Rafi Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Tiden har kommet for å kjøpe nytt bilsete til Lillegutt. Han er snart 10 mnd og begynner å bli for lang for Maxi Cosi bilstolen vår. Så nå lurer vi på hva vi skal kjøpe for noe. Jeg har hørt at Besafe Izi et eller annet skal være bra?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Besafe combi x1 er en 0-18kg stol, som kan monteres begge veier. Besafe izi comfort er en framovervendt stol 9-18kg Besafe izi up er fra 15 kg (3-4års alder) det finnes flere stoler som går begge veier, og flere bakovervendte helt opp til 25kg.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Vi har akkurat kjøpt en besafe stol som går til 18 kg,men barnet vårt er 20 mnd.og ca.13 kg.Vi hadde ikke bruk for sete før så det blir litt vanskelig,bruke masse penger på en stol som kanskje passer til h.n er litt over 2 år,eller kjøpe en fra 15 kg som egentlig er fra 3-4 år? H.n er ganske lang og jeg ser at hvis h.n bruker samme stolen til h.n er 3 år så vil hodet gå over kanten og det er vel ikke så bra for sikkerheten?Men det andre setet har de sagt at er litt for stort.Men det er bare 2 kg.unna den andre stolen.Noen som har noe erfaring med det?
rangi Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Vi har BeSafe Ixi combi, tror jeg det heter. Kjøpte det da han var ca 10 mnd. Er veldig fornøyd med setet, men du må være klar over at de tar veldig stor plass i baksetet i forhold til mange andre seter i samme gruppe. Vårt kan brukes både forover-og bakovervendt, foressten. Regner med å bruke det i et par år til, eller iallfall nesten. Han er 13 kg nå, og 19 mnd gammel.
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2009 Vi har BeSafe Ixi combi, tror jeg det heter. Kjøpte det da han var ca 10 mnd. Er veldig fornøyd med setet, men du må være klar over at de tar veldig stor plass i baksetet i forhold til mange andre seter i samme gruppe. Vårt kan brukes både forover-og bakovervendt, foressten. Regner med å bruke det i et par år til, eller iallfall nesten. Han er 13 kg nå, og 19 mnd gammel. Ja, vi har diger bil, så det skal vel gå bra:) Da skal vi sjekke ut dette.
rangi Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Ja, vi har diger bil, så det skal vel gå bra:) Da skal vi sjekke ut dette. Vi har volvo XC70, foressten. Er ok plass til det i vår bil, det var bare en eller annen som sa at flere av de andre setene i samme gruppe tok mye mindre plass. Izi Combi, heter det vel, ikke Ixi.... Ja ja, litt trøtt:)
Gjest imli Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Vi har Britax Two-way, som man kan ha bakovervendt til 25 kg. Tar ikke så veldig stor plass.
liv Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 Vi har akkurat kjøpt en besafe stol som går til 18 kg,men barnet vårt er 20 mnd.og ca.13 kg.Vi hadde ikke bruk for sete før så det blir litt vanskelig,bruke masse penger på en stol som kanskje passer til h.n er litt over 2 år,eller kjøpe en fra 15 kg som egentlig er fra 3-4 år? H.n er ganske lang og jeg ser at hvis h.n bruker samme stolen til h.n er 3 år så vil hodet gå over kanten og det er vel ikke så bra for sikkerheten?Men det andre setet har de sagt at er litt for stort.Men det er bare 2 kg.unna den andre stolen.Noen som har noe erfaring med det? det fra 15 kg er forovervendt og ikke nabefalt før tidligst fireårsalderen. Det besafe sete (antar bakovervendt nå) kan brukes til toppen på ørene syns over kanten. Etter det, om barnet er under 4 år bør du kjøpe et annet bakovervendt sete med lenger rygg. F.eks britax two-way elite, som har lang rygg og går til 25 kg bakovervendt. Når barnet snus bør barnet sitte i feks. CYBEX SOLUTION med bilens egne belter. Ryggen beskytter mot sammenstøt fra siden samt gjør føringen av belte riktig.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Vi har Besafe izi combi og Britax Muti-Tech. Begge tar stor plass. Besafe er fra 0-18kg, og Britax fra 9-25. I Britax kan han sitte bakovervendt helt til 25 kg. Av disse har vi nok best inntrykk av Britax. Det er ganske nytt, så det finnes ikke noe særlig tester av det som jeg vet, men har aldri hørt noe negativt om det. Vi har betalt 2500 pr stk, på tilbud.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Hvor kan man få kjøpt britax? Besafe setet nå til 9 -18 kg er ikke bakovervendt.Skulle gjerne hatt et billigere et og som varte lenger til mer enn ca. 3 år.
Rafi Skrevet 13. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. april 2009 hm, for oss står det nå mellom besafe izi combi x1 eller Britax multi-tech. Virker jo veldig bra begge to.
liv Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 (endret) Britax Two way elite koster ca 2000, enda billigere om du kjører over grensa! Så små barn bør absolutt sitte bakovervent. Se hvorfor her: Trygg trafikks korte video der en ser forskjell Her står det hva som fins av bakovervendte seter på markedet. Det lønner seg å prøve å se hva som passer best i din bil. (ingen kritikk men forstår ikke hvorfor noen bruker ørti tusen på bil men når det gjelder bilsete skal det spares og spinkles) Endret 13. april 2009 av liv
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Vi har Besafe izi combi og Britax Muti-Tech. Begge tar stor plass. Besafe er fra 0-18kg, og Britax fra 9-25. I Britax kan han sitte bakovervendt helt til 25 kg. Av disse har vi nok best inntrykk av Britax. Det er ganske nytt, så det finnes ikke noe særlig tester av det som jeg vet, men har aldri hørt noe negativt om det. Dette kunne jeg har skrevet også. Skulle jeg ha kjøpt et sete til nå så hadde det blitt Britax'en. Sitte-/sovestillingen i dette er mye bedre.
Gjest imli Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Britax får man i alle fall kjøpt på Barnas Hus
Umuriel Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Vi har Besafe Izi Combi og er kjempefornøyd. Det tar visstnok stor plass i baksetet (hører andre sier det), men vi er to normalt høye mennesker som begge får god plass i passasjersetet selv om barnesetet står bak. I ettertid angrer jeg litt på at vi ikke kjøpte det rent bakovervendte setet fra Besafe ( Izi Kid?) siden vi mest sannsynlig ikke kommer til å snu ham i det setet vi har. Når den tid kommer at det er tid for å snu ham vil vi kjøpe en beltestol.
Rafi Skrevet 14. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2009 (endret) Nå har jeg hørt at de blir sittende veldig rett i Izi Combien slik at hodet faller fremover når de sover, og at Multi-Techen ikke er sånn. Derfor har vi tenkt til å kjøpe Multi-Techen:) Endret 14. april 2009 av Rafi
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #17 Skrevet 14. april 2009 hm, for oss står det nå mellom besafe izi combi x1 eller Britax multi-tech. Virker jo veldig bra begge to. Jeg er samme gjest som har begg eover, og jeg holder en knapp på Britax Det kan man også justere sittestillingen litt mer ved en "dings" under. Vi kjøpte vårt i Sverige på tilbud, de har det vel på barnas hus eller babyshop, til 3699...
Umuriel Skrevet 14. april 2009 #18 Skrevet 14. april 2009 Man kan justere sittestillingen på Besafe-setet også. Hvor bratt sittestillingen er kommer jo også an på hellingen til bilsetet. Vi er i alle fall ikke plaget med hengende hode når han sover.
Gjest fiska Skrevet 14. april 2009 #19 Skrevet 14. april 2009 Har maxicosi og vil fortsette med det når babyen blir større
Arwen Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Man kan justere sittestillingen på Besafe-setet også. Hvor bratt sittestillingen er kommer jo også an på hellingen til bilsetet. Vi er i alle fall ikke plaget med hengende hode når han sover. Ikke vi heller, hun sitter derimot bedre i HTS setet enn hun gjør i Britaxsetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå