Gå til innhold

Hva vasker dere bilen med utvendig?


Frk Johansen

Anbefalte innlegg

Så er påsken over og sola skinner og jeg har lagt om til sommerdekk i dag. Fikk samtidig ånden over meg til å vaske bilen men så stoppet det liksom litt opp... Endte opp med å spyle den med hageslangen, så en bøtte med svamp og grønnsåpe også spylte jeg den igjen. Helt ren ble den ikke, og grønnsåpe er sikkert ikke det beste på bil... Så hva bør jeg vaske den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellen_*

Mmmm, bil shampo.

Du kan finne bil shampo rimelig på Eurospar, invester også i en god svamp og pusseskinn til å tørke over bilen etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Bruker nesten aldri å vaske bilen hjemme. Drar heller ned på bensinstason og bruker selvasken der hvor det er høytrykkspylere med forvask, skumbørste, avspyling, varmvoks og glansstrøk. Bilen blir kjempefin :) Bruker kanskje 60-100 kr pr gang, spørs hvor kjapp jeg er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten aldri å vaske bilen hjemme. Drar heller ned på bensinstason og bruker selvasken der hvor det er høytrykkspylere med forvask, skumbørste, avspyling, varmvoks og glansstrøk. Bilen blir kjempefin :) Bruker kanskje 60-100 kr pr gang, spørs hvor kjapp jeg er :)

Det gjør jeg også. Har aldri brukt så mye som 100 kr. Pleier å bruke rundt 60 kr og da er bilen skikkelig ren og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Det gjør jeg også. Har aldri brukt så mye som 100 kr. Pleier å bruke rundt 60 kr og da er bilen skikkelig ren og fin.

Kommer som sagt ann på hvor lang tid vi bruker xD

Jeg kan fort bruke 90 kr om jeg gjør det, siden jeg skvetter bakover av trykket og surrer fælt. Typen derrimot gjør det ferdig på null-tid og bruker kanskje 40-50 kr :) Men som regel rundt 60 her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmevasken foregår med ei bøtte zalo-vann og svamp, hageslange og pusseskinn til slutt. Blir så fin da atte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bilen med nylonvask (blå tube som du får kjøpt i dagligvaren). Har bare en "dæsj" i bøtten, og bruker hageslangen til å spyle godt av bilen. -godt, gammelt kjerringråd som funker bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bilen med nylonvask (blå tube som du får kjøpt i dagligvaren). Har bare en "dæsj" i bøtten, og bruker hageslangen til å spyle godt av bilen. -godt, gammelt kjerringråd som funker bra :)

Nylonvask forbinder jeg kun med vinduspuss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmevasken foregår med ei bøtte zalo-vann og svamp, hageslange og pusseskinn til slutt. Blir så fin da atte :)

Skal du bruke zalo, bør du absolutt vokse eller polere bilen etterpå.

Zalo fjerner mye av voksen i lakken.

Vil heller anbefale deg å bruke en bilshampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vasket min mørke bil i dag, for første gang på et halvt år, sikkert :skratte: hadde avfetting og shampo, men når bilen tørket ble den hvit på sidene ;) brukte ikke svamp, men må kanskje gjøre det? andre erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
jeg vasket min mørke bil i dag, for første gang på et halvt år, sikkert :skratte: hadde avfetting og shampo, men når bilen tørket ble den hvit på sidene ;) brukte ikke svamp, men må kanskje gjøre det? andre erfaringer? :)

Hva brukte du til å vaske med hvis du ikke brukte svamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vasket min mørke bil i dag, for første gang på et halvt år, sikkert :skratte: hadde avfetting og shampo, men når bilen tørket ble den hvit på sidene ;) brukte ikke svamp, men må kanskje gjøre det? andre erfaringer? :)

Når det er så lenge siden bilen er vasket så må du bruke svamp ja. Regner med at du var i et selvvaskanlegg eller noe og bare bruke høytrykkspyleren. Det er ikke godt nok på veldig skitne bilder. Du trenger å skrubbe litt med svampen også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Marianne_*
Du må IKKE bruke Zalo, da ødelegger du lakken! Zalo stjeler den naturlige fuktigheten som er i lakken.

Hvis man bare skal vaske bilen er jeg helt enig i at man ikke skal bruke zalo, men dersom man skal polere og vokse etterpå fungerer zalo helt strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Zalo er kjempefint på kjøkkenet, men er IKKE en god ide å vaske bilen med. Det kan skade lakken.

Alt til sitt bruk, mener jeg.

Maskinvask er ålreit for en kjapp "kattevask" om du ikke gidder å vaske skikkelig, men det klart beste er en skikkelig håndvask med svamp, og bilshampoo i vannet.

Hvis du vil ha VIRKELIG blank bil, polerer du den etterpå. Det er ikke vanskelig, og tar ikke lang tid heller. Etter å ha polert bilen vil du oppleve at den er langt lettere å vaske neste gang.

Hjulene er gjerne ekstra skitne, her kan det være både asfalt og bremsestøv som sitter veeeldig godt fast, og som ikke ser særlig pent ut. Her må man til med felgrens, men pass på at du bruker en som ikke inneholder syre.

Det du får kjøpt på den lokale bensinstasjonen er gjerne middels bra produkter til en alt for høy pris. Det finnes mange bra bilpleiemidler der ute, og som alltid: Google er din venn.

Google bilshampoo, felgrens og polervoks (hver for seg), og du vil finne mange gode produkter.

PS: Det er faktisk ENDA viktigere å vaske bilen om vinteren. Visste du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...