man tenker kanskje det med en gang. men jeg mener at mannen uansett utgjør en større trussel for det om(de fleste i hvert fall). man vet at mannen er sterkere og mer dominerende, og slik er det jo ikke med kvinner. Man blir jo sannsynlighet litt skremt at en mann som hadde klappet deg lett på kinnet, fordi man vet at han er sterkere enn deg. Dette synes jeg selvfølgelig gjelder for kvinner som er sterkere enn mennene sine også.

når det er sagt, så synes jeg ikke det er greit for noen av partene å slå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...